پیگیری وضعیت مسکن و اشتغال جامعه شاهد و ایثارگران/ ۶۱ درصد گلزار شهدای خوزستان ساماندهی شده است

فرجیان با اشاره به اینکه ۶۱ درصد گلزار شهدای استان ساماندهی شده که برای تکمیل ۳۹ درصد باقی‌مانده ۸۰ میلیارد تومان منابع نیاز داریم گفت: در حوزه ارائه تامین مسکن جامعه شاهد و ایثارگر و اشتغال فرزندان این قشر پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدالرضا فرجیان» امروز (یکشنبه 10 بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر، گزارشی از برنامه‌های پیش رو ارائه داد و اظهار کرد: بنیاد شهید به عنوان مسئول کمیته ایثارگران ستاد دهه فجر، جلساتی را با نمایندگان کمیته برگزار و در مجموع 30 برنامه‌ شاخص را در دستور کار خود قرار داده است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان افزود: برگزاری غبارروبی مزار شهدای انقلاب (پنجشنبه 14 بهمن) ساعت 10 صبح در گلزار شهدا با حضور خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در قالب اجرای طرح فجرآفرینان (از 12 تا 22 بهمن)، نواختن زنگ انقلاب و برپایی نمایشگاه در مدارس در روز (سه‌شنبه 12 بهمن)، حضور پیام آوران ایثار جهت خاطره‌گویی در دستگاه‌های اداری، دعوت از ایثارگران در صدا و سیما و بیان خاطرات آنها، برپایی جشن انقلاب در حسینیه‌ها و مساجد، مراسم درختکاری به نام شهدا و ساخت کلیپ و موشن گرافی با موضوع شهدا و ایثارگران از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی با بیان اینکه مراسم تجلیل از نفرات برتر قرآنی و دانشجویان نخبه و خانواده شهدا و ایثارگر و دیدار با نماینده ولی فقیه با مشارکت شرکت مناطق نفتخیز جنوب (19 بهمن) در گیت بوستان برگزار می‌شود اضافه کرد: برگزاری همایش زرمندگان مدافع حرم و گرامیداشت شهدای نبل‌والزهرا و تجلیل از فعالان فرهنگی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری یادواره‌ها و بزرگداشت شهدا از دیگر برنامه‌ها است.

 

فرجیان برگزاری جشنواره ملی عکس و نوشته اقلیم ققنوس (30 بهمن) در تالار مهتاب اهواز، اجرای برنامه شب خاطره با همکاری حوزه هنری و شهرداری اهواز، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا توسط دانش‌آموزان در روز (13 بهمن)، اعزام راویان دفاع مقدس در مراکز مذهبی، برگزاری شب شعر عربی (24 بهمن) در مجتمع طلائیه اهواز، برپایی نمایشگاه شهدای روحانی در جنوب کشور، نمایشگاه مفهومی دیروز، امروز و فردا با روایتگری دانش‌آموزان در مدارس شاهد و برگزاری مسابقات عاشق‌ترین سردار و پویش نماز حاج قاسم به صورت مجازی و ملی را از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید در دهه فجر دانست.

 

وی همچنین از برگزاری پویش پرچم افتخار خبر داد و عنوان کرد: این پویش با هماهنگی بسیج و اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس برگزار می‌شود و بر اساس این پویش بر سردر هر خانه یک پرچم نصب می‌شود؛ مشابه این پویش برنامه آبروی محله بود که در محل‌های مختلف برنامه بزرگداشت شهدای آن محله اجرا می‌شد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان همچنین در خصوص برنامه‌های بزرگداشت روز شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید در 22 اسفند بیان کرد: برنامه‌های بزرگداشت این روز از یک هفته قبل آغاز می‌شود که شامل گلباران مزار شهدا، حضور خانواده‌ها در صدا و سیما و بیان خاطرات شهدا، حضور در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها توسط رؤسای بنیاد شهید، یادواره شهدای مهندس در روز مهندس (5 اسفند) و ... از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی با اشاره به اینکه خوزستان بالغ 23 هزار شهید در کل کشور دارد که پرونده 16 هزار نفر تحت پوشش استان است و مابقی به خارج از استان منتقل شدند تصریح کرد: همچنین 35 هزار جانباز داریم که 11 هزار نفر از آنها جانباز بالای 25 درصد و 24 هزار نفر جانباز زیر 25 درصد هستند.

 

فرجیان با بیان اینکه در استان 2 هزار و 750 نفر نیز آزاده داریم و تعداد شهدای مدافع حرم 74 نفر است ابراز کرد: در رابطه به شهدای سلامت 24 پرونده تشکیل و به تهران و ستاد احراز کشور در وزارت بهداشت ارسال شده که تاکنون 2 شهید سلامت تایید شده است.

 

وی در خصوص بحث اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر اذعان کرد: در حال حاضر حدود 10 هزار نفر از فرزندان شهدای استان بیکار هستند که یا باید جذب ادارات و شرکت‌ها شوند و یا با ارائه تسهیلات بانکی به اشتغال آنها کمک کرد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان خاطر نشان کرد: در آزمون اولیه‌ای که ابتدای امسال برای فرزندان شاهد و جانباز بالای 70 درصد پیش‌بیتی شده بود، 12 هزار نفر به کل کشور سهمیه داده شده بود که 6 هزار و 600 نفر قبول شدن و از این تعداد یک هزار و 200 نفر مربوط به خوزستان بود.

 

وی تاکید کرد: از یک هزار و 900 فرزند شهید و جانباز بالای 70 درصد، حدود 700 نفر باقی مانده که موفق به کسب قبولی در آزمون اولیه نشدند و بناست سازمان اداری و استخدامی کشور آزمون دیگری را برگزار و نسبت به جذب این تعداد اقدام کند.

 

فرجیان با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی در استخدام‌ها اجرای قانون جذب فرزندان شاهد و ایثارگر را رعایت نکردند ادامه داد: این شرکت‌ها به دادگستری کل استان معرفی شدند تا پاسخگو باشند.

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با استانداری جهت مسکن ایثارگران عنوان کرد: 10 هزار و 184 نفر از ایثارگران از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ وام یا زمینی از دولت دریافت نکرده‌اند که بنا شد از سوی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی در سال 99، 2 هزار و 184 نفر و در چهار سال بعدی سالی 2 هزار نفر تسهیلات و زمین دریافت کنند.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان افزود: با پیگیر‌ی‌هایی که تا امروز انجام شده، 2 هزار و 184 نفر برای سال اول تامین و آماده واگذاری است؛ تاکنون 400 قطعه در اهواز واگذار شده و 550 قطعه دیگر نیز 10 روز پیش صادر شد که قطعهبندی آن در حال انجام است و تا پایان بهمن اسناد آن تهیه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه 550 قطعه زمین در دزفول، 220 قطعه در بهبهان، 550 قطعه در ماهشهر، 200 قطعه در شوشتر و گتوند و امیدیه زمین تامین شده تصریح کرد: 2 هزار و 500 نفر از جامعه ما در بنیاد شهید در آبادان و خرمشهر هستند و با توجه به اینکه زمین‌های این دو شهر در اختیار منطقه آزاد اروند است جلساتی با مدیرعامل این منطقه برگزار و کار قطعه‌بندی زمین‌ها در حال انجام است تا به زودی مراحل معرفی و واگذاری زمین‌ها صورت می‌گیرد.

 

فرجیان ابراز کرد: در بحث تسهیلات بانکی به کسانی که فاقد مسکن هستند نیز امسال حدود پنج هزار سهیه پیش‌بینی شده و مشکلی از باب معرفی افراد برای جذب وام نداریم؛ در حوزه جانبازان 70 درصد که قبلا از این ظرفیت‌ها استفاده کردند نیز در صورتی که منزل آنها نامناسب باشد می‌توانند به کمیسیون موارد خاص معرفی شوند.

 

وی با اشاره به اینکه وام مسکن ایثارگران در اهواز 300 میلیون تومان و در شهرستان‌ها 250 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد است اذعان کرد: در خصوص بیمه ایثارگران نیز در حال حاضر 105 هزار و 291 نفر تحت پوشش بیمه فعال و کل افراد تحت پوشش 110 هزار و 275 نفر است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان به 705 گلزار شهدا در استان اشاره کرد و با بیان اینکه در این گلزارها حدود 16 هزار مزار وجود دارد که برخی از این گلزارها تک مزار هستند گفت: برای گلزارهای یک تا 10 مزاری استان که یک هزار و 200 مزار می‌شوند تفام‌نامه‌ای با استانداری منعقد و مقرر شده که با تامین منابع در شورای ترویج ایثار و شهادت آنها را ساماندهی کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در زمینه ساماندهی گلزار شده 2 سال گذشته 3 درصد و سال گذشته 11 درصد پیشرفت داشتیم خاطر نشان کرد: امسال در صورت تامین منابع مالی بین 35 تا 40 درصد در این زمینه پیشرفت خواهیم داشت.

 

فرجیان با بیان اینکه تاکنون 61 درصد گلزار شهدای استان ساماندهی شدند و از 39 درصد باقی مانده، 25 درصد پروژه‌های نیمه تمام هستند تاکید کرد: به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیشنهاد شده 30 میلیارد تومان برای گلزار شهدای روستایی و 50 میلیارد تومان برای گلزار شهدای شهری، تجمیعی و نیمه تمام اختصاص پیدا کند که در صورت تامین این 80 میلیارد تومان می‌توان همه گلزارهای استان را ساماندهی کرد.

 

وی به برگزاری دومین کنگره شهدای استان اشاره کرد و یاد آور شد: اولین کنگره شهدای استان سال 79 برگزار شده و مجوز برگزاری دومین کنگره برای سال آینده صادر شده و بنیاد شهید استان عهده‌دار کمیته ایثارگران این کمیته است؛ در این کنگره علاوه بر 23 هزار شهید دوران دفاع مقدس استان، شهدای مدافع حرم، سلامت، تروریستی، نظم و امنیت و ... نیز به آمار شهدای کنگره اضافه خواهد شد.

 

کد خبر 1142847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha