پیچیدگی اقدامات قانونی نباید مردم را به سمت تخلف سوق دهد.

قاسمی گفت: وقتی نسبت به تغییر کاربری غیرمجاز سخت‌گیری می شود، باید چاره ‌ای هم اندیشیده شود و باید بسترهای کار قانونی فراهم شود و نباید پیچیدگی اقدامات قانونی مردم را به سمت تخلف سوق دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، «محمد قاسمی» در چهارمین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان بیان کرد: حفظ حقوق بیت‌المال، منابع طبیعی، محیط زیست وغیره تکلیف و وظیفه شخصی و همچنین سازمانی است و باید نسبت به این حوزه حساسیت ویژه داشت و مسئولان و دستگاه های متولی باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

 

دادستان قزوین ادامه داد: قوه قضاییه در دوره تحول در خصوص صیانت و حفظ حقوق بیت‌المال عزم جدی خود را به کار گرفته و همانگونه که طی روزهای گذشته شاهد بودیم؛ ساختمان قدیمی قوه قضائیه که در بستر رودخانه چالوس احداث شده بود، تخریب شد و این هشدار دستگاه قضایی است.

 

وی عنوان کرد: قوه قضاییه صیانت از حقوق بیت‌المال را از خود آغاز کرده و این موضوع باید مورد توجه دست‌اندازان، متعدیان و متعرضان به بیت‌المال قرار گیرد، زیرا برخورد دستگاه قضایی با آنها سخت و بدون اغماض خواهد بود.

 

قاسمی در خصوص مسائل و مشکلات اراضی موقوفه استان قزوین گفت: وقف یک سنت نیکو و حسنه است، اما امروزه در برخی مناطق به دلیل سود و صرفه اقتصادی، وقف بودن اراضی را با ادعاهای مختلف قبول ندارند و این یک مبارزه منفی است و شاید در این موضوع در حراست و صیانت از اراضی موقوفه کوتاهی صورت گرفته باشد و این موجب شده است که امروز سودجویان از هیچ تعرضی به این اراضی غافل نشوند.

 

وی اعلام کرد: مردم باید به مالکیت قانونی موقوفات توجه کنند و اگر ادعایی نسبت به اسناد رسمی اوقاف دارند، باید در مراجع قضایی طرح دعوا کنند، زیرا در غیر این صورت سوء استفاده ها گسترده خواهد شد و هم‌اکنون هم پرونده های متعددی در مراجع قضایی استان مطرح است و باید نسبت به این موضوع فرهنگ‌ سازی درست صورت گیرد.

 

دادستان قزوین تصریح کرد: نباید برخی افراد با اسناد عادی به موقوفات تعرض کنند و سازمان اوقاف باید اقدامات قانونی خود را از باب افراز اراضی موقوفه اجرایی کند، تا از تعرض به آنها جلوگیری شود.

 

وی افزود: وقف فرصت بسیار خوبی است و باید از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی و ارتقاء استان استفاده کرد، اما امروزه فرصت وقف در حال تبدیل شدن به تهدید است و در حوزه اراضی موقوفه با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

 

قاسمی با اشاره به اینکه مراجعت معکوس به روستاها نسبت به گذشته افزایش یافته، اظهار کرد: وقتی نسبت به تغییر کاربری غیرمجاز سخت‌گیری می شود، باید چاره‌ای هم اندیشیده شود و باید بسترهای کار قانونی فراهم شود و در این خصوص نیازمند تسهیل‌گری هستیم، زیرا نباید پیچیدگی اقدامات قانونی مردم را به سمت تخلف سوق دهد.

 

وی گفت: متاسفانه برخی تخلفات در حوزه تغییر کاربری صورت می گیرد و بعدها به دنبال الحاق به طرح هادی هستند و قطع یقین تخریب آنها هم تبعات سوء به همراه خواهد داشت.

 

دادستان قزوین خاطر نشان کرد: کمیته ‌ای در ذیل کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در بنیاد مسکن استان تشکیل می شود و دستگاه قضایی استان هم از ظرفیت های قانونی خود استفاده خواهد کرد تا موانع و مشکلات موجود مرتفع شود و باید تسهیلات و بسته حمایتی برای افراد متقاضی ساخت مسکن در روستاها پیش‌بینی شود و باید مردم را به سمت قانون مداری سوق داد.

 

وی توضیح داد: طرح کمربندی نسیم شمال قزوین یک طرح ملی است و این مسیر از دیرباز وجود داشته است و در خصوص چند بنای غیرمجاز این مسیر، دستگاه های متولی اعلام داشته‌ اند که مکاتبات لازم صورت گرفته و قطع یقین کوتاهی دستگاه ها هم نادیده گرفته نخواهد شد و با این تغییر کاربری های غیرمجاز هم همانند سایر موارد برخورد می شود.

 

قاسمی یادآور شد: باید انتظار مردم در خصوص صیانت از بیت المال، منابع طبیعی و محیط زیست برآورده شده و با هم‌افزایی تمامی دستگاه ها و نهادها و همچنین گشت های مشترک، از تعدیات و تعرضات جلوگیری شود و بدون‌شک این شورا ضمن حفاظت از حقوق بیت‌المال، از حقوق مردم هم دفاع خواهد کرد.

 

کد خبر 1140954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha