۹۹ کانون زیست بوم عشایر در ایلام وجود دارد/ ارزش تولیدات سالانه عشایر استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان است

یاسمی با بیان اینکه تولید سالیانه عشایر استان جمعا حدود ۹۰ هزار تن است که ارزشی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را دارد، گفت: عشایر استان سوابق درخشانی در مقاطع و صحنه های مختلف و دفاع از ارزش های و آرمان های نظام اسلامی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل امور عشایر استان ایلام، صبح امروز(۶ بهمن) در دیدار رئیس سازمان امور عشایر ایران با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، اظهار کرد: استان ایلام یکی از استان های عشایرپرور کشور  است که ۱۱ درصد جمعیت استان و ۵ درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده است.

 

« فرشاد یاسمی» تصریح کرد: استان ایلام محل استقرار ۱۲ ایلام و ۳۶ طایفه مستقل در ییلاق و قشلاق است، جمعیت دامی استان یکی میلیون  و ۴۰۰ هزار راس است  که  ۶۵ درصد جمعیت دامی استان و ۶ درصد  جمعیت دامی کشور را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه  ۹۹ کانون  استقرار یا زیست بوم عشایر در استان وجود دارد، ابراز کرد: بیشتر عشایر استان در طول ۴۲۰ کیلومتر  مرز مشترک با کشور عراق  در ایام قشلاق مستقر هستند و تولید  سالیانه عشایر استان جمعا حدود ۹۰ هزار تن است  که ارزشی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را دارد  که نقش مهمی در  اقتصاد استان ایفا می کند.

 

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه  ۶۵درصد تولید گوشت قرمز استان بالغ بر یک هزار تن بر عهده عشایر است، افزود: مناطق عشایری استان به لحاظ آب و هوایی و اقلیمی و چهار فصل بودن می تواند زمینه های گردشگری عشایری را داشته و بستر لازم را برای سرمایه گذاری دارد.

 

یاسمی با بیان اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی استان توسط عشایر استان تهیه و تامین می شود، گفت: ۱۵ درصد بخش تولید گیاهان دارویی در استان نیز توسط عشایر انجام  می شود، ۲۵ درصد فراورده های لبنی در استان هم توسط عشایر تولید می شود  و ۶۰ درصد مراتع استان حدود ۶۷۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان برای تامین علوفه دام انان قرار دارد.

 

وی  با بیان اینکه عشایر استان سوابق درخشانی در مقاطع و صحنه های مختلف کشور و انقلاب اسلامی، دفاع از ارزش های و آرمان های نظام اسلامی از جمله دفاع از مرزهای استان، دارند، خاطرنشان کرد: در کنار مرزبانی کشور در بحث پدافند غیرعامل نقش مهمی در تامین امنیت مرزهای کشور دارند.

 

مدیرکل امور عشایر استان ایلام خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار، آبرسانی شبکه ای، تامین نهاده های دامی و ذخیره سازی کاه و کلج، توزیع ۱۵ هزار تن جو یارانه ای،پرداخت تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به میزان ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، خرید دام مازاد عشایر و دامداران استان، صادرات دام و توجه به راه های عشایری از جمله خدماتی است برای ارائه خدمات بیشتر به عشایر در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 1141559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha