بازدهی مثبت بورس در نیمه بهمن/ممانعت از فرار مالیاتی با اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیات

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۰۹,۰۰۰ ریال رسید، رشد ۹۰ درصدی صادرات محصولات معدنی تا پایان آذرماه، بازدهی مثبت بورس در نیمه بهمن؛ شاخص تقویت شد، ممانعت از فرار مالیاتی با اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیات برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۶ بهمن شبستان به شرح زیر است:

رشد ۹۰ درصدی صادرات محصولات معدنی تا پایان آذرماه

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۹ میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار انواع محصولات صادرکردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۹۰.۸ درصدی نشان می‌دهد. این میزان صادرات مشتمل بر ۴۲ میلیون و ۲۱۴ هزار تن انواع محصول بود که از نظر تناژ نیز رشد ۹.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ثبت رسید.

زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار صادرات، با سهم ۵۵.۶ درصدی ، بیشترین سهم از صادرات مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی را به خود اختصاص داد.

پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون و ۷۱۰ هزار ریال و «سایر معدن و صنایع معدنی» با ۶۵۱ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار، در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بیشترین رشد صادرات در این مدت مربوط به زنجیره آلومینیوم و محصولات با ثبت ۲۱۶ درصد رشد و صادرات ۵۴۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلاری بود.

در ۹ ماهه امسال همچنین سه میلیون و ۹۸ هزار تن محصولات مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار به کشور وارد شد که حاکی از رشد هشت دهم درصدی از نظر تناژی و ۱۱.۴ درصدی از نظر ارزشی است.

بیشترین میزان واردات با ۹۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط بود.

 

بازدهی مثبت بورس در نیمه بهمن؛ شاخص تقویت شد

بررسی پنج روز فعالیت بازار سرمایه در میانه زمستان ۱۴۰۰ نشان از بازگشت شاخص به روند صعودی دارد. به گونه ای که بر خلاف روند نزولی هفته های گذشته، در هفته قبل روند معاملات و شاخص های بازار بر مدار افزایشی قرار داشت تا جاییکه نماگر کل بورس با رشد بیش از ۷۱ هزار واحدی همراه شد و بازدهی ۵.۸۳ درصدی را به ثبت رساند.

در این میان، در اولین روز هفته (شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰) فعالان بازار نظاره گر روند مثبت شاخص ها بودند، به گونه ای که در پایان این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۹ هزار و ۵۹۴ واحدی معادل ۲.۴۱ درصدی به یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. این در حالی بود که نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، فارس، پارس و پارسان با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در این روز، معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۳۱۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۱۶ هزار و ۵۵۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۲ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۵ هزار و ۵۸۰ واحدی معادل ۲.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. در این میان، نمادهای معاملاتی کچاد، فارس، فولاد، فملی و کگل با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در پایان دومین روز هفته، معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۱۳ هزار و ۳۴۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) سهامداران شاهد تداوم سبزپوشی بورس برای چهارمین روز پیاپی بودند و در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۰ هزار و ۲۲ واحدی معادل ۰.۷۸ درصدی به یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۶۹ واحد رسید. این در حالی بود که نمادهای معاملاتی وبملت، فولاد، کگل، شتران و خودرو با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۶۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۱۸ هزار و ۳۲۹ نوبت معامله و به ارزش ۴۶ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در چهارمین روز هفته (سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰) بازهم شاخص با افزایش همراه شد و این بار با رشد ۶ هزار و ۶۸۰ واحدی معادل ۰.۵۲ درصدی به یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. در این روز، نمادهای معاملاتی وبملت، خودرو، وتجارت، ومعادن و کگل با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۶۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۱۲ هزار و ۷۱۱ نوبت معامله و به ارزش ۴۳ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۰۹,۰۰۰ ریال رسید

مروز (شنبه ۱۶ بهمن) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۰۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۰۶.۵۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۱,۱۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۹,۵۴۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم سکه به قیمت ۶۷,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۸۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، (شنبه ۱۶ بهمن) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۲,۶۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۷,۶۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۲,۱۲۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که (چهارشنبه ۱۳ بهمن) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۶۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۰۰.۵۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۱,۵۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۹,۴۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۶۷,۶۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۷۹۰,۰۰۰ رسید.

 

(چهارشنبه ۱۳ بهمن) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۴,۵۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۹,۰۲۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۴,۳۵۰ ریال رسید.

 

ممانعت از فرار مالیاتی با اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیات

سید کاظم دهقان مدیرعامل شاپرک در خصوص آخرین وضعیت اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیاتی گفت: اصولا تعداد کارتخوان ها نمی تواند مرجع یا اندازه یا مقیاس مناسبی برای اتصال به سامانه مالیاتی باشد.

وی افزود: طبیعتا هدف از اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیاتی و ساماندهی در ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی، ایجاد ظرفیتی برای ممانعت از فرار مالیاتی است؛ بنابراین با توجه به شرایطی که وجود داشت، ما برای کل ابزارهای پذیرش شامل کارتخوان ها و درگاه های پرداخت اینترنتی، یک برنامه ای داشتیم که از دی ماه سال گذشته تمام پذیرندگان جدید یا کارتخوان هایی که به حوزه پرداخت متصل شدند دارای کد مالیاتی باشند و این موضوع تا به امروز طبق ضوابط انجام شده است. همچنین برای پذیرندگان و کارتخوان هایی که قبل از این زمان فعال شده اند نیز با توجه به اولویت مبلغی هر یک از این کارتخوان ها در یکی دو سال گذشته، فرآیند نهایی کردن کارتخوان هایی که باید به سامانه مالیاتی متصل شوند، اطلاع رسانی می شود و آن هایی که تمایل دارند و تایید می کنند که این کارتخوان ها باید به پرونده مالیاتیشان متصل شود، بر اساس مبلغ و با اولویت برای مبالغ بالا، به سامانه مالیاتی متصل می شوند.

به گفته دهقان برای کارتخوان ها و پذیرندگانی که تا به امروز حدود ۷۵ درصد مبلغی کل شبکه پرداخت را دارند، پیش ثبت نام مالیاتی انجام شده است. همچنین تا چند ماه آینده برای اینکه ثبت نام خود کامل را انجام دهند فرصت دارند. انشالله امیدواریم پذیرندگان این حوزه به موقع اقدام کنند و نسبت به ثبت نام کامل در سایت امور مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهند تا کسب و کار آن ها دچار مشکل نشود.

مدل کارمزدی تراکنش ها تغییر می کند

دهقان در خصوص مدل پیشنهادی شاپرک برای اصلاح نرخ کارمزدها در شبکه پرداخت اظهار داشت: مدل فعلی شبکه پرداخت مبنی بر اخذ کل کارمزد از بانک پذیرنده، مدل ناکارآمدی است که سال ها است شبکه پرداخت بانکی به این مطلب واقف شده و اطمینان دارد که با این روش و با این مدل، هم در حوزه کنترل تخلفات و جرایم شبکه پرداخت و هم در بحث ناترازی بانک ها مشکلاتی ایجاد شده است. وی گفت: سال ها است که این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است و مورد توجه بوده است که در این راستا دو بار هم تلاش شده بود که این موضوع عوض شود، ولی در نهایت پیشنهاداتی را از مجموعه شرکت شاپرک برای بانک مرکزی در کارگروه های مختلف طرح شده و الان در حال بررسی است تا انشالله با نهایی شدن آن، ما شاهد این خواهیم بود که هم مدل و هم مبلغ کارمزد تغییر کند. دهقان اظهار داشت: قاعدتا اصل مدل بر تامین هزینه این تراکنش ها توسط کسانی است که منتفع می شوند و در این جا اصل به نظر می رسد پذیرندگان، بانک پذیرنده و حتی شاید دارنده کارت است که می تواند محل تامین هزینه این تراکنش ها باشد. البته با محاسبات، تحلیل ها و بررسی های دقیقی که انجام شده، ما نسبت های خاصی را برای هر کدام از این اضلاع آماده کرده ایم که انشالله با حمایت بانک مرکزی و سایر ارکان حاکمیت از جمله اصناف، بانک ها، شرکت های psp و مجلس شورای اسلامی، بتوانیم به نظام کارمزدها، سروسامانی بدهیم.

 

عملکرد بانک تجارت در اعطای تسهیلات حمایتی به اقشار کمتر برخوردار

بانک تجارت از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در قالب وام قرض‌الحسنه ازدواج، معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، زندانیان دیه و جرایم غیرعمد، بیماران صعب‌العلاج، بیماران معسر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... پرداخت کرده است.

این بانک در بازه زمانی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ با هدف کمک به ازدواج و معیشت جوانان تعداد ۸۷هزار و ۶۵۴ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ بیش از ۷۴ هزار میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال پرداخت کرده است.

در همین بازه زمانی بانک تجارت با اعطای مجموعا بیش از ۵.۳۲۲ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به ۱۱.۰۶۵ نفر از معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به اشتغال و معیشت این افراد کمک کرده است.

علاوه بر موارد مذکور این قبیل تسهیلات حمایتی بانک تجارت در راستای اشتغالزایی، کمک به توسعه و عدالت اجتماعی، آزادی زندانیان دیه و حمایت از بیماران صعب العلاج و معسر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به تعداد ۷.۸۹۰ فقره جمعا بیش از ۱.۷۱۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بانک تجارت در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال کمک نقدی در قالب حمایت مالی از انجمن‌ها و موسسات خیریه، مساجد و دانشگاه‌های معتبر کشور، بیمارستان‌های استان‌های مختلف و ... داشته تا به سهم خود گام‌هایی را در مسیر عدالت اجتماعی و توسعه پایدار میهن عزیزمان ایران برداشته باشد.

شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر شرایط فعالیت را تا حدود زیادی برای برخی صنایع و مشاغل دشوار و آسیب هایی را به آنها وارد کرده است. بانک تجارت در راستای ایفای نقش حمایتی خود در این شرایط اقتصادی، تسهیلات ویژه ای را به متقاضیان در استان های مختلف کشور اعطا کرده است. به همین منظور در سال ۱۳۹۹ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ مجموعا تعداد بیش از ۸۳ هزار و پانصد فقره تسهیلات به مبلغ۳۰ هزار و ششصد و سه میلیارد ریال به متقاضیان کسب و کارهای آسیب دیده به ویژه صنعت حمل و نقل کشور توسط بانک تجارت اعطا شد.

بانک تجارت در سال‌های فعالیت خود در کنار خدمت به توسعه اقتصادی کشور و حمایت از صنایع کارآفرین و تولیدکننده کالای ایرانی با هدف ایفای مسئولیت های اجتماعی خود تاکنون با احداث ۴۳ مدرسه و۱۰ خانه بهداشت در استان‌های کمتر برخوردار کشور، اجرای پروژه سالم سازی آب شرب بیش از ۲۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان و جمع‌سپاری برای کمک به کودکان نیازمند از طریق سازمان یونیسف ارائه خدمت کرده است.

 

کد خبر 1142862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha