۶۶میلیارد تومان برای اقدامات آبخیزداری به استان ایلام اختصاص یافته است

معاون دفتر کنترل سیلاب سازمان مراتع و جنگل‌های کشور گفت: امسال از محل محرومیت زدایی و صندوق توسعه ملی برای اقدامات آبخیزداری ۶۶میلیارد تومان اختصاص یافته است.

«روزبه اجلالی» در گفت گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: از این میزان ۲۵ میلیارد تومان برای برای ایجاد سازه‌های آبخیزداری و اقدامات مورد نیاز به شهرستان دهلران اختصاص یافته است.

 

وی گفت: اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و هدایت آب‌های سطحی علاوه بر کاهش خسارات ناشی از سیلاب در فصل بارندگی در تقویت منابع آبی و افزایش تولیدات دامی و کشاورزی نقش مؤثری دارد.

 

معاون دفتر کنترل سیلاب سازمان مراتع و جنگل‌های کشور با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی در استان ایلام به خصوص شهرستان دهلران در بحث جنگل کاری و آبخیزداری انجام شده است، گفت: انجام این حجم کار با توجه به شرایط اقلیمی منطقه قابل تقدیر است و قطعاً ما هم نگاه ویژه ای به استان ایلام و شهرستان دهلران خواهیم داشت.

 

اجلالی گفت: با وجود چشمه‌های آبگرم و چشمه قیر در بالا دست شهرستان دهلران و مطالعه صورت گرفته با توجه به نبود منطقه تفرج گاهی در شهرستان دهلران در آینده نزدیک پارک آبخیر در بالا دست ایجاد خواهد شد.

 

وی ابراز کرد: مساحت این پارک در سطح ۱۴ هزار هکتار پیش بینی شده که بعد از اتمام مطالعات این پروژ عملیاتی خواهد شد.

 

معاون دفتر کنترل سیلاب سازمان مراتع و جنگل‌های کشور به اقدامات آبخیزداری اشاره کرد و گفت: نقش اقدامات آبخیزداری در مناطقی که سیل آمد و خسارت در پی نداشته است نشان داد چرا که ایجاد سازه‌های آبخیزداری علاوه بر توسعه پوشش گیاهی، مکانیکی، جلوگیری از فرسایش خاک و از همه مهمتر حافظت از شهرها را را بیشتر می‌کند و در این راستا دولت و سازمان مراتع و آبخیزداری هر چه در توان داشته انجام داده است.

 

وی گفت: یکی از برنامه‌های آینده سازمان به سمت توسعه مشارکت و استفاده از توان مردم در عرصه ملی، کاشت درخت، مدیریت مراتع و افزایش احداث سازه‌های آبخیزداری در دره‌ها که در کاهش خطرات سیلاب و بهبود وضعیت منابع طبیعی کشور دا در پی دارد است.

 

معاون دفتر کنترل سیلاب سازمان مراتع و جنگل‌های کشور دام مازاد را یکی از مشکلات در مناطق مرتعی دانست و خاطرنشان کرد: باید به کنترل چرای دام در مرتع توجه کنیم، زیرا پوشش گیاهی در مرتع به کنترل سیلاب در بارش‌ها در همه فصول کمک می‌کند.

 

اجلالی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث حوزه آبخیزداری کشور نقشه‌هایی از جمله نقشه اطلس سیل، نقشه فرسایش خاک توسط مراکز تحقیقاتی تهیه شده و نیازمند مطالعات کلی وسیاست گذاراری است و در این راستا، مطالعات ما در طرح‌های اجرایی، تفسیلی اجرایی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه آبخیزداری در حال انجام است.

 

وی به تغییرات اقلیمی و یکنواخت نبودن بارش‌ها، کاهش بارندگی‌ها اشاره کرد گفت: این امر باعث شده پوشش گیاهی و مراتع ما آسیب پذیر، افزایش شاهد سیل باشیم و این امر نیازمند به یک برآورد و برنامه ر یزی جدید دارد.

 

معاون دفتر کنترل سیلاب سازمان مراتع و جنگل‌های کشوربه اقدمات آبخیزداری وجود سازه‌های کوچک و پیش بینی و طراحی ۲۵ ساله در کشور اشار ه کرد گفت: با توجه کم بارشی و شدت بارزش ها در مدت زمان کم نیازمند طراحی و باز طراحی پروژه‌های قدیمی و جدید با دوربرگشتهای حدود ۱۰۰ ساله هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات کلانی است.

 

وی افزود: تأمین اعتبار این پروژه‌ها به تنهایی کار دولت نیست، و اینجاست که مردم با مشارکت خود در عرصه‌های طبیعی و حفظ منابع طبیعی علی الخصوص جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از بهره برداری غیر اصولی و از تبدیل مراتع به زمین کشاورزی خودداری کنند تا شاهد کاهش سیلاب‌ها در کشور باشیم.

 

کد خبر 1141616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha