خروجی هیات تنها نباید سینه زنی و گریاندن مردم باشد/ ضرورت بازتعریف هیات وعلمی کردن مداحی

حسینی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی نباید تنها به دکور و ظواهر هیات توجه داشته باشند،گفت:هیئات مذهبی باید در بحت گسترش اخلاق و فعالیت های جهادی، حل مشکلات مادی،پاسخ به شبهات و سوالات جوانان برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ویژه برنامه جهان آرا شبکه افق سیما شب گذشته(4بهمن ماه) با موضوع «هیات های مذهبی از وضع موجود تا وضع مطلوب» با حضور دو مداح و شاعر آیینی برگزار شد.

 

در این برنامه«سیدمهدی حسینی»، از مداحان اهل بیت(ع) گفت: تمام تلاش ما مداحان باید توجه به این موضوع باشد که میراثی که با سختی به دستمان  از دست شاعرانی همچون دعبل خزاعی،کمیل و پیرغلامانی همچون اکبرناظم،رضا سراج به دست ما رسیده است را قدردان باشیم.

 

این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: در قرآن کریم آمده است که اگر قدردان نعمتی که به شما داده شده است،نباشید،قومی جایگزین می شود که این نعمت ها را از شما می گیرند، دستگاه امام حسین(ع) آن قدر ظرفیت دارد که اگر قواعد اولیه آن رعایت شود، می تواند زمینه جذب جوانان به هیات را فراهم کند و موجب پررونق شدن دستگاه اهل بیت(ع) شود.

 

حسینی با اشاره به اینکه نباید جوانان را به هر قیمتی جذب هیات کرد، اضافه کرد:مقام معظم رهبری هم در جمع مداحان کشور بر این موضوع تاکید داشتند. از اینرو هیئات باید از ایجاد هیجان کاذب برای جذب جوانان اجتناب کنند و خروجی هیات باید افزایش معرفت جوانان باشد.

 

وی با اشاره به تاثیرگذاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میان اقشار مختلف بی حجاب،با حجاب،هیاتی و غیرهیاتی گفت:بسنده کردن به ظواهر و دکور هیات تاثیرگذاری بر روی جوان نداد.

توجه به ظرفیت های مغفول هیئات

عضو هیات نورالرضا(ع) با اشاره به ظرفیت های مغفول هیئات گفت: هیات نورالرضا(ع) که از سال89 یا 90 شکل گرفته است، در بحث جهادی کارهای حرفه ای انجام داده است، به طوری که این هیات در منطقه جنوب کرمان قرارگاه جهادی دایر کرده است و در بحث ساخت مدرسه،مسجد و فعالیت های عمرانی فعالیت های گسترده ای انجام داده  است، چرا که هیات تنها نباید برنامه اش سینه زنی و عزاداری باشد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر خدمات انجام شده توسط این هیات ما در طول سال دوبار برنامه اردوی جهادی برای جوانان برگزار می کنیم تا جوانان از نزدیک در جریان وضیت زندگی مردم این منطقه محروم قرار بگیرند.

 

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر زحمات و خدمات هیئات مذهبی خاطر نشان کرد: اگرچه هیئات خدمات و کارکردهایشان را در بحران ها و حوادث نشان داده اند،اما ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم، زیرا که هیاتی که تنها رسالتش را سینه زنی و گریاندن مردم بداند،خروجیش کم می شود.

 

وی با اشاره به گسترش هیئات مذهبی در سالهای گذشته افزود: متاسفانه  برخی از هیئات خروجی ندارند،درحالی که هیات باید اثرگذاری داشته باشد، تا شاهد کاهش فحشا و فساد در جامعه باشیم.

هیئات مذهبی نباید تنها به دکور و ظواهر هیات توجه داشته باشند

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه هیئات مذهبی نباید تنها به دکور و ظواهر هیات توجه داشته باشند، تاکید کرد:هیئات مذهبی باید در بحت گسترش اخلاق  و فعالیت های جهادی، حل مشکلات مادی،پاسخ به شبهات و سوالات جوانان برنامه داشته باشند.

 

بنابراین گزارش، در ادامه این برنامه«جواد حیدری»،از شعرای آیینی و مدیرعامل موسسه قدیم الاحسان با اشاره به اینکه نکات بیان شده از سوی مقام معظم رهبری در جمع مداحان اهل بیت(ع)، ادامه صحبت های سال قبل ایشان در جمع مداحان بود که فرمودند«هیات،باید هیات باشد» و «مداحی باید در قالب مداحی باشد»،گفت:ضرورت دارد ارکان هیات بازخوانی شود و به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه توجه صورت گیرد.

 

این شاعر آیینی با تاکید بر علمی کردن مداحی افزود:مداح اهل بیت(ع) باید حواسش باشد که برای معصومین(ع) ستایشگری می کند و در مداحی به کلامی که  استفاده می کند،بیش از موسیقی آن توجه نماید.پیرغلامان اهل بیت(ع) در گذشته نوحه می کردند، تا اینکه نوحه بسازند،بنابراین مداح باید در مداحی به مضامین به کاربرده اهتمام داشته باشد.

 

حیدری با اشاره به اینکه پیرغلامان اهل بیت(ع) قداست مداحی را حفظ کردند،ما نیزبه این موضوع باید توجه کنیم، ابراز کرد: اقدام خوبی که اخیرا از سوی سازمان تبلیغات اسلامی درکانون مداحان مورد توجه قرار گرفته ، این بوده است که بزرگان عرصه مداحی فعالیت و نظارت بر مداحی دارند.

 لزوم تجمیع تشکل های جوامع مداحی

وی بر لزوم تجمیع تشکل های جوامع مداحی تاکید و تصریح کرد: تشکل های مداحی نباید به صورت جزیره ای عمل کنند و از موازی کاری پرهیز نمایند. از طرفی ضرورت دارد که فعالیت های هیئات گمنام در اقصی نقاط کشور معرفی شود، بسیاری از هیئات هستند که محتواها و برنامه های خوبی ارایه می دهند،اما رسانه ای برای معرفی فعالیت هایشان ندارند.

 

مدیرعامل موسسه قدیم الاحسان بر لزوم به روز بودن مداحان اهل بیت(ع) تاکید وخاطر نشان کرد: در دهه 60 که با جنگ مواجه بودیم،مداحان، جوانان را تشویق به جهاد می کردند،امروز خروجی هیات ها،باید توجه به مسائل تربیتی باشد.علاوه بر آن مداح و شاعر اهل بیت(ع) باید مطالب متقن را بیان کند. مقام معظم رهبری فرمودند که یک خط شعر مداح برابر با چند ساعت سخنرانی منبری است.

هیئات نیازمند بازتعریف هستند

وی با اشاره به خدمات گسترده هیات ها در دوران کرونا گفت: امروز هیئات نیازمند بازتعریف هستند، خروجی هیات باید پاسخ به سوالات جوانان باشد،جوان اگر پاسخ سوالاتش را در هیات پیدا نکند،کجا پاسخ سوالاتش را بیابد.

 

حیدری با اشاره به اینکه در دوران کرونا شاهد تعطیلی بسیاری از هیئات مذهبی بودیم،اظهار کرد: در صورتی که می شد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری زمینه حضور اقشار مختلف مردم بویژه جوانان را در هیات فراهم کرد.

 

کد خبر 1140945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha