ضرورت راهبرد ۲۰ ساله با تک تک همسایگان ایران در حوزه اقتصاد و گردشگری

مشاور عالی رهبر انقلاب با اشاره به نقش محوری ایران در ارتباط میان آسیا به اروپا و همچنین آسیا به آفریقا بر ضرورت یک راهبرد ۲۰ ساله با تک تک همسایگان ایران در حوزه اقتصادی و گردشگری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سرلشکر سید رحیم صفوی در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان گفت: اگر به نقشه جهان نگاه کنیم هیچ منطقه جغرافیایی به اندازه اهمیت ایران و منطقه غرب آسیا در مقیاس جهانی وجود ندارد. ایران و منطقه غرب آسیا حلقه اتصال قاره آسیا به اروپا و آسیا به آفریقا است.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب افزود: حجم معادلات و کریدورهای تجاری اعم از کریدورهای زمینی شمال به جنوب و شرق و غرب عالم از این منطقه می گذرد و کشور ما در حقیقت هارتلند منطقه غرب آسیا است و این قلب نه تنها یک مزیت اقتصادی غیر قابل جایگزین دارد بلکه در پنج حوزه ارتباطات دریایی، زمینی، فرهنگی، تمدنی فضایی و هوای، دیتا و عبور آن از ایران می تواند تاثیرگذار باشد. 

 

سرلشکر صفوی با بیان اینکه اگر طرح یک کمربند یک جاده ای را که چینی ها مبدع آن بودند به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بپیوندد می توانیم چین را به فنلاند وصل کنیم، افزود: با حضور ایران در شانگهای یعنی شبکه های راه آهن چین با عبور از ایران، عراق و سوریه به مدیترانه و سپس به اروپا می رسند.

 

وی با بیان اینکه 15 کشور همسایه ما 600 میلیون جمعیت دارند، خاطرنشان کرد: اگر سالانه دو درصد از این جمعیت به ایران بیایند یعنی 12 میلیون نفر.

 

وی تصریح کرد: چینی ها اعلام آمادگی کردند که سالی 5 میلیون گردشگر به ایران بفرستند. اگر ما ظرفیت پذیرش این گردشگرها و زیرساخت ها را داشته باشیم، این گردشگرها می توانند برای ایران منبع بزرگی محسوب شوند.

 

سرلشکر صفوی با اشاره به برگزاری همایش ایران و همسایگان در مورد عملیاتی شدن ظرفیت ها خاطرنشان کرد: این همایش مبانی نظری و کاربردی دارند. در مبانی نظری پیشنهاد این است که ایران باید یک راهبرد 20 ساله را با تک تک همسایگان خود داشته باشد. این راهبرد باید در بالاترین سطح کشور مثل شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد و پس از آن قابلیت اجرا دارد.

 

وی گفت: ایران بعد از چین و روسیه بیشترین همسایه را دارد که علاوه بر این، موقعیت خاص جغرافیایی کشورمان نیز در جهان نمونه ندارد؛ زیرا کشورمان از ۱۱ سیستم ژئوپلیتیک منطقه‌ای برخوردار است؛ بر این اساس ایران می‌تواند ضمن توسعه روابط خود با کشور‌های چین، روسیه و هند، سازمان همکاری شانگهای را با اوراسیا و اکو به هم پیوند دهد تا از منافع مشترک آن در ۲۰ سال آینده بهره‌مند شود.

 

وی با بیان اینکه قلمرو تمدنی ایران با چین مشترک بوده است، گفت: امروز حرکت آرام قدرت از غرب به شرق را شاهد هستیم که در شرق، چین، روسیه، هند و آسیا به‌عنوان قدرت‌های آینده مطرح هستند؛ در این رابطه باید این موضوع را هم گفت که چین و روسیه منافع‌محور و ما ایدئولوژی‌محور هستیم.

 

سرلشکر صفوی همچنین خاطرنشان کرد: غرب به دنبال آن است تا ما را تسلیم کند و این همان هدفی است که در جنگ تحمیلی هم دنبال می‌کردند و اکنون که جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و فرهنگی در جریان است، مجدداً همان هدف قبلی خود یعنی به تسلیم کشاندن ایران و بازگشت کشورمان به دامان غرب و سلب استقلال سیاسی را دنبال می‌کنند؛ اما همان‌گونه که تاکنون با استراتژی «مقاومت» ایستادگی کرده‌ایم، می‌توانیم در این دوران نیز با اتخاذ سیاست‌های جدید همسایگی و سیاست نگاه به شرق، ارتقاء وزن ژئوپولیتیک پیدا کنیم و در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر غربی به پیروزی برسیم.

 

 

 

کد خبر 1140714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha