هویت‌بخشی به زنان از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است /لزوم تبیین هویت حقیقی زن در نظام اسلامی

حسینی گفت: آنچه در انقلاب اسلامی برای ما رقم خورد، ارائه الگوی سوم زن بود که نه الگوی شرقی و نه الگوی غربی مدنظر بود، یعنی جایگاه انسانی زن و نقش سازنده ای که زن می‌تواند در جامعه و یک تمدن داشته باشد.

«سیده زهرا حسینی»، مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک ماه رجب و گرامیداشت یوم الله دهه مبارک فجر، عنوان کرد: انقلاب اسلامی با خون هزاران شهید و راهبری و رهبری مقتدرانه حضرت امام خمینی(ره) که برگرفته از مکتب اسلام بود، به پیروزی رسید که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی مقدمه تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و گام قبل از تمدن نوین اسلامی، تحقق جامعه اسلامی است.

 

حسینی افزود: در علم جامعه شناسی، کوچکترین واحد در جامعه اسلامی، خانواده است که رکن اصلی، اساسی و بنیادین محسوب می‌شود و زن به عنوان رکن رکین و تأثیرگذار در خانواده مطرح است.

 

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی که باید ارج نهاد، این است که انقلاب اسلامی، نقش‌ها و جایگاه‌ها را برای ما مشخص کرد و از جمله آنها، دادن هویت حقیقی و واقعی به زن بود؛ زنی که در این دنیای وانفسا و در این فراز و فرود که از خلقت انسان تا اوج گرفتن بحث کلیسا و رنسانس و بعد از آن دیدگاه‌های مختلفی که نسبت به زن وجود داشت، زمانی او را به عنوان شیء دست چندم می‌دیدند و حتی در جایگاه حیاتی و انسانی هم نگاه نمی‌کردند، در برخی ادیان زن را پست می‌شمردند، در آخر هم نگاه فمینیستی و جنسیتی و نگاه ابزار نسبت به زن وجود داشت.

 

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: آنچه در انقلاب اسلامی برگرفته از مکتب ناب و جامع اسلام و با رهبری امام راحل(ره) و بعد از آن با رهبری امام خامنه ای مدظله العالی برای ما رقم خورد، ارائه الگوی سوم زن بود که نه الگوی شرقی و نه الگوی غربی مدنظر بود، یعنی جایگاه انسانی زن و نقش سازنده ای که زن می‌تواند در جامعه و یک تمدن داشته باشد.

 

حسینی اضافه کرد: در این راستا، انقلاب اسلامی این هویت واقعی را به زن داد و ما وظیفه داریم در جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به آن اشاره فرمودند، وارد شویم و پاسخگوی شبهاتی که نسبت به زن و جایگاه زن وجود دارد، باشیم و در جهاد تبیینی، زوایای مختلف هویت زن بودن را ذکر و تبیین کنیم و اجازه ندهیم که این انسان والا، تأثیرگذار و انسان‌ساز دست‌مایه منافع استکباری، استعماری، اقتصادی و مادی افراد سودجو و منفعت‌طلب قرار بگیرد.

 

وی در ادامه به موضوع عبودیت و بندگی انسان اشاره کرد و اظهار داشت: در هر نظامی از نظامات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، یکی از مهم‌ترین مباحث تأثیرگذار، بحث غایت و هدف است، هر چه غایت و هدف یک نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی والا باشد، آن راهبردها، منش‌ها و سبک‌هایی که از آن نظام برون زایی و متولد می‌شود، والاتر خواهد بود.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در نظام اسلامی ما هدف از خلقت، عبودیت ذکر شده است؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند»؛ خداوند متعال جن و انس را نیافریده مگر برای عبودیت.

 

حسینی اضافه کرد: معنای عبودیت این است که انسان در این عالم مادی، خود را فقط و فقط در مقابل یک قدرت و وجود ببیند؛ «العبادة في اللّغه هي الذلّة؛ عبادت در لغت همان ذلّت است»، آنکه خودش را ذلیل کند و خشوع و تواضع و اطاعت داشته باشد، انسان موجودی است که ممکن الوجود و وابسته است و اگر از خداوند و قدرت لایزال الهی اطاعت نکند، قطعا از موجود دیگری اطاعت می‌کند.

 

وی با اشاره به ماه رجب به عنوان ماه بندگی خدا و مقدمه ای برای رشد و تعالی، گفت: اگر انسان انسانیت خود را در راستای رسیدن به عبودیت خرج کند و به بندگی خدا برسد، آنگاه به ربوبیت دست خواهد یافت، یعنی همه چیز غیر از خداوند در اطاعت این بنده قرار می‌گیرد و این بنده، انسان کاملی است که تمام صفات جمال و جلال الهی در وجود او تلألو پیدا کرده است.

 

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: رسیدن انسان به عبودیت و ربوبیت، هدفی بسیار والا، توحیدمدار و درهم‌شکننده تمام منافع استعماری، استکباری و سودجویانه و منافع شیطانی بسیاری از سیاستمدران و سردمداران استعمار جهانی است که به دنبال تسلط بر جهان هستند تا همه مردم را بنده خود کنند.

 

حسینی با بیان اینکه ما باید در مسیر عبودیت حرکت کنیم، یادآور شد: خداوند تبارک و تعالی در مسیر عبودیت، پیامبران و اهل بیت علیهم‌السلام را که هادیان ما هستند، فرستاده تا ما را به سرمنزل مقصود برسانند و محور اصلی را یک زن قرار داده  است.

 

وی با اشاره به جایگاه والای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در روایات اسلامی، تصریح کرد: در سیره زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام ذکر می‌شود که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عبدپرور بودند.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با توصیه اینکه همه ما بانوان باید عبدپرور باشیم، گفت: ما باید جایگاه و هویت انسانی خود را بشناسیم و رابطه‌مان با خداوند، دنیا و دیگر انسان‌ها مشخص شود و هدف‌مان از آمدن به دنیا را بدانیم، همانطورکه خداوند متعال می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً؛ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم».

 

حسینی با اشاره به زندگی و حیات طیبه، گفت: حیات طیبه را برای ما طور دیگری معنا کردند، زیرا نگاه مادی و معنوی نسبت به انسان وجود دارد و اسلام به بعد جسمی و معنوی انسان توجه دارد و مرگ را پایان حیات برای انسان معرفی نکرده است. اینکه مرگ را پایان حیات برای انسان معرفی می‌کنیم، برگرفته از دیدگاه‌های اومانیستی و اگزیستانسیالیستی است که ماوراء را برای انسان قبول ندارند.

 

وی بیان داشت: ما برای اینکه به حیات طیبه برسیم، باید به آیه 24 سوره انفال مراجعه می‌کنیم، خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد»؛ در اینجا نیز به عبودیت و بندگی می‌رسیم.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه هر زنی انسان ساز نیست، تصریح کرد: اگر زنان جامعه به دنبال خودسازی، عبودیت، بندگی، رشد و تعالی باشند، به عنوان فردی انسان‌ساز و تأثیرگذار در جامعه خواهند بود؛ ما به عنوان زنان جامعه اسلامی باید هدف از خلقت و هویت و جایگاه حقیقی خود را بشناسیم، در مسیر عبودیت قدم برداریم تا به مقام عبودیت برسیم، آنگاه می‌توانیم بنده و عبد بپرورانیم.

 

حسینی با اشاره به فراز «هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها» در حدیث کساء، یادآور شد: در این حدیث، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان محور قرار گرفته است، همچنین در سخنان گهربار امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف داریم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را الگوی خود قرار می‌دهد.

 

وی تأکید کرد: اگر ما زنان عبد و بنده خدا باشیم، می‌توانیم امام خمینی‌ها بپرورانیم، امام خمینی‌ها در دامن زنانی پرورش یافتند که به مقام بندگی رسیدند، خودسازی، تهذیب و تزکیه داشتند، حیات مادی و معنوی را شناختند و حیات مادی را در مسیر حیات معنوی هزینه کردند. شهید سلیمانی‌ها در دامن چنین زنانی پرورش یافته اند.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: جوان 14 ساله که با چند لقمه نان خشک یک هفته خط را حفظ می‌کند و سلاح‌های سنگین را برمی‌دارد، معلوم است که جایی تغذیه شده و در دامن زنی پرورش یافته که این زن هویت انسانی و بندگی خود را شناخته و بنده پرورش داده است.

 

حسینی عنوان کرد: اگر زنان در آخرالزمان بخواهند در مسیر تمدن نوین اسلامی و تمدن‌سازی حرکت کنند تا زمینه‌ساز ظهور برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشند، باید جایگاه حقیقی خود را بشناسند و بدانند که زن در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

 

وی تصریح کرد: امروز زنان در رأس و محور حملات زنان هستند و دشمنان با ایجاد شبهات مختلف، گرفتن هویت زنان و دادن شعارهای خوش‌رنگ و لعاب اهداف خود را پیگیری می‌کنند، در این شرایط ما بانوان باید به صحنه بیاییم و از هویت خود دفاع کنیم.

 

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با  اشاره به آیه کریمه «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم»، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به ما نسخه داده تا در مسیر عبودیت قرار بگیریم، حضرت می‌فرمایند: «مَن أصعَدَ إلَی اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِه؛ هركه خداوند را بی پيرايه عبادت كند، خداوند برترين مصلحتش را نثار او می‌كند».

 

حسینی افزود: به فرموده حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اگر عبادت خالص باشد و رنگ خدایی بگیرد، خداوند متعال بهترین مصلحت را برای انسان می فرستد؛ همانند شهید حاج قاسم سلیمانی که بعد از عمری مجاهدت شهادت او برای تعالی ارزش‌های جهان اسلام پرسودتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امروز زنان باید چنان خود را قدرتمند بسازند که هم محیط خانه و هم جامعه را مدیریت کنند، تأکید کرد: امروز حضور باوقار و متین و اسلامی زنان در جوامع کنونی لازم و ضروری است به شرط حفظ اولویت‌ها که همان خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری و حفظ کانون مستحکم خانواده است و همه اینها در ظرفیت زنان دیده شده است.

 

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان اظهار امیدواری کرد خداوند ما را قدردان این دو نعمت بزرگ نعمت ورود در ماه بندگی خداوند و نعمت بهره مندی از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی قرار دهد و دعای خیر امام راحل(ره) و شهدای عزیز این راه نصیب همه ما شود.

 

 

کد خبر 1147109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha