گام جدید قوه قضاییه در مسیر مردمی شدن و جلوگیری از اطاله دادرسی/هر چه از مکتب امام (ره) دور شویم ناکارآمدی هم بیشتر خواهد شد

ارتش مورد احترام و اعتماد مردم است، هر چه از مکتب امام (ره) دور شویم ناکارآمدی هم بیشتر خواهد شد، گام جدید قوه قضاییه در مسیر مردمی شدن و جلوگیری از اطاله دادرسی، خواست امام (ره) ارتش آزاد بدون وابستگی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ارتش مورد احترام و اعتماد مردم است، هر چه از مکتب امام (ره) دور شویم ناکارآمدی هم بیشتر خواهد شد، گام جدید قوه قضاییه در مسیر مردمی شدن و جلوگیری از اطاله دادرسی، خواست امام (ره) ارتش آزاد بدون وابستگی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۷ بهمن است.

ارتش مورد احترام و اعتماد مردم است

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دهه مبارکه فجر و در آستانه ۱۹ بهمن سالروز نیروی هوایی ارتش به صورت سرزده در فرماندهی آموزش‍ های هوایی شهید خضرایی نیروی هوایی ارتش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این یگان، روند آموزش‍ های ارائه شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

وی ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز تاریخ ساز نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش السابقون السابقون است و کارکنان ولایتمدار این نیروی الهی همواره در بزنگاه ها با بصیرت عمل کرده اند.

امیر سرلشکر موسوی در ادامه با تشریح اهمیت ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ و حرکت شجاعانه کارکنان نیروی هوایی در میثاق با ولایت و پیوستن به انقلاب خاطرنشان کرد:  بیعت تاریخی با امام خمینی ( ره) درروز ۱۹ بهمن، پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و پایه های انقلاب را محکم کرد و ضرورت دارد تاثیر این حرکت بی بدیل برای جوانان تشریح شود تا عزیزان دانشجو و هنرآموز ارزش حرکت شجاعانه، جهادی و تاریخ ساز نیروی هوایی الهی را بیشتر از قبل درک کنند.

فرمانده کل ارتش همچنین در دیدار با فرماندهان و مسئولان این مرکز گفت: مردم عزیز ایران اسلامی ارتش را دوست دارند و ارتش مورد احترام و اعتماد ملت شریف ایران است که این حسن اعتماد و احترام برای یکایک فرماندهان و کارکنان ارتش ارزشمند است و برای حفظ این جایگاه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مراکز آموزشی گفت: محیط‌های آموزشی و پژوهشی همواره حس اعتماد به نفس و عزت نفس را در دانشجویان و هنرآموزان تقویت و در ادامه نهادینه می کند.

فرمانده کل ارتش با تاکید بر لزوم استفاده از طرح‍های نخبگان و جوانان تحت آموزش در این یگان، افزود: از طرح‌های ابتکاری نخبگان جوان در نیروی هوایی و همه یگان‍های ارتش استقبال می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن این طرح‍ها به کار خواهیم بست.

 

هر چه از مکتب امام (ره) دور شویم ناکارآمدی هم بیشتر خواهد شد

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه (17بهمن)مجلس شورای اسلامی، با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع) و ارتحال مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی،گفت: با فرا رسیدن ماه پربرکت رجب آرزومندم بتوانیم از فرصت‌های خاص این ماه استفاده کنیم، به خصوص ما مسئولین نظام بیشتر از مردم نیازمند خودسازی معنوی هستیم. همچنین سالگرد بازگشت شکوهمند حضرت امام (ره) به ایران عزیز و دهه مبارکه فجر را گرامی می‌دارم.تجدید بیعت ما با امام خمینی (ره) تجدید عهد با انقلاب اسلامی و با مکتب امام و شخصیت و سیره ایشان است. خط امام هرگز تحریف شدنی نیست، رمز کارآمدی ما این است که در فهم و تصمیم و اقدام خودمان روی مبانی فکری و عملی بنیانگذار انقلاب کار کنیم. امام مظهر خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری بود. راه امام روشن است و بازگشت‌پذیر نیست. ان‌شاء الله تا پایان دوران خدمت و پایان عمر بر سر این عهد بمانیم و از برکات آن بهره‌مند شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر چه از مکتب امام دور شویم ناکارآمدی هم بیشتر خواهد شد البته انقلاب اسلامی ایران با وجود همه ضعف‌های داخلی و همه هجمه‌های خارجی تا امروز سربلند و پایدار مانده است اما این را بدانیم که در بلندمدت ماندگاری انقلاب هم مشروط به کارآمدی ساختار نظام جمهوری اسلامی است، زمان و فرصت‌های زیادی از دست رفته است و ما حق نداریم یک روز و حتی یک ساعت را در جهاد برای کارآمدتر شدن نظام حکمرانی کشور از دست بدهیم.

وی ادامه داد: ما مسئولیم و مسئولیت در نظام اسلامی یک امتیاز نیست که آن را متعلق به خودمان بدانیم بلکه مسئولیت یک وظیفه است که باید به انجامش برسانیم. باید تنگه‌های احد فراروی کارآمدی نظام را که با آنها آشنا هستیم دریابیم، برای جراحی برخی مسائل عمده باید آمادگی داشته باشیم و هزینه آن را هم بپردازیم و در همین راستا ما نمایندگان مردم و کارگزاران کشور باید در پذیرش فشار و هزینه‌ دادن برای اصلاح پیش قدم باشیم.البته وقتی نگاه کلان و منصفانه به راه طی شده انقلاب داشته باشیم این واقعیت واضح می‌شود که ما در بسیاری از عرصه‌ها از وضعیت زیر صفری که ناشی از غفلت و خیانت زمامداران خودکامه و وابسته بوده است با وجود فشارهای همیشگی دشمن به نقاطی روشن و امیدبخش رسیده‌ایم.

 

گام جدید قوه قضاییه در مسیر مردمی شدن و جلوگیری از اطاله دادرسی

به منظور تقویت و تحقق سیاست‌های دستگاه قضائی در دوران تحول و تعالی و در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۶ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) و همچنین ساماندهی و ارتقای نظام داوری به‌عنوان یکی از راهکارهای «توسعه روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی» مندرج در فصل دوم سند تحول قضایی و به‌منظور افزایش مشارکت مردم در حل‌وفصل دعاوی، کاهش مراجعه شهروندان به مراجع قضایی، تسریع در حل‌وفصل اختلافات و ایجاد ساماندهی و توسعه نهادهای داوری و نظارت بر آن‌ها، دستورالعمل ساماندهی حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهادهای داوری در ۱۹ ماده و ۳ تبصره از سوی رئیس دستگاه قضا ابلاغ شد.

ماده ۳ این دستورالعمل عنوان می‌کند که مرکز توسعه حل اختلاف می‌تواند بخشی از وظایف خود را در راستای برنامه‌ریزی، اعطای پروانه و تمدید آن، لغو پروانه و ساماندهی و نظارت در حوزه داوری به کانون‌های داوری واگذار کند.

همچنین بر اساس ماده ۴ این دستورالعمل به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان توسعه داوری در کشور، شورای مشورتی داوری در مرکز توسعه حل اختلاف تشکیل می‌شود.

ماده ۵ این دستورالعمل عنوان می‌کند که کانون داوری به‌عنوان نهادی غیردولتی عهده‌دار ترویج فرهنگ سازش و حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری، تلاش در جهت ارتقای دانش علمی و عملی در امور حقوقی و داوری از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی حرفه‌ای، همایش‌های تخصصی و انتشار نشریات علمی، تلاش در جهت کاهش هزینه‌های داوری و اظهارنظر مشورتی درباره تعیین تعرفه‌ها، ارایه نظر مشورتی به داوران و نهادهای داوری در راستای تقویت آرای داوری؛ تلاش در جهت ارتقای سلامت نظام داوری و حفظ جایگاه و شأن داوران و نهادهای داوری و حمایت از حقوق صنفی و حرفه‌ای است.

 

هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم

دریابان علی شمخانی در واکنش به برخی خوش‌بینی‌های غیرواقع‌گرایانه نسبت به مذاکرات وین در توییتی نوشت: با وجود پیشرفت‌های محدود در مذاکرات وین، هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: تصمیمات سیاسی در واشینگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.

 

خواست امام (ره) ارتش آزاد بدون وابستگی به امریکا و اسراییل بود/ ۴۵۰ شهید ارتش قبل از پیروزی انقلاب

در پی فرمان امام خمینی مبنی بر برخورد مهرآمیز با نظامیان و بالاخص سربازان مردم تهران و شهرهای دیگر در تظاهرات با انداختن صدها شاخه گل به سر ورودی سربازان در طول مسیر راهپیمایی از آنها می خواستند که به توده مردم بپیوندند. به گزارش روزنامه های داخلی، مردم عکس هایی از امام خمینی (س) را بر کامیونها و زره پوشهای ارتش چسبانده بودند و به هنگامی که تظاهرکنندگان از کنار آنان می گذشتند گاهی سربازان را بر روی دوش می گرفتند و مسافتی را با خود می بردند. برخی از سربازان عکس های امام خمینی را به تظاهرکنندگان نشان می دادند و به مردم دست تکان می دادند.

 

در پی این سیاست انقلابیون روند گرایش نظامیان رده پایین به جنبش انقلابی افزایش پیدا کرد حتی در مواردی سربازان، درجه داران و افسران جز» اقدام به حذف فیزیکی ماموران شهربانی یا فرماندهان نظامی کردند. استراتژی انقلابیون در قبال نظامیان با تحلیل سخنان امام خمینی (س) در بهشت زهرا در روز 12 بهمن 1357 آشکار می شود ایشان خطاب به ارتش چنین نصیحت کرد: «و من باید یک نصیحت به ارتش بکنم و یک تشکر از یک ارکان ارتش، یک قشرهایی از ارتش. اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم که شما مستقل باشید. ما داریم زحمت می کشیم، ما خون دادیم، ما جوان دادیم، ما حیثیت و آبرو دادیم، مشایخ ما حبس رفتند، زجر کشیدند، می خواهیم که ارتش ما مستقل باشد. آقای ارتشبد، شما نمی خواهید، آقای سرلشکر، شما نمی خواهید مستقل باشید؟ شما می خواهید نوکر باشید؟! من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت؛ همان که ملت می گوید بگویید. بگویید ما باید مستقل باشیم. ملت می گوید ارتش باید مستقل باشد، ارتش نباید زیر فرمان مستشارهای امریکا و اجنبی باشد؛ شما هم بیایید - ما برای خاطر شما این حرف را می زنیم - شما هم بیایید برای خاطر خودتان این حرف را بزنید، بگویید: ما می خواهیم مستقل باشیم، ما نمی خواهیم این مستشارها باشند. ما که این حرف را می زنیم که ارتش باید مستقل باشد، جزای ما این است که بریزید توی خیابان، خون جوانهای ما را بریزید که چرا می گویید من باید مستقل باشم! ما می خواهیم تو آقا باشی. » (صحیفه امام؛ ج 6، ص:17 - 18) در همین رابطه گفتگویی با امیر فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفتگویی به شرح زیر ارایه می شود.

 

قبل از پیروزی انقلاب ارتش چگونه با مراجع تقلید و بویژه امام خمینی (ره) ارتباط داشت؟

از ابتدای به وجود آمدن فرآیند انقلاب اسلامی تمام اقشار مردم به نوعی در آغاز این روزهای انقلاب نقش داشتند و البته کسی گمان نمی کرد انقلاب به این سرعت به پیروزی برسد. ارتش نیز با توجه به اینکه از بدنه مردمی برخوردار بود، جوانان همین ملت از بدنه ملت در داخل آن حضور داشتند و حتی بسیاری از ارتشیان مرجع تقلیدشان امام (ره) بود و با پیروی از مراجع تقلید خود به همراه سایر اقشار جامعه در تمام تحرکات مذهبی و انقلابی حضور داشتند و بعضا برخی از نیروهای ارتش نقش رهبری در میان سایر نیروها را ایفا می کردند و هسته ای اولیه ای در ارتش با عنوان سازمان سیاسی نظامی نفوذ در ارتش تشکیل شده بود که با جمعی از پیش قراولان انقلابی با هدف ایجاد شبکه مخفی برای جذب و همراهی برخی کارکنان و در مرحله بعد با ارتباطی که با رهبران نهضت دارند، بتوانند افکار ارتش را به استحضار امام خمینی (ره) که رهبری انقلاب را بر عهده داشتند، برسانند.

 

جایگاه روحانیت در ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟

ارتشیان جمهوری اسلامی ایران پیش از انقلاب با جمعی از روحانیون ارتباط داشتند و بسیاری از ارتشیان در آن زمان با مقام معظم رهبری، آیت الله میلانی، آیت الله مطهری، شهید بهشتی، اندرزگو، مرحوم فلسفی، مرحوم جمیع و حجت الاسلام محمد منتظری و مرحوم طالقانی ارتباط داشتند. ما افسران و شهدایی مانند شهید نامجو، شهید قرنی، شهید فتاحی، شهید صیاد، شهید بابایی و شهید کلاهدوز و شهید شهرام فر و شهید اواره پرست و بسیاری از پیشکسوتانی که اکنون الحمدالله در قید حیات هستند که تمامی این افراد خودشان رهبری سازمان سیاسی و نظامی نفوذ را بر عهده داشتند و می توانستند مطالبات امام (ره) را به گوش ارتشیان رسانده و در جمع های مخفی اطلاعاتی را نیز به سمع و نظر امام (ره) برسانند.

 

کد خبر 1143404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha