بازی خطرناک «بایدن» با انصارلله / خلف وعده انتخاباتی به قیمت جان مردم یمن

اقدام دوباره بایدن برای قرار دادن نام نیروهای انصارلله یمن در لیست سیاه تروریستی بازی خطرناکی است که به قیمت جان مردم بی گناه یمن تمام می شود.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: هنگامی که دولت بایدن در فوریه گذشته برچسب گروه تروریستی را از حوثی های یمن برداشت به اثرات بالقوه ویرانگر که این نامگذاری بر دسترسی غیرنظامیان یمنی به کمک های بشردوستانه نجات بخش خواهد داشت، اشاره کرد.

اما کمتر از یک سال بعد، رئیس جمهور جو بایدن گفت که قرار دادن مجدد این گروه در لیست تروریستی در حال بررسی است، اقدامی که مدافعان و گروه های حقوق بشر می گویند نه تنها ناامید کننده بلکه خطرناک است.

اسکات پل، مدیر ارشد سیاست های بشردوستانه در آکسفام آمریکا به الجزیره گفت: بسیار ناامیدکننده است که دولت بایدن این موضع را در نظر می گیرد، در حالی که آنها به خوبی می دانند که این موضع چه تاثیرات مخرب انسانی خواهد داشت.

امارات متحده عربی آشکارا از آمریکا درخواست کرد که حوثی ها را دوباره در لیست سیاه قرار دهد.

چند روز بعد، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در 19 ژانویه به مناسبت یکسالگی ریاست جمهوری خود گفت که بازگرداندن این نامگذاری در دست بررسی است .

وی در عین حال تاکید کرد که پایان دادن به درگیری در یمن بسیار دشوار خواهد بود.

اما برای فعالانی که خواستار پایان دادن به جنگ چندین ساله در یمن هستند، اظهارات رئیس جمهوری آمریکا خیانت به وعده انتخاباتی او برای تلاش برای پایان دادن به درگیری به وجود آمده از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است.

این ائتلاف تحت حمایت ایالات متحده که شامل امارات می‌شد در سال 2015 در یمن مداخله کرد تا نیروهای انصارلله که از جمله پایتخت صنعا را تصرف کرده بودند، عقب براند .

جنگ،  یمن را به آستانه قحطی رسانده است و جرقه ای را به وجود آورده است که سازمان ملل می گوید بدترین بحران انسانی در جهان است.

ایمان صالح، هماهنگ‌کننده کل جنبش آزادی‌بخش یمن، یک گروه مدافع ضد جنگ در ایالات متحده، گفت: قرار دادن حوثی ها در لیست سیاه میلیون‌ها یمنی را گرسنگی می‌کشد و بایدن این را می‌داند.

وی افزود: اگر بایدن چنین کاری را انجام دهد نشان خواهد داد که هیچ تفاوتی با ترامپ نمی کند.

صالح که سال گذشته در نزدیکی کاخ سفید اعتصاب غذا کرد و خواستار پایان دادن به کمک های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و همچنین رفع محاصره دریایی و هوایی یمن شد، همچنین از موضع دولت آمریکا در مقصر دانستن تنها حوثی ها برای طولانی شدن جنگ انتقاد کرد.

او به الجزیره گفت: زمان آن رسیده است که بایدن این بازی‌ها را متوقف کند و به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند که در آن گفت: به جنگ یمن پایان دهید.

در بحبوحه خشم قانونگذاران حزب دموکرات از روابط نزدیک ترامپ با ریاض، تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری این حزب از جمله بایدن در طول مبارزات انتخاباتی 2020 قول دادند که به حمایت آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان پایان دهند.

فوریه گذشته، تنها چند هفته پس از ریاست جمهوری ، بایدن به کمک آمریکا برای «عملیات تهاجمی» عربستان سعودی در یمن و همچنین «فروش تسلیحات مربوطه» پایان داد.

اما او بر تعهد خود به امنیت عربستان تاکید کرد و سال گذشته دولت بایدن فروش 650 میلیون دلاری موشک‌های هوا به هوا به ریاض و همچنین یک قرارداد تعمیر و نگهداری بالگرد به ارزش 500 میلیون دلار را امضا کرد که با انتقاد برخی از فعالان حقوق مواجه شد.

روز پنجشنبه، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید برای خاورمیانه  تقصیر خشونت های جاری در یمن را دقیقا متوجه نیروهای انصارالله کرد.

مک گورک در جریان یک سخنرانی مجازی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک اندیشکده در واشنگتن دی سی گفت: حوثی‌ها از تعامل خودداری کرده‌اند.

حوثی‌ها سال گذشته پیشنهاد سعودی‌ها برای آتش‌بس مورد حمایت آمریکا را رد کردند و تاکید کردند که رفع محاصره، از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا، پیش‌شرط پایان دادن به جنگ است.

حسن الطیب، مدیر قانونگذاری سیاست خاورمیانه در کمیته دوستان در گروه حمایت از قانون ملی، گفت که موضع دولت ایالات متحده تأثیر مخرب محاصره عربستان سعودی بر یمن را نادیده می گیرد.

الطیب همچنین هشدار داد که نامگذاری مجدد حوثی ها به عنوان گروه تروریستی و قرار دادن آنها در لیست سیاه پایان دادن به درگیری را دشوارتر می کند.

وی افزود: این امر از ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها انسان بی‌گناه جلوگیری می‌کند و به چشم‌انداز حل و فصل از طریق مذاکره آسیب زیادی وارد می‌کند.

گروه‌های کمک‌های بشردوستانه گفته‌اند که قرار دادن حوثی ها در لیست سیاه این خطر را افزایش می‌دهد که در صورت ارائه کمک و کالاهای ضروری به یمنی‌های وابسته به کمک‌های ساکن در منطقه ،آنها تحریم‌های آمریکا را متحمل شوند.

«پل» از آکسفام آمریکا در ایمیلی به الجزیره گفت: بعد از سال‌ها درگیری، بسیاری از یمنی‌ها در حال حاضر در لبه پرتگاه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند حتی قیمت‌های بالاتری را برای غذا، سوخت، دارو و سایر نیازها بپردازند.

 وی افزود: واردات مختل می شود و جریان کمک ها کاهش می یابد. تصمیم برای فهرست کردن حوثی‌ها در لیست تروریستی به قیمت جان مردم در یمن تمام خواهد شد.

با این حال، امارات متحده عربی و بازیگران سیاست خارجی در واشنگتن همچنان به تلاش برای تعیین این نام ادامه می دهند.

یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا روز دوشنبه در حساب توییتری خود گفت: همکاری نزدیک امارات و آمریکا به دفع دور دیگری از حملات تروریستی حوثی‌ها در در امارات کمک کرد. گام بعدی این است که جریان های مالی و تسلیحاتی را از طرف حامیان آنها قطع کنیم. ایالات متحده باید اکنون برای بازگرداندن حوثی ها به لیست تروریستی اقدام کند.

چندین سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز این هفته لایحه ای را برای تروریست دانستن مجدد حوثی ها ارائه کردند .

مقامات اندیشکده بنیاد جنگ طلب «دفاع از دموکراسی ها» در 25 ژانویه در وال استریت ژورنال نوشتند: سیاست ایالات متحده در یمن در حال حاضر چیزی بیش از مستندسازی خشونت حوثی ها نیست، که از زمان روی کار آمدن آقای بایدن تشدید شده است.

کد خبر 1142477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha