دیپلماسی؛ اعتقاد تهران برای حل بحران ها/فضای جلسات هیات دولت کارشناسی است

فضای جلسات هیات دولت کارشناسی است، تهران همواره برای حل بحران‌ها معتقد به دیپلماسی و مذاکره است، مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را نشان داد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، فضای جلسات هیات دولت کارشناسی است، تهران همواره برای حل بحران‌ها معتقد به دیپلماسی و مذاکره است، مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را نشان داد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۲۳ بهمن است.

رئیسی مشورت‌پذیر، پُر کار و صادق است/ فضای جلسات هیات دولت کارشناسی است و همه حرف می‌زنند

مهمان این هفته برنامه دستخط، از چهره‌های رسانه‌ای و انقلابی شناخته شده کشور است که از عنفوان جوانی فعالیت‌های وی با انقلاب گره خورد و بعد از انقلاب اسلامی هم در عرصه‌های مختلف بویژه عرصه‌های فرهنگی کشور حضور داشته است.

از معاونت امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا معاونت سینمایی و بعد در سازمان صداوسیما بعنوان معاون امور مجلس و استان‌ها و بعد هم دو دوره ریاست سازمان صداوسیما با حکم مقام معظم رهبری، عضو شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و خیلی سمت‌های دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد و در این مجال نمی‌گنجد. مطمئناً حرف‌های گفتنی فراوانی برای ما دارد. بسیار خوش بیان، مسلط و یک فرد کاملاً رسانه‌ای به روز است.

در خدمت جناب مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم که بخش‌هایی از سوابق ایشان را بیان کردم و نیازی به معرفی به خصوص برای شما مخاطبان که صداوسیمایی هستید، ندارند.

سلام عرض می‌کنم و خیلی خوش آمدید.

سلام علیکم. خدمت بینندگان عزیز و مخاطبان خوب برنامه شما عرض سلام و ارادت دارم.

چه خبر؟ اوضاع چطور است؟ وزارت میراث فرهنگی چطور است؟ بالاخره تجربه جدیدی برای شماست.

سلام می‌رسانند (می‌خندد). من توفیق پیدا کردم که مجموعه‌ای را که هم کار فرهنگی جدی و عمیق دارد و هم در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی یک جایگاه ویژه دارد، با استفاده از تجربه‌ای که در طول این سال‌ها داشتم، پذیرفتم و به آقای رئیس جمهور دست همکاری دادیم، الحمدالله خوب است.

اول بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شما بسیار داغ شد و بعد یک خبری به نقل از شما آمد که مشاورت قبول می‌کنم و بعد این وزارتخانه شد. چطور در تصمیم‌گیری‌ها به این وزارتخانه رسیدید؟

بعد از انتخابات ریاست جمهوری علاقه‌مند بودم بیشتر کار مشاوره‌ای انجام دهم، با توجه به اینکه آقای رئیسی یک شخصیت مشاوره‌پذیر است و نسبت به مشاوره‌هایی که در گذشته، در نسبت دوستی که با ایشان داشتم، می‌دادم ایشان فعال و مثبت برخورد می‌کردند و علاقه‌مند بودم همان مشورت را ادامه دهم منتهی ایشان هر چه جلوتر رفتند علاقه‌مند بودند و تاکید داشتند یک همکاری اجرایی با ایشان داشته باشم. به نظر می‌رسید در جایی که ایشان نیاز به همکاری داشتند این وزارتخانه بود.

ببینید، ما در کشورمان بعد از ۴۳ سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد باید نیرو‌ها را اصلاح و دل‌ها را به هم نزدیک کنیم، قدری باید تحول بهتر درک کنیم و بپذیریم، تحول در فکر و نگاه، توصیه‌های رهبری معظم انقلاب هم بهترین الگو و بهترین شاخص برای ماست. ما قدری مردم را در رفتارمان از همدیگر جدا می‌کنیم. من حدیث نفس می‌کنم، مردم را سیاه و سفید، خاکستری نکنیم، درک کنیم. تحول یک چیزی است که امام پرچمدار آن بود.

برخی مواقع به من می‌گویند اصطلاح زیرمیز زدن که استفاده می‌کنید چه منظوری دارید؟ من می‌گویم منظور من همان چیزی است که امام بیان کرد. امام زیر میز زد و اجازه نداد یکسری ساختار‌های پوسیده ناکارآمد بی‌ربطی که موجب بن‌بست در جامعه و زندگی مردم می‌شود، ادامه یابد و امام همه این‌ها را بهم زد.

قدری باید در این حوزه در آغاز چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب تجدیدنظر کنیم. برخی اذعان دارند باید با قشر خاکستری چه کار کرد؟ من می‌گویم اصلاً قشر خاکستری نداریم. مردم همه نور و روشنایی هستند. ما هر چه از سال ۵۷ فاصله گرفتیم، چون دنبال حفظ وضع موجود بودیم، تصور ما این بود که هر جریانی که قدری متفاوت است، حتی در همه حوزه‌ها مثلاً از نقد نظام تا پیشنهادات اصلاحی و نوآوری‌ها و خلاقیت ها... من مدیرانی را می‌شناختم که وقتی به آن‌ها طرح نوآورانه می‌دادیم می‌گفتند حرف از خلاقیت نزنید، حرف از نوآوری نزنید. ما مسیری را آمدیم و همانطور باید جلو برویم. اگر سراغ کار‌های جدید برویم باید جواب خیلی‌ها را بدهیم؛ این در خیلی جا‌ها اتفاق افتاد. مثلا، در انقلاب ما علی رغم همه فشار‌هایی که تحمل کردیم نه عقب‌نشینی کردیم و نه یک وجب از خاک کشور را دادیم و نه استقلالمان را از دست دادیم و علی رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها کار‌های بزرگی برای مردم انجام شده است، بخصوص در نقاط دوردست، روستا‌ها و شهرستان‌ها خیلی نظام کار کرده است. برخی مواقع به مظلومیت نظام افسوس می‌خورم بخصوص در فضا‌های سیاسی که ایجاد می‌شود چرا این میزان کار‌های زیاد مورد غفلت قرار می‌گیرد.

و به درستی بیان نشده است.

بله. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعار ماست و به آن پایبند هستیم. از استقلال، ما بیشتر استقلال سیاسی می‌فهمیم که درست هم هست. استقلال سیاسی خود را حفظ کردیم. آن‌هایی که با هزار ترفند در محیط‌های روشنفکری دنبال تئوریزه کردن وابستگی هستند، تئوریزه می‌کنند که چرا باید وابسته باشیم. آدرس غلط به جوانان می‌دهند. استقلال دستاورد بزرگ انقلاب است. لازمه این استقلال، استقلال فکری است. تا استقلال فکری نباشد استقلال سیاسی معنا ندارد، دستوری، آمرانه و از بالا به پائین است. مفت هم نمی‌ارزد. استقلال فکری ایجاد نمی‌شود الا اینکه آزادی بیان داشته باشید یعنی بتوانید حرف خود را بزنید. اگر بتوانید حرف خود را بیان کنید استقلال فکری ایجاد می‌شود، استقلال فکری که ایجاد شد استقلال سیاسی بدنبال آن می‌آید. یک عده دنبال این هستند این مسئله را از مردم بگیرند؛ به نام انقلاب و نظام می‌خواهند این کار را کنند.

خیلی از کسانی که نقد می‌کنند دلسوز کشور هستند. به نظر من، فضای مجازی آمده تا انقلاب اسلامی را نجات دهد. واقعاً اعتقاد به این دارم، فضای مجازی برای تقویت انقلاب اسلامی آمده است. من خودم عضو شورا هستم و شاید کمتر کسی به اندازه من درباره آسیب‌های فضای مجازی حرف زده باشد، من خیلی حرف زدم و تدریس هم می‌کنم. از طرف دیگر هم می‌دانم اگر فضای مجازی نبود این نعمت بزرگ انقلاب که آزادی، آزادی بیان است دچار مخاطره می‌شد. رسانه‌های رسمی ما نمی‌توانند، من سال‌ها این مسئولیت را داشتم و تلاش کردم این باشد و هزینه پای این دادم و خیلی پرونده‌ها علیه من آماده شد که ضرغامی در چهارچوب نیست و اگر نگاه آگاهانه رهبر معظم انقلاب در ۵ سال دوم ماموریت من نبود، آنقدر برای من پرونده درست شده بود که ضرغامی کار خودش را می‌کند یعنی می‌گفتند فلانی نباید حرف بزند، ولی من می‌گویم باید حرف بزند. تا جایی که توانستم.

 

تهران همواره برای حل بحران‌ها معتقد به دیپلماسی و مذاکره است

رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری دولتی صربستان « تانیوگ» گفت: ۴۳ سال پیش انقلاب اسلامی ایران ملهم از ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی به پیروزی رسید.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در مصاحبه اختصاصی با تانیوگ با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران قوت و انرژی خود را از مردم می‌گیرد و مردم محور هستند، افزود: گفتمان اصلی انقلاب اسلامی ایران را استقلال، آزادی و مردم سالاری دینی تشکیل می‌دهد.

 

وی در این مصاحبه تصریح کرد: انقلاب اسلامی کماکان الهام بخش آزادی، اخلاق، عقلانیت، معنویت، عدالت، صلح و ثبات عادلانه و پایدار، استقلال، نفی سلطه و ظلم و مدافع حقوق ملت‌ها است. این ارزشها در انقلاب اسلامی ایران نهادینه شده‌اند.

 

حسن پور در ادامه گفت: ملت بزرگ و مسلمان ایران در طول ۴۳ سال به ویژه در روز پیروزی انقلاب اسلامی اعتقاد و پایبندی خود را به اهداف و آرمان‌های انقلاب به نمایش می گذارند. جمهوری اسلامی ایران در طول این مدت در عرصه‌های مختلف، موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ و چشم گیری را تجربه کرده است.

 

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرگزاری دولتی صربستان به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به ویژه در جریان مذاکرات هسته‌ای با جدیت و حسن نیت نشان داده که به دیپلماسی و مذاکرات برای حل اختلاف و بحران‌ها معتقد و پایبند بوده و برای گفت وگو و راه حل‌های سیاسی و مسالمت آمیز اولویت قائل است.

 

سفیر ایران؛ توازن، دیپلماسی پویا، تعامل هوشمند، احترام متقابل، برابری، احساس مسئولیت، عمل به تعهدات و حمایت از صلح، ثبات و امنیت عادلانه را راهنمای سیاست خارجی و توسعه روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران خواند.

 

حسن پور اظهار کرد: در مذاکرات وین مشغول انجام گفت وگوهای جدی و منسجم برای دستیابی به توافق خوب و ماندگار هستیم. امیدواریم توافق خوب با همکاری و جدیت طرف‌های درگیر حاصل شود و جهانیان در پرتو عمل به تعهدات پذیرفته شده و رفع موثر تحریم‌ها و تهدیدات از منافع آن بهره‌مند شوند.

 

قدرت ایران همواره در خدمت ثبات و امنیت منطقه بوده است

سید عباس موسوی در مراسم گرامیداشت چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در باکو که به‌صورت مجازی برگزار شد، بر دیپلماسی متوازن و پویا در روابط با کشورها و اولویت داشتن همسایگان در توسعه این روابط تأکید کرد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران خواهان صلح و امنیت برای تمامی کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان است و هر گاه صحبت از جمهوری آذربایجان شده، آرزوی ما صلح، امنیت، ثبات و آرامش همیشگی برای این کشور همسایه و برادر بوده است.

 

موسوی خاطر نشان کرد: همانگونه که همواره به درستی گفته می‌شود، برادری و دوستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به پیوندهای مشترک مذهبی، فرهنگی و تاریخی دو کشور، به‌طور ذاتی ابدی است.

 

«شاهین مصطفی‌یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز به‌عنوان مهمان ویژه چهل و سومین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، به‌صورت برخط سخنرانی کرد.

 

مذاکرات هسته‌ای ضعف ساختاری دموکراسی آمریکایی را نشان داد

حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری دولتی افه اسپانیا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به پرسشی پیرامون روند جاری مذاکرات هسته‌ای گفت امیدوارم حاصل ۶ دور مذاکرات اخیر هسته‌ای به نتیجه موثر و مثبتی برسد.

 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کار به اختلاف‌ها در سطح حاکمیت آمریکا بازمی‌گردد و نه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، افزود: علیرغم وجود کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات که در توافق‌های بین المللی حاکمیت ملی طرفین را به صورت یکپارچه و منسجم می‌بیند ولی جهانیان پس از توافق برجام یعنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد بوده و هستند که برخورد آمریکایی‌ها با این توافق بین المللی به صورت حاکمیتی و یکپارچه نبوده بلکه عمدتا به صورت حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و همچنین قوه‌ای بین قوای مجریه و مقننه (دولت و کنگره) بوده است.

 

او ادامه داد: حتی در یک حزب واحد مثل حزب حاکم دموکرات هم مثلا سناتوری چون باب منندز درست مقابل هم حزبی خودش کریس مورفی قرار دارد. چنین پدیده عجیبی در هیچ دموکراسی دیگری در جهان از جمله ایران در اخذ تصمیم و ارایه تضمین برای اجرای یک توافق بین المللی وجود ندارد.

 

قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اتمام مهلت و کاهش زمان رسیدن ایران به تولید مواد لازم برای ساختن بمب هسته ای، با کنایه به مثل معروفی در ایران که می‌گوید «بدهکاری پس از سه سال به جای پرداخت بدهی به طلبکار با برخورد زننده با وی گفت که اکنون سه سال است که به من سه روز مهلت نمیدهی!»، گفت: در مدت سیزده ماه اخیر یعنی از ژانویه سال گذشته میلادی تا فوریه امسال، طرف آمریکایی بیش از ۲۷ بار ادعا کرده‌اند که ایران فقط تا چند هفته بیشتر تا به اصطلاح غروب آفتاب فاصله  ندارد! این درحالیست که ایران بارها اعلام کرده است که تولید و یا کاربرد سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

 

وزیر امور خارجه به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران نشست

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۲ بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در تالار وحدت به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران نشست. امیرعبداللهیان در پایان این اجرا، ضمن اهدای گل به پدرام فریوسفی رهبر جوان ارکستر سمفونیک تهران، از اجرای حرفه ای و هماهنگ ارکستر و نیز تلاش‌های مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی قدردانی کرد.

 

وی همچنین در گفت و گویی کوتاه با خبرنگاران، از برنامه ریزی مشترک بنیاد رودکی و وزارت امور خارجه جهت برگزاری برنامه‌ای هنری برای دیپلمات‌های مقیم کشورمان تا پایان سال جاری و ضرورت توجه به دیپلماسی هنر و نقش این دیپلماسی در پیشبرد اهداف فرهنگی تاکید کرد.

 

کد خبر 1145583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha