برگزاری اختتامیه نخستین کنگره ملی بزرگداشت یحیی بن زید (ع) در گلستان/ امامزادگان مورد احترام شیعه و سنی هستند

نخستین کنگره ملی بزرگداشت حضرت یحیی بن زید (علیه السلام) امشب با حضور مهمانان ملی و استانی و اندیشمندان شیعه و سنی در گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گنبدکاووس، نخستین کنگره ملی حضرت یحیی بن زید (علیه السلام) امشب با حضور صاحبان مقالات، اندیشمندان شیعه و سنی و مسئولان ملی و استانی در این شهرستان و در جوار آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام) به کار خود پایان داد.

 

این‌ کنگره قرار بود سال گذشته برگزار شود اما به علت شرایط شیوع کرونا برگزاری آن یکسال به تعویق افتاد. در این کنگره یک روزه مهمانانی از برخی کشورهای منطقه نیز حضور داشتند.

 

۱۰۰ مقاله علمی و پژوهشی درباره شخصیت، زندگانی و قیام یحیی بن زید (علیه السلام) به دبیرخانه این کنگره علمی ارسال شده بود که امروز صاحبان ۱۸ مقاله برتر، آثار خود را به صورت حضوری یا مجازی قرائت کردند.

 

اهداف و محورهای شخصیت این کنگره «ارتقای فرهنگ ظلم ستیزی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تاریخ و تمدن شهر تاریخی جرجان، تقویت باورهای مذهبی و آداب و رسوم ترکمن، تقویت وحدت اسلامی و تعالی فرهنگ غنی قرآن کریم»اعلام شده بود.

 

براساس اسناد تاریخی امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام)، نوه امام سجاد (علیه السلام) بوده و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده یاد می شود.

 

 امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام) در زمان ولید بن یزید با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام کرد و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد. در منابع تاریخی امده است والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان (در نزدیکی مشهد کنونی) شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی (ع) و یارانش را به شهادت رساندند.  امامزاده یحیی بن زید (علیه السلام) در گنبدکاووس مدفون است.

 

گفتنی است، این امامزاده مورد احترام شیعه و سنی بوده و بسیاری از اهل تسنن، ایشان را مورد تکریم و تعظیم قرار می دهند.

 

کد خبر 1140895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha