به بهانه درگذشت «علی حاج علی عسکری» پیشکسوت تئاتر گیلان

خبرگزاری شبستان فقدان علی حاج علی عسکری، هنرمند پیشکسوت و نویسنده کتاب تاریخچه تئاتر گیلان را به اهالی فرهنگ و هنر استان تسلیت می گوید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «آنزمان که اینجانب از دوران نوجوانی براه این هنر گام نهادم و بعدها در طول سال‌های فعالیت در صحنه تئاتر هربار که شرحی از نوع فعالیت و زندگی این مردان و زنان می‌شنیدم، در آرزوی آن بودم که روزی بتوانم حداقل درحد تحقیقی کوچک و نوشته‌ای هرچند کوتاه از این هنرمندان یادی به‌میان آورم و روزی که برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر به یکی از دانشکده‌های هنری رفتم و با برخوردهایی که در سر کلاس‌ها با اساتید دانشکده داشتم و آنها نیز با غرور از این مردان و زنان یاد می‌کردند، این آرزو و فکر بیش از پیش در من قوت گرفت و وقتی بعد از چهار سال تحصیل در دانشکده واحدهای درسی خود را به‌پایان رساندم و موظف شدم که برای دریافت مدرک لیسانس پایان نامه‌ای تهیه کنم، بهتر دیدم که با همه مشکلات و طول زمانی، به‌دنبال شرح فعالیت و زندگی هنرمندان تئاتر گیلان بروم و بدین طریق بتوانم تا اندازه ای بوظیفه خود عمل کنم. بر اساس این تصمیم و وظیفه به‌ جستجو پرداختم و به هرکسی که سراغی از او داشتم با گفتگو، با گرفتن عکس و مدارک بعد از دو سال پایان نامه دانشکده را با عنوان (تاریخچه تئاتر گیلان) به‌ پایان بردم. بعد از چند سال بفکر چاپ این پایان نامه افتادم و بعد از چندی از سوی اداره کل فرهنگ گیلان به‌ من پیشنهاد شد که پایان نامه (تاریخچه تئاتر گیلان) را به‌صورت کتاب بچاپ برسانم و چون مطالب پایان نامه را کافی نمی‌دانستم بار دیگر به تحقیقات خود ادامه دادم و پس از تکمیل آن، آنچه که فراهم آمده بود به چاپخانه سپردم. اکنون که کتاب به چاپ رسیده، امیدوارم وظیفه خود را نسبت به مردان و زنانی که عاشقانه در راه تئاتر گام زده‌اند، انجام داده باشم.»

 

امروز که از درگذشت « علی حاج علی عسکری»، پیشکسوت تئاتر گیلان، باخبر شدم، بناگاه، به یاد کتاب «تاریخچه تئاتر گیلان» افتادم که علی عسکری آبان ماه سال ۱۳۹۶ به من هدیه داده بود؛ آن هم پس از انتشار مصاحبه ای که با او داشتم.

 

امروز نویسنده نمایش نامه‌های؛ « گیله مرد، عاشورا، خورشید کاروان، خاک» و کارگردان نمایش نامه‌های متعددی ؛ همچون «خورشید کاروان و چهره به چهره» در قطعه هنرمندان تازه آباد رشت آرام می گیرد. استاد حاج علی عسکری زاده۱۳۲۲ پژوهشگر تئاتر به‌ویژه در زمینه تعزیه بود و مقاله‌های پژوهشی در این حوزه نیز ارائه کرده است.

 

خبرگزاری شبستان، فقدان این هنرمند پیشکسوت را به خانواده ایشان و اهالی فرهنگ و هنر استان تسلیت می گوید.

کد خبر 1142636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha