حصول توافق نهایی منوط بر رفتار مسئولانه طرف غربی/ رایزنی تهران و سئول برای حل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران

نامه مخالفت با رتبه‌بندی معلمان جعلی است، حصول توافق نهایی منوط بر رفتار مسئولانه طرف غربی است، اجرای عدالت در سایه توجه به توحید امکان پذیر است، رایزنی تهران و سئول برای حل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، نامه مخالفت با رتبه‌بندی معلمان جعلی است، حصول توافق نهایی منوط بر رفتار مسئولانه طرف غربی است، اجرای عدالت در سایه توجه به توحید امکان پذیر است،  رایزنی تهران و سئول برای حل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۷ بهمن است.

نامه مخالفت با رتبه‌بندی معلمان جعلی است

در پی انتشار تصویر نامه‌ای منسوب به رئیس جمهوری در فضای مجازی که در آن با طرح رتبه‌بندی معلمان مخالفت شده است، سخنگوی دولت این نامه را جعلی خواند.

 

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏نامه منتشر شده در خصوص مخالفت با طرح رتبه‌بندی معلمان جعلی است.»

 

حصول توافق نهایی منوط بر رفتار مسئولانه طرف غربی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به گفت وگوی تلفنی خود با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: در تماس با جوزپ بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت وگو کردیم.

 

وی با بیان اینکه رعایت خطوط قرمز ایران برای مان اهمیت اساسی دارد، افزود: روند رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست.

 

امیرعبداللهیان در پایان تصریح کرد: ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده اما حصول توافق نهایی منوط بر رفتار مسئولانه طرف غربی است.

 

برای اجرایی شدن سند الگو باید گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی شود

حسین رمضانی به نقد و ارزیابی عملکرد مرکز الگوی پیشرفت طی یک دهه گذشته پرداخت و گفت: معتقدم اشکالات و نقایص سند الگوی پیشرفت باید از طریق گفت و گو با نخبگان سیاسی و علمی کشور در مسیر نقادی و اصلاح و تکمیل، پیوسته مورد پایش قرار بگیرد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

*با توجه به اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در شعار «جمهوری اسلامی» از نظر تقدم و تأخر، جمهوری را بر اسلامی مقدم می‌دانستند چرا در نامگذاری اسم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اسلامی بر ایرانی مقدم نوشته شده است. آیا دوگانه‌ای در این زمینه وجود دارد یا اسلام و ایران به عنوان ظرف و مظروف ملاک بوده است؟

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در امتداد تجربه استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است. در نامگذاری مرکز و جمهوری اسلامی که نام نظام سیاسی آن در قانون اساسی مصوب است، تفاوت نمی‌بینم. 

مفهوم اسلام هم در نامگذاری مرکز الگو و هم نظام سیاسی کشور، اشاره به بنیادی معرفتی و دینی است که خداوند متعال آن را به نبی مکرم (ص) ابلاغ نمود. دین اسلام آن گونه که در قرآن کریم و سنت قولی و فعلی نبی‌اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام)، متجلی است، میراث و حقیقتی فرازمانی، فرامکانی، فراتمدنی و فراملیتی برای همۀ ابنای بشر است و همۀ مردم از این ظرفیت معرفتی، علمی، معنوی، اخلاقی، هنجاری و رفتاری باید استفاده کنند. 

در روایات اسلامی علم که منظور از آن همان علم دین است، به سه قسمت تقسیم شده است.

معارف، اخلاق و ارزش‌ها

 فقه و سننی که نظامات اجتماعی بر پایۀ آن‌ها استقرار می‌یابد. این، همان میراث اسلامی است.

 این میراث در هر ظرف زمانی و جغرافیایی، متناسب با نیازها و ظرفیت‌های انسانی و فکری، و فرهنگ حاکم بر آن جغرافیا، گویا می‌شود.

 در ایران هم از صدر ورود اسلام به این فرهنگ و جغرافیا شاهد چنین مسئله‌ای هستیم. 

ایران موحد که در طول تاریخ به این صفت شهره بوده است، اسلام را با شمشیر نپذیرفت بلکه به عنوان یک فرهنگ الهی و روحانی که در درون آن فرۀ الهی و ایزدی را می‌دید، با جان و دل پذیرفت و آن را متناسب با فهم فرهنگی و نیازهای جغرافیایی خودش مورد استفاده قرار داد؛ و فرهنگ ایرانی را بر اساس موازین و معیارهای اسلامی بازسازی کرده و شکل داد. به همین دلیل در تاریخ بعد از اسلام، ایران حایز تاریخ و فرهنگ خاصی است که با هیچ یک از دیگر اقالیم اسلامی قابل مقایسه نیست.

تجلی‌ایی که اسلام در ایران داشت، تجلی منحصر به فرد ایرانی است که حاصل تضارب میان ظرفیت‌های انسانی و فرهنگ و جغرافیای ایران با اسلام به عنوان کلام الهی و میراث نبوی و ولایی است. 

در تمام دوران تاریخ بعد از اسلام، در ایران تضارب میان اسلام و فرهنگ ایرانی قابل مشاهده است.

 اکنون نیز که درباره مفهوم پیشرفت صحبت می‌کنیم، در حقیقت دربارۀ حرکت تکاملی جامعه مبتنی بر مبانی معرفتی دین اسلام و در چارچوب مسائل، نیازها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایرانی سخن می‌گوییم؛ و درصدد شناسایی الگویی هستیم که مبتنی بر چارچوب معرفتی، ارزشی، هنجاری و رفتاری اسلام، بهترین راهبرد عملیاتی را برای استفاده از ظرفیت‌های ایرانی فرادست جامعه قرار دهد. به نحوی که آرمان‌ها و مطلوبیت‌هایی که برای جامعه ایرانی مطرح است، در بلندمدت در نگاهی تمدنی محقق شوند. این اهداف در بلندمدت البته از طریق تحقق اهداف مقطعی و میانی در میان مدت و کوتاه مدت تحقق پیدا می‌کنند. 

وقتی از بلند مدت سخن می‌گوییم، با نگاه راهبردی سخن می‌گوییم. به بیان روشن‌تر، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افقی بلندمدت، مسیر شکوفایی و رشد جامعۀ مسلمان ایران را مبتنی بر دلالت‌های معرفتی، ارزشی و هنجاری اسلام و در بستر ظرفیت‌ها و نیازهای این جامعه ترسیم می‌کند و درصدد است مطلوبیت‌های اسلامی ایرانی را از طریق برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت تحقق ببخشد.

 

اجرای عدالت در سایه توجه به توحید امکان پذیر است

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به عدالت محوری حضرت علی (ع) گفت: ما بیشتر بر روی عدالت امیرالمومنین مانور می دهیم، واقعیت این است که عدالت به توحید بر می گردد و خصوصیت بارز حکومت امیرالمومنین بحث توحیدمحوری است به معنا که باید به احکام الهی به صورت درست در جامعه و در بخش پیاده شود و هم شخص در خودش این عدالت را پیاده کند.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر مدیران جامعه اسلامی بخواهند عدالت را پیاده کنند باید توحید را پیاده کنند یعنی شخص در خودش بندگی خدا، پاکدستی و تقوا را تقویت کند و بعد در حیطه مدیریت خودش هم این کار را انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: ما باید بر اساس شاخص ها جامعه را بچرخانیم و نه بر اساس روابط، انتصابات و مسایل مشهور و غیر مقبول از نظر دینی جامعه را اداره کنیم. دین ما می گوید اساس تقوا و ملاک برتری افراد تقواست. اگر ما در مدیریت ملاک قرار می دهیم که این تقوا را تحت الشعاع قرار داد، این خودش فساد ایجاد می کند. ملاک توزیع ثروت در جامعه بر اساس تلاش است اگر ما کاری کردیم این تلاش تبدیل به فساد، رانت و رابطه شود، فساد ایجاد می کند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: ملاک شاخص های اجتماعی بر اساس این است که به انسان ها فرصت های برابر بدهیم که این شایستگی های خودشان باعث شود که رشد کنند اما اگر کسی را از قبل مقروض دانستید که این لیاقت دارد و او را در جایگاهی که توانایی ندارد قرار دادید این فساد ایجاد می کند.

 

رایزنی تهران و سئول برای حل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران

نمایندگان تهران و سئول به منظور یافتن راه حلی برای مساله دارایی های مسدود شده ایران در حساب های بانکی کره جنوبی در حال برگزاری نشست های کاری هستند.

بنابر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، مقامات دولتی از هر دو کشور با حضور نمایندگان شرکت ها و بانکداران ایرانی در این نشست ها حضور یافته اند که تا روز چهارشنبه (امروز) ادامه خواهد داشت.

تهران و سئول ماه گذشته توافق کردند که گفت‌وگوهای کاری را در حاشیه مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت آمریکا به این توافق در وین، پایتخت اتریش انجام دهند.

هم اکنون حدود هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران در دو بانک کره جنوبی به دلیل تحریم های آمریکا که پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام در سال ٢٠١٨ بازگردانده شد، بلوکه شده است.

بر اساس این گزارش، وزارت امورخارجه کره جنوبی همچنین اعلام کرد، درحالی که شرکت کنندگان احتمالا برای بازگرداندن وجوه ایران پس از رفع توقیف دارایی های این کشور از سوی آمریکا بحث کرده اند، آنها درباره از سرگیری تجارت نفت نیز در پی احتمال لغو تحریم های آمریکا علیه ایران تبادل نظر کردند.

 

 

کد خبر 1145660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha