باور مشترک میان ایران و همسایگان موجب صلح و امنیت پایدار است

وزیر کشور با اشاره به برخی موانع در دور شدن کشورهای همسایه از هویت ملی و فرهنگی آنها گفت: باور مشترک میان ایران و همسایگان موجب صلح و امنیت پایدار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احمد وحیدی در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست های همسایگی یکطرفه نیست و این موضوع باید مورد تفاهم در سطح منطقه و همسایگان باشد و همسایگان ما نیز باید به این مفهوم مشترک و ادراک و آگاهی در این زمینه برسند تا به صورت دوطرفه شاهد توسعه روابط باشیم.

 

وزیر کشور اظهار کرد: سیاست همسایگی در منطقه ما دشمنان زیادی دارد و جمهوری اسلامی از بدو تولد دست دوستی به سوی همسایه ها دراز کرده که وقوع جنگ تحمیلی خنجری بر دل این دوستی وارد کرده است.

 

وی گفت: پس از برچیده شدن شوروی ما به سمت توسعه روابط با کشورهای آزاد حرکت کردیم و فرصت تعاملات درون منطقه ای بیشتر شد. پس از آن نیز برخی دولتمردان ما توجه خود را به غرب معطوف کردند و سیاست همسایگی در حاشیه قرار گرفت اما با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی غربی ها در انجام تعهدات شان معلوم شد که نگاه به غرب نگاه معیوبی است و راه به جایی ندارد.

 

وی گفت: این امر نشان می دهد که غربی ها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند و از هیچ فرصتی برای دشمنی با ما فروگذار نیستند.

 

وی با اشاره به آغاز خروج آمریکا از منطقه تصریح کرد: این موضوع موجب شده است بیش از قبل شرایط سیاست همسایگی فراهم شود زیرا با حضور آمریکا در منطقه قطعا در مسیر این سیاست مانع تراشی هایی از سوی آنها انجام می شد.

 

وی گفت: فرصتی دیگر برای ارتقای همسایگی در دولت سیزدهم شکل گرفته است و بر این موضوع تاکید می شود.

 

وزیر کشور تصریح کرد: البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که از جمله می توان به حضور کشورهای غربی در منطقه مانند انگلستان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد که می خواهند جای آمریکا را پر کنند و در چهارچوب عدم یکپارچگی و اعتماد کشورهای منطقه به یکدیگر عمل می کنند.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی به دنبال دور شدن از فضای بین المللی نیست و در معادلات جهانی حتما باید حضوری قوی داشته باشد. ما در زمینه بین المللی رسالت داریم اما وقتی از اولویت منطقه ای صحبت می کنیم یعنی دورنمایی که ما در زمینه چشم انداز آینده کشور در این بخش در نظر گرفته ایم.

 

وی در مورد مشکلات سیاست های همسایگی افزود: اولین مسئله نوع نگاه همسایگان ما به صحنه منطقه است. باید با گفت و گوهای مفصل و نخبگانی میان طرف های ایرانی و همسایه به این باور مشترک برسیم که این سیاست موجب صلح، امنیت و رفاه است.

 

وزیر کشور با بیان اینکه ارتباط ما در این منطقه صرفا جغرافیایی نیست و می توان به هویت های مشترک تاریخی و تمدنی تاکید کنیم، افزود: در بخشی از منطقه به ویژه در شرق و شمال روابط گسترده فرهنگی وجود دارد اما تلاش می شود که این امر نادیده گرفته شود و دشمنان تلاش می کنند تا کشورها از باورهای هویتی و فرهنگی خود دور شوند در حالی که باورهای فرهنگی و هویتی عامل مهمی در تحکیم روابط کشورها با یکدیگر است.

 

وزیر کشور با اشاره به 59 بازارچه مرزی و عدم فعالیت برخی از این بازارچه ها اظهار کرد: این موضوع و عدم فعالیت این بازارچه ها خواست همسایگان ما بوده است اما باید به سمت فعال کردن بازارچه ها حرکت کنیم. در واقع موضوع مهم فعال شدن این بازارچه هاست که بخشی از مسایل این بازارچه ها مربوط به وزارتخانه های مختلف می شود که روند فعالیت این بازارچه ها را کند می کنند. از این نظر ضرورت ایجاد سازمان توسعه اقتصادی، منطقه ای یا حتی وزارت همسایگان اثرگذار است هرچند که می دانیم در حال حاضر این امکان در دسترس نیست و ساختارهای ما نیازمند نوسازی برای تحقق این هدف هستند.

 

 

 

کد خبر 1140754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha