آب در رودخانه نصف جهان جاری شد

افزایش بارندگی و سطح آب سد زاینده رود موجب شد تا با تصمیم مسئولان استانی آب در رودخانه نصف جهان و در قلب این شهر جاری شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: رودخانه زایند رود قلب تپنده اصفهان و مایه آرامش و صفا در نصف جهان است که در دهه های اخیر به دلیل سو مدیریت، برداشت های بی رویه و کاهش بارندگی ها فصلی شده و در طول سال جریان ندارد.

مسئولان استانی در کارگروه های مختلف برای بازگشایی سد و جریان آب در رودخانه تصمیم می گیرند و در مقاطع مختلف آب باز و پس از آن بسته می شود که این بار از 12 بهمن ماه بر اساس مصوبه کارگروه سازگاری با خشکسالی آب سد به مدت 12 روز برای کشاورزان شرق اصفهان باز شد.

 

قرار است در این ایام 55 میلیون متر مکعب آب به کشاورزان داده می شود و دریچه سد هم با افزایش 10 مترمعکبی باز گشایی و به 50 مترمکعب در ثانیه رسیده است.

این اقدام علاوه بر اینکه آب مورد نیاز کشاورزان را تامین می کند آثار زیادی بر محیط زیست و ایجاد آرامش روحی و روانی مردم در کلانشهر اصفهان دارد.

 

حفظ بناهای تاریخی، تامین آب باتلاق گاوخونی، ایجاد آرامش در محیط زیست و روح شهر از نتایج اثر گذاری جریان دائمی و موقت آب در رودخانه اصفهان است که امیدواریم با تصمیم گیری صحیح و افزایش بارندگی ها این موضوع رقم بخورد.

آب روز پنجشنبه پس از تقریبا سه روز به اصفهان رسید که در رودخانه زاینده رود جریان گرفت و مردم نیز در کنار آن شادی و نشاط پیدا کرده و مشغفول به عکاسی و تصویر برداری کردند.

بارش برف این هفته اصفهان نیز باعث شده تا بر میزان کاهش آلایندگی هوا تاثیر بگذارد و همه این اتفاق می تواند در ایجاد بارش برف و باران از آسمان نصف جهان بشود.

 

*تصمیم گیری کارشناسی برای بازگشایی آب

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در خصوص نحوه بازگشایی و میزان آب خروجی سد گفت: این اقدام توسط کارگروه سازگاری با خشکسالی و اظهارنظرهای کارشناسی انجام شد و میزان خط قرمز و مورد نیاز در آزادسازی آب رعایت شده است.

«مهران زینلیان« افزود: این تصمیم به لحاظ افزایش آب سد صورت گرفت و بر اساس توافق کشاورزان غرب و شرق بود که در نوب اول یکی از مناطق از آب مورد نیاز استفاده کنند.

وی اضافه کرد: میزان آب مورد نیاز با هم فکری بین صنف کشاورزی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی تصمیم گیری شده که برای تامین آب مورد نیاز کشت آنان اختصاص یافته است.

*احساس رضایتمندی مردم در بازگشایی آب

مردم که از این خبر مسئولان احساس خرسندی کردند خواستار تصمیم گیری و جلوگیری از برداشت آب غیرمجاز بالادست شدند تا به واسطه این اقدامات، زاینده رود دائمی باشد و مشکلات ناشی از قطع آب رفع شود.

فرونشست، گردغبار معلق در هوا ناشی از خشکی تالاب گاوخونی، تخریب پل های تاریخی و تاثیرات منفی بر روح و روان مردم و افزایش آسیب های اجتماعی از مشکلات پیش آمده ناشی از قطعی آب در رودخانه زاینده رود است که مردم را نگران کرده و بر پیکره این استان عظیم اثر گذاشته و دیگر نقاط کشور نیز از آن متاثر می شوند.

 

*مدیریت کارشناسی آب برای تداوم جریان آب

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان از این وضع نابسمان مدیریت آب انتقاد کرد و گفت: باید میزان آبی که در سدهای کشور جمع آوری می شود به خوبی مدیریت و در توزیع آن برنامه راهبردی و علمی داشته باشیم.

«ناصر حاجیان« افزود: مدیریت کارشناسی آب برای تداوم جریان آب لازم است و مسئولان وزارت نیرو نظریه های کارشناسی و دانشگاهی را در نظر بگیرند.

به اعتقاد وی، مردم در گذشته مدیریت میراب ها را بر عهده داشته اند و تجارب نخبگان در امر دیپلماسی آب و ایجاد فضای گفتگویی در این خصوص اثربخش و امیدوار کننده است.

*جریان زنده رود و دغدغه های اجتماعی مردم اصفهان

 

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به تاثیرات سازنده محیط بر رفتار و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: افسردگی و مشکلات روحی در بین مردم کلانشهر اصفهان افزایش یافته و وجود زاینده رود می تواند بر بهبود اوضاع اثر بگذارد.

«کوروش محمدی« افزود: ناراحتی و افسردگی در بین مردم اصفهان نیازمند ارائه برنامه جامع و ایجاد شور و نشاط طبیعی است که آب و جریان زنده رود در این خصوص آثار موثری دارد.

وی با بیان اینکه جریان زنده رود بر زندگی مردم و کاهش مشکلات شهر مثل آلایندگی و تخریب منازل و فرونشست خانه ها اثر می گذارد، یادآورشد: جریان آب در رودخانه بر حوزه های مختلف اثر دارد و نباید این موضوع یک مسئله و چالش تنها برای اصفهان نامید بلکه تبعات آن می تواند بر دیگر استان ها نیز اثر بگذارد.

 

کد خبر 1144733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha