جشنواره عمار در راستای بصیرت و روشنگری جامعه شکل گرفت

حجت الاسلام فرحمند با بیان اینکه جشنواره عمار در راستای بصیرت و روشنگری در جامعه شکل گرفت گفت: ما باید در این جشنواره به دنبال مذهبی ها و غیر مذهبی هایی که دلداده انقلاب و راه شهدا هستند برویم که آثارشان جایی برای دیده شدن ندارند.

حجت الاسلام «سعید فرحمند» در حاشیه اکران فیلم های جشنواره عمار در آستانه اشرفیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به تاریخچه برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: در فتنه ای که در سال 88 در کشور به وجود آمد و باعث شلوغی هایی شد عده ای از بچه حزب اللهی ها به فکر افتادند تا اتفاق هایی را که رخ می دهد در قالب مستند ارایه دهند.

این کارشناس مذهبی گفت: وقتی مستندها ساخته می شود، صدا و سیما به بهانه تند بودن موضوع و چرکی نشدن بیشتر دل مردم مانع از پخش آن شد.

وی اظهار کرد: این بچه مذهبی ها که برای این مستند زحمت کشیده بودند نزد کسی می روند که آن موقع مرجع بچه حزب اللهی ها بود، وی نیز عده ای از مسئولان فرهنگی تهران را جمع می کند و این فیلم ها را برای آنها پخش می کند.

حجت الاسلام فرحمند با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که در زمان اغتشاشات خطاب به اهل بصیرت و روشنگران فرموده بود«أین عمار»، گفت: بر آن اساس اسم این جشنواره که تلاشش روشنگری در جامعه است، «عمار» نامگذاری شد.

وی ادامه داد: زمان هایی به وجود می آید، آثاری که تولید می کنیم را نمی توانیم به مردم نشان دهیم، صدا و سیما ما را تحویل نمی گیرد و ما هم جایی نداریم تا آثار را آنجا ارایه کنیم و اساس تشکیل جشنواره عمار همین دغدغه بود.

حجت الاسلام فرحمند تصریح کرد: ما باید به دنبال مذهبی ها، غیرمذهبی ها و هرکسی که دلداده انقلاب و این راه است و شهدا را قبول دارد و از باب هنری می خواهد از فیلم، مستند، تله فیلم، انیمیشن، بازی، شعر و... کاری برای انقلاب کند، هر آثاری را جایی برای دیده شدن ندارد و مبتدی هستند، در جشنواره عمار به معرض دید عموم بگذارند.
 
وی اضافه کرد: اینکه چرا ما وقت خود را می گذاریم تا یک فیلم معمولی سطح پایین را نگاه کنیم در حالی که بسیاری از این فیلم ها، عالی هم هستند، برای این است که دیده و تایید شود تا آن کسی که دارد چنین هنری تولید می کند احساس نکند، آثارش دیده نمی شود.

حجت الاسلام فرحمند گفت: اکنون که اوضاع در شرایط خوبی است و موضوع خیلی خاصی نداریم ولی وقتی این سازوکار شکل بگیرد ما فیلمی می سازیم مانند «لکه» که ثبت بشود.

وی بیان کرد: همچنین کار دیگری که در جشنواره عمار در حال شکل گیری است، این است که برای شهرستان های بدون سینما، مانند آستانه اشرفیه، از طریق کانون های مساجد و مدارس اینگونه فیلم های خوب اکران می شود.

حجت الاسلام فرحمند با تاکید بر اینکه آثار هنری می تواند برای یک مبلغ دین مفید باشد، گفت: در این جشنواره ها فیلمی مثل «منصور» می آید که فروش گیشه اش نصف فروش مردمی است و این یعنی اینکه این کار موفق بوده و جشنواره عمار بستری را برای کارهای بیشتر آماده کرده است.

وی اذعان کرد: برای این جشنواره عده ای از آبروی خود خرج می کنند تا زیان مالی برای کسی نداشته باشد ولی در شهر عزت و آبرویی دارد.

حجت الاسلام فرحمند است افزود: عده ای درک کرده اند زمانی را که برای دیدن این فیلم ها صرف می کنند، سازنده فیلم را حمایت کرده اند و این حمایت به گونه ای تقویت جبهه فرهنگی است.

گفتنی است، در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که در تالار مرکزی رشت برگزار شد. آستانه اشرفیه جز سه شهرستانی بود که موفق ترین استقبال را در اکران فیلم عمار داشت از این رو مورد تجلیل قرار گرفت.

به مناسبت دهه فجر مستند زنان شمالی در مساجد و مدارس این شهر به نمایش گذاشته شد. مستند زنان جبهه شمالی روایتی از زنان پشت جبهه در حوالی رودسر گیلان است که برای رزمندگان در جبهه شال و کلاه می‌بافتند و مربا می‌پختند؛ مستند مذکور به کارگردانی محمد مجیدپور و تهیه کنندگی امیر صالحی در مدرسه هنر اندیشه و ماه جشنواره عمار تولید و موفق به دریافت لوح افتخار دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار شد.

کد خبر 1145433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha