مسجدی که شاگرد طیب حاج رضایی خادم افتخاری آن است/ رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها با کمک بازار بلورفروش‌ها

مسجد حضرت باقرالعلوم(ع) با قدمت ۸۵ ساله با تلاش‌های مرحوم فیض به مسجدی محوری در منطقه شوش تبدیل شد و اکنون در خدمت به گروه‌های مختلف مردم بسیار موفق عمل می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد از چنان جایگاهی میان مردم برخوردار است که اتفاقات بسیار قشنگ و جالب در آن به کرات مشاهده می شود از خادمی پیرزنی قم خمیده و 76 ساله در مسجد شهید بهشتی تا خادمی استاد احمد علمایی در مسجد هدایت تهران. نمونه جالب دیگر در این زمینه، شعبانعلی رستمی، از جوانان داش مشتی دیروز که هشت سال است با افتخار در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) خدمت می کند. همین موضوع بهانه ای شد تا خبرنگار ما از این مسجد (واقع در تهران، میدان شوش، ابتدای خیابان شوش شرقی، محله کوی گچی) گزارش تهیه کند که مشروح آن در ادامه می آید.

 

 

 

مسجدی 85 ساله و بسیار موفق در محله کوی گچی تهران

مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) در سال 1315 هجری شمسی با تلاش آیت الله آشتیانی از علمای نام آشنا و استاد حوزه علمیه تهران در محله شوش تهران تاسیس شد و اکنون پس از گذشت حدود 85 سال جزو مساجد فعال در سطح بازار شوش است.

 

نقش بی نظیر آقا سید در رونق مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) و شکل گیری خیریه آن

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی فیض، حدود 30 سال امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم(ع) بود و به گفته حجت الاسلام علی مظلومی، امام جماعت نائب این مسجد، مرحوم فیض بیش از هر کسی موجب رونق این خانه خدا شد. آقای فیض خیریه حضرت ولیعصر(عج) مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) را تشکیل داد و به طوری که نقل می کنند، در روزهای نخست با جمع آوری کمک از میان نمازگزاران در بین دو نماز ظهر و عصر، به نیازمندان کمک می شد ولی با تلاش مرحوم فیض و جذب کمک های مردمی و مشارکت چند تن از کسبه بازار شوش تهران به ویژه بازار بلورفروشان، این خیریه گسترش یافت.

 

 

 

 

حجت الاسلام شهیدی، امام جماعت جوان مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) در این خصوص گفت: ۳۰ خانواده نیازمند در فهرست خیریه حضرت ولیعصر(عج) این خانه خدا هستند و در دوره شیوع ویروس کرونا ده‌ها خانواده نیز به صورت متفرقه از کمک مومنانه مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بهره مند شدند. آخرین نوبت از این کمک ها به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی میان نیازمندان توزیع شد. به دلیل کثرت معتادان در منطقه شوش، اهالی این مسجد هم سعی در ساماندهی این افراد و هم توزیع غذای گرم میان آنان دارند و این برنامه ثابت این مسجد است.

 

 

 

شاگرد طیب حاج رضایی خادم افتخاری مسجد است

نکته بسیار مهم درباره مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) خدمت افتخاری شعبانعلی رستمی است، فردی که در دوره نوجوانی، شاگری طیب حاج رضایی را می کرد و همراه او در محله مولوی تهران و در منطقه ای که به میدون شهرت داشت، کاسبی می کرد. رستمی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: از زمانی که مرحوم آقای فیض، امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) بود، به صورت متفرقه برای اقامه نماز به این مسجد می آمده تا اینکه حدود ۹ سال پیش به پیشنهاد حاج آقا فیض، به صورت افتخاری در این خانه خدا مشغول خدمت می شود.

 

 

البته حجت الاسلام والمسلمین فیض، هوای شعبانعلی را داشته است. پس از درگذشت حاج آقا و آغاز به کار حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع)، رستمی به فعالیت خود ادامه می دهد و هر روز کار نظافت این مسجد و آماده کردن چای گرم و توزیع آن میان نماگزاران پس از اقامه نمازهای عصر و عشاء را انجام می دهد.

 

رستمی در این باره گفت: خیلی خوشحالم که در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) خدمت می کنم. من در دوره جوانی کمتر می توانستم به صورت ثابت در مساجد برای نماز حاضر شوم و در واقع می توانم بگویم که کم توفیق بوده ام. ولی خدا را شکرگذار هستم که این توفیق در سنین پیری نصیبم شد که خادم مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) شوم. الحمدالله پس از حضور من در این مسجد، برخی از داش مشتی ها و گنده لات های جنوب تهران که البته دیگر به سن پیری رسیده اند، گاهی به این مسجد می آیند که به این دلیل نیز خوشحال هستم که پای چند نفر بیشتر را به مسجد باز کرده ام.

 

 

شعبانعلی الان حدود ۸۰ سال سن دارد ولی با مدد گرفتن از مولایش، حضرت علی (ع) در خدمت به مسجد بسیار موفق است و همه روزه در این مسجد را به روی مردم باز می کند. اهالی مسجد از عملکرد وی بسیار راضی هستند.

 

مسجدی برقرار در منطقه تجاری شوش

مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) به دلیل واقع شدن در منطقه تجاری شوش، در آن همه روزه از ۱۱ صبح تا یکی دو ساعت پس از اذان مغرب باز است و می توان آن را جزو مساجد برقرار دانست. رستمی در این خصوص گفت: برخی از جوانان منطقه شوش در اداره مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) فعالیت دارند و در این مسجد از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون معمولا بسته نبوده است. در واقع مسجدی که در منطقه تجاری واقع شده است اگر بسته بماند کسبه در انجام فریضه نماز دچار مشکل می شوند.

 

مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) اولین مسجدی بود که وقتی قرار شد اجتماع بزرگ فاطمی در جنوب تهران برگزار شود، با مسجد مهدیه همراهی کرد و امسال نیز اهالی ضمن شرکت در این مراسم، در برگزاری ایمن و سالم و پر نشاط آن بسیار نقش داشتند. امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) نیز همراهی خوبی با سایر مساجد جنوب تهران در برگزاری اجتماع فاطمی داشت. حجت الاسلام مرتضی محمدی قائن آبادی در این خصوص گفت: اهالی مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) در پا گرفتن و توسعه این اجتماع نقش بسیار فعالی داشتند و همه ساله به صورت شبانه روزی پای کار بوده اند.

کد خبر 1146520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha