دیپلماسی انرژی راهکاری مناسب برای رسیدن به یک نتیجه برد برد در حوزه گاز است

صالحی دیپلماسی انرژی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر دیپلماسی انرژی را با کشورهای تولیدکننده گاز تقویت کنیم و با توجه به مزیت‌های جغرافیایی که ایران در اختیار دارد می توانیم با کشورهای تولیدکننده گاز به یک نتیجه برد برد برسیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی موضوع دعوت رسمی امیر قطر از رئیس جمهور برای حضور در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز با حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حمیدرضا صالحی با اشاره به جوان بودن عمر اوپک گازی گفت: اوپک گازی ابتکاری بود که ایران در آن نقش داشت تا بتواند در منطقه بازیگر مهمی باشد. ایران کشور دوم در حوزه گاز محسوب می شود و منابع ایران در تعیین استراتژی های آینده هاب انرژی منطقه می تواند بسیار تعیین کننده باشد.

وی روسیه را از رقبای اصلی ایران در حوزه گاز عنوان و بیان کرد: از سوی دیگر قطر نیز در جنوب رقیب ایران محسوب می شود به طوری که وقتی ایران برای سرمایه گذاری دچار مشکل بود آن ها توانستند مخازن خود را در پارس جنوبی فعال کنند و با استفاده از روش های جدید موفق شدند تبدیل به یکی از تولیدکنندگان بزرگ شوند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به روسیه، ایران، ترکمنستان و قطر به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گاز در جهان اظهار کرد: این کشورها می توانند در صورت توافق خوب، در آینده می توانند در تعیین مسائل آتی انرژی دنیا تعیین کننده باشند.

وی دیپلماسی انرژی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: اگر دیپلماسی انرژی را تقویت کنیم، بده بستان هایی که با کشورهای تولیدکننده گاز داریم را بهبود ببخشیم و با توجه به مزیت های جغرافیایی که ایران در اختیار دارد می توانیم با کشورهای تولیدکننده گاز به یک نتیجه برد برد برسد.

صالحی در پاسخ به این سوال که ایران در چه حوزه هایی از دیپلماسی انرژی دچار غفلت شده است، تصریح کرد: تقریبا در تمام مذکرات عدم توجه به دیپلماسی انرژی وجود داشته است. امروز مذاکرات وین در حال برگزاری است و یک بخش از آن می تواند به مسئله گاز و انرژی تعلق بگیرد زیرا یکی از برنامه های همیشگی اروپا، استفاده از یک کشور جایگزین روسیه برای واردات گاز بوده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: متاسفانه طی سال های گذشته همواره دچار خود سانسوری بوده ایم و هیچ وقت به فکر اینکه می توانیم به عنوان رقیب روسیه، صادر کننده گاز به اروپا باشیم نبوده ایم زیرا نگران بوده ایم که روس ها از ایران ناراحت نشوند.

کد خبر 1142740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha