رقیب یا حامی بودن فضای مجازی را نوع برنامه های رادیو و تلویزیون تعیین می کند

اسدی محتوا و ظرافت های هنری را در حفظ مخاطبان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موثر دانست و گفت: فضای مجازی رقیب برنامه هایی است که بدون چشم انداز و هدف ساخته می شوند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: رسانه های جمعی از دیر باز تا کنون نقش بسزایی در اطلاع رسانی، سرگرمی و افزایش آگاهی مردم دارند.رسانه ها ضمن اینکه متاثر از فرهنگ جامعه هستند با معرفی الگوها و  هنجارهای اجتماعی و تاکید بر ارزشها در فرهنگسازی تاثیر گذار هستند. آمدن تلویزیون رقیبی برای سینما و رادیو محسوب می شد و این احساس در مورد هر رسانه جدیدی به وجود می آید که ممکن است رسانه های قبل را حذف و یا تهدیدی برای آنها محسوب شود . امروزه رادیو و تلویزیون با وجود رسانه های نوین، شبکه های خود را افزایش دادند و همچنان مخاطب دارند و بر فرهنگ و آموزش جامعه اثرگذارند. در همین راستا گفتگویی با «هادی اسدی» نخستین مجری شبکه شما که گوینده و مجری بسیاری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی است، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

مخاطبان رادیو با تلویزیون چه تفاوتی دارند؟

در تقسیم بندی رسانه ها این گونه تعریف شده است که رادیو رسانه گرمی است.  به طور کلی شنوندگان رادیو وفادارتر، همراه تر و صمیمی تر هستند. آنها لحظه به لحظه دوست دارند همراه برنامه ها باشند و بیشتر پیگیر هستند. مخاطبان رادیو به عنوان مونس و همدم به رادیو نگاه می کنند. در میان این همه رسانه اگر کسی همچنان علاقه مند به رادیوست، نشان می دهد که آدم احساسی و دلی است و دوست دارد لحظات خلوت خود را با رادیو پر کند.

 

فرهنگ سازی از طریق رادیو موثرتر است یا تلویزیون؟

تلویزیون نسبت به رادیو مخاطبان بیشتری دارد. وقتی یک برنامه بین مردم جا می افتد، می تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. همچنین فرهنگسازی از شبکه ای که پر مخاطب است، بیشترین اثرگذاری را دارد؛ حتی اگر در یک زمان و از شبکه خاصی فرهنگ سازی صورت گیرد دایره وسیع تری را دربر می گیرد. در رادیو هم این اتفاق می تواند بیفتد. اینکه در چه برنامه ای و در چه شبکه ای فرهنگ سازی صورت گیرد، مهم است. باید نظرسنجی شود که کدام یک از ساعات شبانه روز پرمخاطب است. فرهنگ سازی در زمانی که شبکه ای بیشترین مخاطب را داشته باشد، موثرتر واقع می شود.

 

چرا تبلیغات کتاب در رادیو و تلویزیون کم است؟

جای خالی کتاب بعد از مدت ها در تلویزیون و رادیو حس شد و در زمینه تبلیغات کتاب اتفاقات خوبی افتاد. احساس می کنم در هر برنامه ای به فراخور موضوع آن برنامه گریزی به مسئله کتابخوانی می شود اما شاید چون ادامه دار نیست به نظر می رسد که به کتاب و کتابخوانی در رادیو و تلویزیون بی توجهی می شود. در واقع رادیو و تلویزیون به بهانه ای که دست می دهد مانند هفته کتاب و دوران نمایشگاه بین المللی کتاب برنامه هایی برای کتاب و کتابخوانی تدارک می بینند اما چون برنامه ها مستمر نیست اینچنین برداشت می شود که کاری در این حوزه صورت نمی گیرد. در رادیو هم بحث کتاب های صوتی وجود دارد، کتاب هایی خوانده می شود و افرادی که وقت ندارند می توانند از این طریق به صوت کتاب ها گوش دهند. همچنین معرفی و نقد کتاب در برنامه های مختلف رادیویی وجود دارد. به شکل های مختلف جذاب ترین داستان ها و پرتیراژترین  کتابها معرفی می شود.

 

به نظر شما چرا آمار کتاب و کتابخوانی در کشور ما پایین است؟

گرانی و مسایل اقتصادی باعث شده است که مردم اولویت های دیگری را در نظر بگیرند و اهمیت کمتری برای مطالعه قایل شوند. همین امر باعث کاهش آمار مطالعه در کشور شده است.

 

آیا فضای مجازی می تواند رقیب رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها باشد؟

نه، به نظرم اگر برنامه ای و شبکه ای حرفی برای گفتن داشته باشد، ریزش مخاطب نخواهد داشت. برنامه ای که جذابیت دارد، مخاطب خود را نگاه می دارد. برنامه ای که جذاب ساخته می شود، مردم را نگه می دارد. اینکه برنامه به لحاظ تولید محتوا چگونه باشد و تا چه اندازه به ظرافت های هنری توجه کند در جذب مخاطب و نگه داشتن آنها موثر است. فضای مجازی می تواند رقیب برنامه هایی باشد که بدون چشم انداز و هدف ساخته می شوند. معتقدم خیلی اوقات فضای مجازی می تواند به کمک رادیو و تلویزیون بیاید و در مورد برنامه های رادیو و تلویزیون اطلاع رسانی و تبلیغ کند. بر این اساس می توان گفت خیلی از اوقات فضای مجازی به کمک سایر رسانه ها آمده است.

 

 

کد خبر 1140534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha