امیدآفرینی از وجوه امر به معروف است

معافی با بیان اینکه مردم در تمامی زمینه‌ها مورد هجوم رسانه‌های بیگانه هستند، گفت: انعکاس خدمات نظام، امیدآفرینی، بصیرت افزایی و دشمن شناسی از مهمترین وجوه امر به معروف و نهی از منکر است که می توان در برنامه سازی ها به آنها پرداخت.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن ایام نورانی دهه مبارک فجر و بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها پیرامون اجرای فریضتین امربه معروف و نهی از منکر  به سراغ «میثم معافی» معاون فرهنگی اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

* لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود.
نظارت اجتماعی مفهومی است که در غرب نیز دیده می‌شود. در غرب دو نگاه وجود دارد. یک نگاه فردگرایانه که می‌گوید تنها در مسائل مادی که ممکن است روی من تاثیر مثبت و منفی بگذارد حق دخالت دارم و نگاه دوم، نگاه اجتماعی است که می‌گوید یک فرد در جامعه می‌بایست در همه‌ی مسائل مادی در حوزه‌های مختلف نظارت و دخالت کند. این نگاه با آنکه از دید فردی کامل‌تر است، اما این حوزه‌ها را تنها محدود به مسائل مادی کرده و مسائل معنوی را حوزه‌ی آزادی عمل فرد می‌دانند. در اسلام وضع به گونه‌ی دیگری است. در اسلام علاوه‌بر آنکه امر و نهی و نظارت در همه‌ی حوزه‌های مادی جایز و صد البته، واجب است، در حوزه‌های مختلف معنوی نیز امر و نهی به‌طور اولی واجب شمرده می‌شود. در قرآن و روایات به امر به معروف و نهی از منکر توصیه بسیار شده‌است.
دستگاه ها ونهاد های اجتماعی وانقلابی در بخش  «معنوی» و «اجتماعی» نقش بسزایی البته درقالب «هم افزایی» ظرفیت ها می‌توانند داشته باشند.

 

 

*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟
همه می دانیم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از عظیم ترین واجبات الهی به شمار می رود ولی در کشور ما که داعیه اسلام دارد هنوز قانون گذاری در مورد آن به نحو مطلوب نیست و قوانینی هم که در این باره وضع شده هنوز به مرحله اجرا نرسیده است؛ قوانین امر به معروف و نهی از منکر بارها به هیأت حل اختلاف قوا رفته و اجرای آن تأیید شده است ولی باز هم به منصه ظهور نمی رسد.
عدم آگاهی ازوظایف و عدم شناخت وفقدان دانش ساز و کار مواجهه باافراد یااجتماع ازجمله موانع است.

 

 

*به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟
دشمن با بازتعریف «ناتوی فرهنگی» بدنبال  «امربه منکر و نهی ازمعروف» است وطبیعی است که درمقابل این پدیده  «استحمار غرب» باید  «مانع» ایجادکرد وایجادمانع به معنی  «مهار مهندسی معکوس» دشمن دراین بخش است. فقط درحوزه رسانه بالغ بر ۷هزارساعت درشبانه روز برنامه های ضدفرهنگی شبکه های ماهواره وبیش از۴۰۰هزارسایت وگروه اجتماعی درهمین راستافعال می باشند.که باید برای مقابله با این تفکر غرب بدور از موازی کاری برنامه داشت.

انعکاس خدمات نظام، امیدآفرینی، بصیرت افزایی و دشمن شناسی از مهمترین وجوه امر به معروف و نهی از منکر است که می توان در برنامه سازی ها به آنها پرداخت.

 

 

*با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟
مازندران استانی است که هم راه‌آهن، دریا و کشتیرانی و هم فرودگاه دارد از این ظرفیت‌ها باید برای ایجاد یک  «گردشگری» مدرن و حساب شده برنامه‌ریزی کرد تا جای این گردشگری بی‌برنامه را بگیرد که درحال حاضر دراین بخش مازندران مهجوراست.

بیکاری درمازندران به دو دلیل عمده است، اول اینکه استان مازندران کشاورزی خیزاست وکشاورزی و صنایع زراعی  «تولیدات» دارد ولی اشتغال زانیست وباید با ایجاد وگسترش  «صنایع تبدیلی» و توسعه شهرک های صنعتی، هم زنجیره تولید زراعی کامل گردد وهم  ایجاد فرصت های «اشتغال» درمازندران شکل گیرد.

 

 

*در خصوص جهاد تبیین که موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری طی دیدارهای اخیر ایشان با اقشار مختلف در مناسبت های گوناگون بوده است، به نظر جنابعالی رسالت ستاد، نخبگان و دستگاههای حاکمیتی در این خصوص چیست؟
«نبردِ روایت‌ها» در «جنگِ اراده‌ها» شکل می گیرد.
«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
این جملات رهبر انقلاب خطاب به جوانان در دیدار با خانواده‌ی شهدای سلامت در واقع طرحِ یک مسئولیت و تکلیفِ مهم بود. ایشان در همین سخنرانی با اشاره به مجاهدت‌های حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بار دیگر موضوع «جهاد تبیین» را مورد تأکید قرار دادند. «این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.
دریک جمله در  «جنگ نرم شناختی» اگر ما روایت نکنیم، بجای ما روایت می‌کنند. (روایت نیابتی یکی از شعبات جنگ نیابتی است)باید مراقبت کرد.

 

 

* به عنوان یک مسئول/نخبه/و... ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟
بیانیه گام دوم یک ظرفیت  «فرا استانی» و یک ماموریت  «ملی» است که البته استان مازندران باید نقش خود را دریابد.

 

 

* با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، حدود چهل بار نام جوانان را آورد و ما باید با استفاده از این ظرفیت، تلاش کنیم امید را در جامعه گسترش دهیم و با برجسته کردن دستاوردهای این چهل و دو سال، نظام را کارآمد معرفی کنیم.
 «رهبری به استفاده از ظرفیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: از تشکل ها کمک بگیرید و نقش اجتماعی دانش آموزان را افزایش دهید و تلاش کنید در جذب دانش آموزان، نگاه حداکثری داشته باشید و از این عزیزان ایده بگیرید و بر توانمندسازی دانش آموزان تمرکز کنید تا نهال امید را در دل جوانان بکارید چون دشمن تلاش دارد یاس و ناامیدی را در جامعه انتشار دهد.»
معتقدم باید سند بومی گام دوم درحوزه آموزش وپرورش به عنوان خواستگاه اصلی بیانیه گام دوم انقلاب باید دردستورکارقراربگیرد.

 

 

* طرح ها و پیشنهادات موفق مجموعه تحت مدیریت جنابعالی در گسترش معروفات و اکرام مراجعین و ارتقاء کارآمدی در بخش های مختلف را برشمارید .
یکی ازابتکارات موفق درحوزه فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران  «هم افزایی اجتماعی» با نهاد ها وخیریه ها و بویژه گروه های جهادی است.
درحال حاضر حدود ۳۵ «مرکزتخصصی فرهنگی» مردمی  با سه شاخص  «مردم محور- محله محور- مسجدمحور» بودن درحال فعالیت جهادی درحوزه  «محرومیت زدایی» هستند واین نقطه  «امیداجتماعی» و نشاط جمعی است.

 

 

 

کد خبر 1146673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha