آیت الله صافی گلپایگانی دبیری شورای نگهبان را در دوران پرتلاطم انقلاب با موفقیت پشت سر گذاشت

کنعانی مقدم با اشاره به جایگاه رفیع علمی و سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی در دوران پرتلاطم انقلاب اسلامی با موفقیت دبیری شورای نگهبان را پشت سر گذاشت.

حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد جایگاه سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی با تسلیت رحلت این عالم تشیع گفت: آیت الله صافی گلپایگانی از اوتاد حوزه علمیه قم بود  و از مراجع بزرگ جهان تشیع و ایران اسلامی به شمار می رود.

 

دبیر کل حزب سبز افزود: آیت الله صافی گلپایگانی در خانواده علم و اجتهاد به دنیا آمد و پدر وی را به مرجع المراجع می شناسند. برادر و حتی نزدیکان این عالم بزرگ از جایگاه رفیع مرجعیت و حضور در حوزه های علمیه برخوردار بودند.

 

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی از تالیفات بسیار زیادی برخوردار است. این تالیفات در موضوع مسایل اسلامی، فقه و اصول است که در حوزه های علمیه تدریس می شود و برای بسیاری از مراجع علمی و اندیشمندان به عنوان منبع اتخاذ می شود.

 

کنعانی مقدم با اشاره به جایگاه سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: آیت الله صافی گلپایگانی از اولین نمایندگان خبرگان رهبری پس از پیروزی انقلاب است و پس از آن توسط امام (ره) قریب به هشت سال به عنوان دبیر شورای نگهبان بود و سابقه بسیار طولانی در انقلاب اسلامی همراهی و همکاری با امام (ره) در پیروزی و روند شکل گیری انقلاب داشته است.

 

وی اظهار کرد: در طول حیات پر برکت این عالم بزرگ طلاب بسیار زیادی تحت نظر وی تربیت شدند که هر یک از این طلاب اکنون در مقام مرجعیت هستند. آیت الله صافی گلپایگانی عالمی بود که در مکتب بزرگانی چون آیت الله بروجردی و دیگران تلمذ کرده بود و دارای سبک و سیاق خاص خود بود.

 

وی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی نظرات خاصی در خصوص موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و عرفان داشتند و بسیاری از عرفا را در روش و منش نمی پذیرفت.

 

کنعانی مقدم تصریح کرد: آیت الله صافی گلپایگانی در مورد حضور بانوان در ورزشگاه ها و میادین ورزشی دیدگاه های خاصی داشتند و در بسیاری موارد مخالف این امر بودند که به صورت فتوا نظر خود را اعلام کردند.

 

وی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی فردی بود که از نظر اجتهاد تسلطی بر فقه، اصول و مبانی اسلامی شهره حوزه های علمیه در داخل و خارج بود و با توجه به اینکه تحصیلات خود را در نجف و قم گذرانده بود، اکثر مراجع از این عالم بزرگوار به خوبی و به عنوان مرجع اندیشمند یاد می کنند.

 

وی تصریح کرد: آیت الله صافی گلپایگانی دو دوره در خبرگان انتخاب شدند و قریب به هشت سال دبیر شورای نگهبان بودند که با حکم امام (ره) منصوب شدند و در طول مدت تصدی در این جایگاه دوران پر تلاطم سیاسی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال اول انقلاب رقم خورد و آیت الله صافی گلپایگانی به خوبی توانستند در این جایگاه عمل کنند.

 

 

کد خبر 1143571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha