خانواده شاد جامعه شاد را به ارمغان می آورد

یک جامعه شناس با بیان اینکه خانواده خشت نخست هر جامعه ای است یعنی همیشه خانواده شاد جامعه شاد را به ارمغان می آورد گفت: خانواده موفق جامعه موفق را می سازد.

جعفر بای، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: خانواده در هر جامعه خشت نخست زندگی اجتماعی، مرکز اصلی تعلیم و تربیت و سنگ بنای آموزش های آماده شدن برای پذیرش مسئولیت های بزرگ تر اجتماعی است.

او افزود: خانواده به عنوان نهاد جایگزین ناپذیر به هیچ عنوان نباید از رسالت و مسئولیت خویش بکاهد چون هرگونه تقلیل کارکرد، کاهش مسئولیت و عدم انجام وظایف محوله در قبال فرزندان می تواند آثار و عوارض جبران ناپذیری را برای فرزندان به دنبال داشته باشد.
این جامعه شناس با بیان اینکه خانواده خشت نخست هر جامعه ای است یعنی همیشه خانواده شاد جامعه شاد را به ارمغان می آورد گفت: خانواده موفق جامعه موفق را می سازد. خانواده افسرده جامعه را به سوی افسردگی پیش می برد یعنی خانواده پازل کوچک تر جامعه است.

او ادامه داد: پازل های متنوع و گوناگون خانواده وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرند، جامعه را می سازند و جامعه مرکب  از عملکرد خانواده های متنوع و مختلف است. قطعا خانواده ای که سازنده جامعه است اگر ممتاز و منحصر باشد، می تواند جامعه را به سوی رشد و تعالی پیش برد.

بای تصریح کرد: خانواده خلاق، مبتکر و بدیعه پرداز و نوآور می تواند در جامعه سنگ بنای خلاقیت را چنان بچیند تا جامعه به سوی نوآوری و بدیعه پردازی پیش رود به همین دلیل ما باید خانواده را به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی، به عنوان اصلی ترین زندگی جمعی، به عنوان کانون بنیادین جامعه یاد کنیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه روابط بین فردی اعضای خانواده می تواند تاثیر و تاثر فراوانی را در کنش و واکنش فردی و اجتماعی یکدیگر قرار دهد خاطر نشان کرد: روابط بین فردی اعضای خانواده بدان جهت باید مورد حمایت قرار گیرد که آثار و تاثر فراوانی در شکل گیری شخصیت کودکان به همراه دارد.

او ادامه داد:ما خانواده را کلاس درس برای جامعه می دانیم. خانواده به عنوان مرکز ثقل انتقال فرهنگی است. تمام آداب و  رسوم ها در خانواده اجرا می شود و والدین با انجام آنها به فرزندانشان انتقال می دهند. هرگونه قصور و کوتاهی در انجام آداب، رسوم، سنن و مسایل فرهنگی می تواند مشکلاتی را در عدم شناخت فرهنگ آن خانواده به نسل جدید را به همراه داشته باشند به همین دلیل تاکید می شود خانواده در انجام روابط بین فردی کوشا باشند، گفتمان خانوادگی را جدی بگیرند و نشست های اعضای خانواده باید در کانونی لبریز از مهر و محبت، عشق و عاطفه صورت بپذیرد چون افکار پریشان والدین فرزندان روان پریشی را به جامعه تحویل می دهد.

بای با بیان اینکه فرزندان طلاق به مراتب سالم تر از فرزندان خانواده های پرتنش هستند گفت: تحقیقات میدانی ثابت کرده که فرزندان آسیب پذیر در دل خانواده های پرتنش، خانواده های پر مشکل تربیت می کنند. زندگی در خانواده آلوده، مسئله دار، مشکل دار، پرتنش فرزندان معیوبی را تحویل جامعه می دهد.
این جامعه شناس گفت: خانواده باید مشکلات خودش را مقابل فرزندان به گونه ای مدیریت کند که فرزندان نقشی در حل و کاهش مشکلات نداشته باشند یا از آن بی خبر بمانند. اگرچه تمرین سختی ها از سوی فرزندان در دل خانواده می تواند مرکز آموزشی برای پذیرش مسئولیت ها و مشکلات آینده تلقی شود ولی نباید فراموش بکنیم که هرگونه رفتار مسئله دار، مشکل آفرین و روان پریشانه می تواند اعصاب و روان کودکان را آسیب زده و در شکل گیری شخصیت آنان منجر به فراهم شدن شخصیت مشکل دار شود، یعنی تکوین شخصیت به درستی صورت نپذیرد، شخصیت معیوبی را تحویل جامعه داده شود به همین دلیل والدین آگاه هیچ گاه مشکلات را مقابل فرزندان مطرح نمی کنند و به سلامت روح و روان فرزندان عنایت ویژه ای دارند.

بای ادامه داد:والدین آگاه  تلاش می کنند تا نهایت محافظت نسبت به روح و روان و اعصاب و روان کودکان داشته باشند و او با فضایی توام با نشاط و شادی، خوبی و خوشی رشد پیدا کند و فرزندان به پویایی برسند.

او بیان کرد: به همین دلیل افکار و اندیشه مثبت فرزندان مثبت اندیشی را تحویل جامعه می دهد نگاهمان نسبت به فرزندان مثبت و فضای اعتماد را در خانواده حاکم کنیم.
هرگونه نگاه شک و تردید، هرگونه نگاه بی اعتمادی، هرگونه نگاه مسئله و مشکل دار، آسیب جبران ناپذیری را بر روح و روان کودکان ایجاد می کند و کاخ شخصیت آنان را معیوب و پر از مسئله و مشکل دار می کند.

این جامعه شناس گفت: اجازه بدهید با رفتارهای درست، روابط استاندارد و ارتباطات سالم بین فردی در خانواده شکل گیری کاخ شخصیت فرزندمان را به درستی و به خوبی شاهد باشیم. هرگونه قصور و کوتاهی، هرگونه رفتارهای روان پریشانه، هرگونه نگاه بی اعتمادی و تنش زا می تواند کاخ شخصیتی فرزندان را معیوب و ویرانه ای ساخته و پرداخته کند تا او نتواند در فردای جامعه آنگونه که انتظار میرود رشد و پویایی داشته باشد.

کد خبر 1145728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha