مقاوم سازی واحد‌های مسکونی به ۵۰ درصد رسید

نیکزاد با بیان اینکه بنیاد مسکن با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانست امسال مقاوم سازی واحد‌های مسکونی را به حدود ۵۰ درصد برساند، گفت: ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 13 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بنیاد مسکن با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانست امسال مقاوم سازی واحد‌های مسکونی را به حدود ۵۰ درصد برساند یعنی دو میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است، گفت: تعداد واحدهای مسکونی روستایی پنج میلیون و 377 هزار و 937 است، سال 84 تنها هفت درصد از واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده بود .

 

وی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن باید سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد 200 هزار واحد سهم روستاهاست، گفت: اگر بتوانیم همین روند را ادامه دهیم می توانیم در سال 1410 جشن مقاوم سازی تمام واحدهای مسکونی روستایی را بگیریم.

 

نیکزاد با بیان اینکه انجام آن در اواخر کار مقداری سخت است، گفت: چون در روستاها افرادی که شرایط مالی خوبی داشتند در نوسازی ها پیشرو بودند ولی بیشتر افرادی که باقی ماندند به لحاظ مالی ضعیف هستند که حمایت های دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دستگاه های حمایتی را ایجاب می کند البته بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با برنامه های متنوع برای کمک به نوسازی واحدهای باقی مانده غیر مقاوم در روستاها وارد میدان شده اند.

 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه با موضوع مدیریت واحد روستایی موافقیم افزود: برای تعداد زیادی از روستاها در خصوص مسکن، معابر،​ایجاد امکانات زیر بنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن اقداماتی انجام شد که بسیاری از روستاها از بعد جمعیت و امکانات به شهر تبدیل شدند.

 

وی با اشاره به اینکه حدود 40 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور داریم و روستاهای بالای 20 خانوار دارای نقشه طرح هادی مصوب هستند، گفت: در اوایل انقلاب حتی یک روستایی که دارای طرح هادی باشد نداشتیم بنابراین طرح هادی،​ در اوایل انقلاب با تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی وقت شروع شد.

 

نیکزاد با بیان اینکه افق طرح هادی طبق قانون 10 ساله است الان بازنگری طرح هادی 4300 روستا شروع شده است، گفت: از 40 هزار روستا سالانه باید طرح هادی چهار هزار روستا بازنگری شود ولی درخصوص افزایش محدوده روستا عواملی را پیش رو داریم به عنوان نمونه در استان های شمالی کشور، اطراف روستاها شالیزار و اراضی کشاورزی است که این اراضی کشاورزی باید حفظ شوند بنابراین در این مناطق تحت فشار قرار می گیریم و سعی می کنیم در بعضی روستاها به سمت افزایش طبقات برویم تا اراضی کشاورزی حفظ شود.

 

وی با بیان اینکه در جاهایی که مشکل خاصی برای افزایش محدوده وجود ندارد حتماً​ باید محدوده ها افزایش پیدا کند و زمین برای واگذاری به جوانان روستا را انجام دهیم، گفت:​ در قانون جهش تولید مسکن مسئولیت ساخت مسکن با رئیس جمهور است،​ در شورای عالی مسکن که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود اعضای این شورا در قانون مشخص شده است که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند.

 

نیکزاد با بیان اینکه در سال هایی که آمار نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بالاست جلسات شورای عالی مسکن دو هفته یکبار و در استان ها هم شورای مسکن به ریاست استانداران تشکیل می شد و بانک های عامل،​ سازمان برنامه، امور اقتصادی و دارایی و وزارت نیرو پای کار بودند، ادامه داد: ​در دو ماه گذشته با یک مشکلی در بازسازی و بهسازی مواجه شدیم که حل شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در بهسازی مسکن و درقانونی که 24 شهریور به دولت ابلاغ شد، گفت: در ماده 3 این قانون آمده است که صندوق ملی مسکن بایستی حداکثر تا 3 ماه تشکیل شود و یارانه های مربوط به مسکن روستایی و هر بخشی که مقرر شد یارانه پرداخت شود باید از طرف این صندوق صورت گیرد که این صندوق تشکیل نشد و یارانه بلاتکلیف بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت مسکن باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در 25 آبان در شورای عالی مسکن مصوب کرد وام مسکن روستایی 200 میلیون تومان با سود پنج درصد و سفته زنجیره ای سه نفر و بازپرداخت 20 ساله شود، گفت: یعنی قسط وام مسکن روستایی یک میلیون و چهارصد هزار تومان می شود که این موضوع بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به مشکل بر خورد.

 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در موضوع بهسازی مسکن روستایی حتی یک روز توقف هم جایز نیست، افزود: وظیفه بنیاد مسکن بعد از امداد و نجات شروع می شود و ما مسئولیت بازسازی واحدهای خسارت دیده را داریم.

 

نیکزاد با اشاره به اینکه اکنون در حال بازسازی حدود 15 هزار واحد مسکونی شامل 7291 واحد شهری و 7683 واحد روستایی هستیم که معمولاً​ بازسازی در 6 ماه انجام می شود، گفت: به عنوان مثال استان هرمزگان درگیر بازسازی زلزله و سیل می باشد که باید استان ها به کمک بیایند بنیاد مسکن استان اصفهان ستاد معین هرمزگان شد که الان کارهای مناطق سیل زده صورت می گیرد.

 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در موضوع سیل و زلزله دیوارهای حائل باید اجرا شود، گفت: چون هر جا که دیوارهای سنگی داخل روستاها را اجرا کردیم خسارت چندانی نداشتیم البته در اعتباراتی که در ستاد حوادث برای دیوارهای سنگی و اجرای طرح هادی در نقاط حادثه خیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد.

 

وی خطاب به مردم مناطق سیل زده و زلزله زده گفت: به اطلاع می رسانم با مشکلی که برای وام بلاعوض آنها ایجاد شده بود با دستور رئیس جمهور حل شد و مردم این مناطق نگران نباشند. بنیاد سیمان کل مناطق سیل زده و زلزله زده را تامین می کند، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم پای کار هستند.

 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در اجرای طرح هادی سه هزار میلیارد تومان قیر رایگان و 4500 میلیارد تومان اوراق در اختیار روستاها قرار می دهیم، گفت: همچنین در 4700 روستا اجرای طرح هادی در سطح کشور انجام می شود . سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار سند در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر بعد از انقلاب به مردم تحویل شده است و امسال 90 هزار سند در روستاها و 50 هزار سند درشهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت به مردم تحویل شد.

کد خبر 1144397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha