هم زمان با دهه فجر عملیات بیومکانیک و بیولوژیک در مراتع جنوب کرمان آغاز شد

حمزه احمدی گفت: عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، «حمزه احمدی» ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، گفت: عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان آغاز شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: در سال جاری از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی برای انجام عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، احیا و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی ۵ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
وی ابراز کرد: عملیات بیولوژیک شامل بذر پاشی توأم با حفاظت و قرق در سطح یکهزار هکتار از این عرصه ها است که از طریق مشارکت مردمی اجرایی می شود.
 
احمدی ادامه داد: طی روزهای اخیر عملیات بیومکانیک شامل احداث هلالی آبگیر توأم با بذرپاشی، بذر کاری، حفاظت و قرق و همچنین احیاء و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی (شامل بذرکاری و کپه کاری توأم با حفاظت و قرق) در سطح ۲ هزار و ۵۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد شروع شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان این مطلب که در عملیات های بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده می شود، افزود: کشت گونه‌های بومی، موجب حفاظت خاک در برابر فرسایش شده که به دنبال آن پوشش گیاهی مناطق حساس نیز احیاء خواهد شد.
 
 وی مراتع را به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل‌ توجهی از دامداران و کشاورزان برشمرد و اضافه کرد: از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی، تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه آنها برای تأمین خوراک دام است که این امر موجب رونق بخش دامپروری می شود.
 
احمدی با بیان این مطلب که تلاش می شود تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، تصریح کرد: از آن جایی که مراتع کوهستانی به دلیل فشار چرای دام در دراز مدت، از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می شود.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در خاتمه عنوان کرد: بنابراین کشت گونه‌های بومی می‌تواند موجب احیاء دوباره مراتع، تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و غیره می شود.
 
گفتنی است؛ کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های کوچک حفر شده قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.
کد خبر 1143264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha