دانشگاه کردستان به دنبال ایجاد رشته‌های جدید مبتی بر فرهنگ و هنر مناطق کردستان است

کژوان ضیاء الدینی استاد دانشگاه کردستان گفت: تلاش‌های دانشگاه کردستان در زمینه ایجاد رشته‌های جدید مبتی بر فرهنگ و هنر مناطق کردستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، کژوان ضیاء‌الدینی الدینی استاد دانشکده هنر ومعماری دانشگاه کردستان در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی «جام گلگون» از تولیدات حوزه هنری استان کردستان که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی در محل سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، ضمن بیان ویژگی‌های البوم موسیقی «جام گلگون» گفت: این اثر می‌تواند نمونه‌ای قابل دفاع جهت رفع دغدغه تئوری بودن موسیقی نواحی باشد.

 

 

 

وی به تلاش‌های دانشگاه کردستان در زمینه ایجاد رشته‌های جدید مبتی بر فرهنگ و هنر مناطق کردستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه علیرغم تلاش‌خای صورت گرفته بدلیل عدم توانایی در بیان تئوری موسیقی کردستان نتوانستیم وزارت علوم را در خصوص صدور مجوز ایجاد رشته های جدید قانع کنیم.

 

 

ضیاء‌الدینی با تأکید بر تلاش اهالی موسیقی برای رفع این دغدغه گفت: لازم است جهت تئوری کردن و قابلیت بیان آکادمیک موسیقی کردستان و نواحی اهالی موسیقی به صورت جدی ورود کنند و با توجه به قدمت و توانایی بالای موسیقی این مناطق تحقق آن امکان پذیر است.

 

 

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان افزود: در آلبوم موسیقی جام گلگون تلاش شده است تا از گسست ایجاد شده بین موسیقی کلاسیک ایران و هم ریشه‌های خود در نواحی مختلف کاسته شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه موسیقی کلاسیک و نواحی مختلف ایران وام دار هم هستند ادامه داد: دراین اثر سعی گردیده است علاوه بر حفظ خصوصیات تکنیکال‌ساز تنبور و موسیقی مربوط یه ان، بیانی دیگر از موسیقی دستگاهی ایران ارائه و با زبان ساز تنبور روایت شود.

 

 

وی تصریح کرد: در این اثر تصانیف «جام گلگون»، «وصف عشق»، «دیوانه»، «شمس»، «طغیان» در کنار چندین قطعه‌ساز و آواز، تکنوازی تنبور به یاد سید خلیل عالی‌نژاد و همنوازی قطعه «پرواز» با اشعاری از جلیل رحمتی، سید ابوالحسن روح القدس، عطار نیشابوری، محمد تنهایی و هوشنگ ابتهاج (سایه) توسط این گروه دیده می‌شود.

 

 

ضیاء الدینی در خصوص ویژگی این اثر گفت: در تلفیق شعر وموسیقی، مضامین عرفانی اشعار در اولویت بوده و تلاش شده است با ملودی پردازی در خور و الگوریتم‌های مناسب، فضای موسیقایی مطلوب برای خودنمایی مفاهیم شعری ایجاد شود.

 

 

وی در خصوص گروه تنبورنوازی مشتاق نیز گفت: این گروه از سال 1396 با سرپرستی جلیل رحمتی و با حضور هنرمندان سنندجی زیر نظر حوزه هنری استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

 

موسییقی ملی ایران سازهایی است که در دانشگاهها تدریس می‌شوند

 

 

حمید حاصلی نوازنده و آهنگساز کردستانی نیز در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی «جام گلگون»، این آلبوم را اثری هنری حاصل دغدغه هنرمند برای اشاعه یک اثر موسیقی اصیل ایرانی عنوان کرد و گفت: موسیقی ملی ایران امروز همان سازهایی است که در دانشگاه های ملی تدریس می شوند که متأسفانه جای خیلی از سازها خالی است.

 

 

وی ادامه داد: ایجاد مرز در دانشگاه‌های موسیقی یکی از آسیب‌های بسیار بزرگی است که با ان مواجهیم و این است که امروز عنوان می‌شود ساز تنبور مهجور مانده است.

 


این نوازنده ساز عود و از آهنگسازهای توانمند کردستانی تصریح کرد: امیدوارم روزی به آن نقطه برسیم که تصمیم گیران سیاست های آموزشی به خوبی این خطر را درک کنند و در موسیقی ملی تمامی قومیتها دیده شود.

 


وی با اشاره به اینکه باید تلاش گردد که موسیقی ملی آنگونه که هست به مردم نشان داده شود گفت: مگر می شود ساز تنبور، بسیاری از سازهای مناطق کرد نشین را از موسیقی ملی جدا کرد.

 

 


وی ادامه داد: ساط تنبور دارای یک رپرتوار کامل است و همچون بسیاری از سازهای دیگر مناطق می تواند در موسیقی ملی مورد توجه واقع شود.

 

 

حاصلی بیان کرد: متأسفانه امروز شاهدیم با این عدم توجه بسیاری از میراث های معنوی ما را کشورهای دیگر به نام خود ثبت می کنند همچون ساز تار را که آذربایجان دارد به نام خود ثبت می کند و زمانی ورود پیدا می کنیم که دیگر کار از کار گذشته است و نمی‌شود کاری کرد.

 

 


وی عنوان موسیقی نواحی را برگرفته از نگاه بالا به پایین دانست و گفت: موسیقی عنوان شده به نواحی اصل موسیقی ایرانی است و باید تلاش گردد در جهت پاسداری از فرهنگ وهنر ایران زمین نگاه ها از بالا به پایین را اصلاح کنیم.

 

کد خبر 1144373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha