شیوع انفجاری کرونا در خراسان جنوبی/ چرخش ویروس در دانش آموزان و معلمان بالا است

مهدی زاده با بیان اینکه افزایش کرونا در دانش آموزان و معلمان بالا است، گفت: حدود ۴۳ درصد کل موارد مبتلایان به کرونا در شهرستان درمیان مربوطه به دانش آموزان و ۳۶ درصد موارد مربوطه به فرهنگیان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «کامبیز مهدی زاده» شامگاه (12 بهمن) در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه براساس رنگ بندی جدید شهرهای بیرجند و فردوس قرمز و زیرکوه و خوسف زرد و سایر شهرستان ها نارنجی شدند، گفت: آمار بیماران کرونایی از 10 بهمن تا 12 بهمن ماه دو برابر شده است، این در حالی است که در موج های قبلی معمولا بین 5 تا 7 روز طول می کشید تا تعداد آزمایش های مثبت دو برابر شود.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد افزیش انفجاری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی هستیم، اظهارداشت: بیشترین شدت بیماری زایی را در بیرجند و فردوس داریم و سایر شهرستان ها هم با روند بسیار تند و آسانسوری در حال افزایش است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعداد موارد بستری خیلی هنوز روند افزایشی زیادی ندارد، افزود: روند بستری ها و همچنین فوتی ها در دو هفته آینده افزایشی و قابل توجه خواهد بود.

 

مهدی زاده با بیان اینکه روند رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خراسان جنوبی نسبت به سایر استانها وضعیت بهتری دارد، گفت: حدود 67 درصد مردم خراسان جنوبی در فضای عمومی ماسک می‌زنند و اما این کم است و باید افزایش پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مراکز واکسیناسیون استان؛ تزریق روزانه بیش از 12 هزار دز واکسن است، گفت: در حال حاضر روزانه حدود 4200 نفر برای دریافت واکسن مراجعه می کنند که در این زمینه نیازمند همراهی بیشتر مردم و دستگاه های فرهنگی جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به موقع هستیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه واکسن رازی هم از امروز در استان وجود دارد، افزود: در حال حاضر اغلب واکسن ها در مراکز وجود دارد و خیلی نگرانی از بابت واکسن نداریم.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 90 درصد مردم استان دز اول، 81 درصد دز دوم و 26.6 درصد مردم دز سوم را تزریق کردند، ادامه داد: در نوجوانان 12 تا 18 سال دز اول بالای 98 درصد و دز دوم هم حدود 83 درصد افراد تزریق کردند.

 

وی با بیان اینکه افزایش کرونا در دانش آموزان و معلمین بالا است، گفت: حدود 43 درصد کل موارد مبتلایان به کرونا در شهرستان درمیان مربوطه به دانش آموزان و 36 درصد موارد مربوطه به فرهنگیان، است؛ یکی از دلایل پیشنهاد تعطیلی مدارس همین شیوع بالا در بین دانش آموزان و فرهنگیان بوده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به شیوع بالای کرونا و آزمایش های مثبت در استان، تاکید کرد: انتظار می رود در روزهای آینده آمار بیماران در بخش های مراقبت های ویژه و بیماران بدحال و همچنین فوتی ها افزایش پیدا کند.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه بیمارستان ها تا اواخر بهمن ماه به شدت زیر بار بیماران کرونایی خواهند رفت، گفت: افزایش موارد فوتی کرونایی نیز تا هفته سوم اسفندماه افزایش چشم گیری خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد بیماران کرونایی تنها با 20 درصد افرادی که رعایت نمی کنند، مبتلا می شوند، گفت: چون این 20 درصد رعایت نمی کنند لذا چرخش بیماری و انتقال آن ادامه خواهد داشت.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه پیشنهاد می شود با توجه به شیوع گسترده کرونا در استان، مدارس و دانشگاهها در تمامی شهرهای زرد و نارنجی و قرمز به مدت دو هفته غیر حضوری شوند، گفت: همچنین بدلیل شدت مراجعه افراد به مراکز گرفتن آزمایش کرونا، پیشنهاد می شود که کارکنان دولت در صورت داشتن علائم با گواهی پزشک متخصص داخلی و عفونی بتوانند از مرخصی و استراحت 5 روزه استفاده کنند.

 

مهدی زاده الزام کارکنان دولت به واکسیناسیون دز سوم، انجام محدودیت های بیشتر در مراسمات دهه فجر و عدم برگزاری اعتکاف و مراسمات در فضاهای سر بسته و پر تجمع را از دیگر پیشنهادات برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا دانست.

 

 

کد خبر 1143923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha