مرکز شیعی «امام جواد(ع)» در بیرمنگهام، مکانی برای پیوند مسلمانان و غیرمسلمانان

مرکز اسلامی «امام جواد(ع)» باتوجه به نیاز مبرم مسلمانان به ویژه شیعیان در شهر بیرمنگهام تاسیس شد تا پاسخگوی پرسش های تخصصی دینی و تحکیم دهنده جایگاه مسلمانان در انگلیس باشد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: کشور انگلیس، وسیعترین و پرجمعیت ترین کوشر پادشاهی متحد است که از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز هممرز است. مرزهای آبی این کشور در شمال غرب دریای ایرلند، در جنوب غربی دریای سلتی و درشرق دریای شمال و در جنوب کانال مانس است که آن را از اروپای قاره ای و کشور فرانسه جدا می کند.

مسلمانان بیش از چهار قرن است که در انگلیس سکوت دارد. اولین مسجد برای فعالیت های دینی مسلمان در منطقه ولز و در شهر کاردیف در اوایل قرن بیستم تاسیس شد. حضور چشمگیر مسلمان از دهه ها 1950 تا 1960 آغاز شد.نخستین گروه مسلمانان، کارگرانی از شبه قاره هند، بنگلادش، پاکستان و کشمیر بودند به کارخانجات صنعتی انگلیس برای کار آمدند. نسل دوم و سوم مسلمانان فرزندان مهاجران مسلمان هستند که از تحصیلات بهتری برخوردارند و شغل های تخصصی دارند.

 

جمعیت مسلمانان انگلیس امروز بین دو و نیم تا سه میلیون ارزیابی می شود که نزدیک به یک میلیون نفر آنها در لندن زندگی می کند. تعداد شیعیان در شهر لندن بیشتر از شهرهای دیگر است. بیرمنگهام، منچستر، شفیلد، لیدز و  گلاسکو از شهرهایی هستند که تعداد مسلمانان بسیاری در آنها زندگی می کنند.

مسلمانان این کشور برای فعالیت های خود اقدام به تاسیس مراکز و موسسه های اسلامی کردند. مرکز اسلامی «امام جواد(ع)» یکی از این مراکز است.

 

مرکز امام جواد(ع) سال 2021 میلادی در شهر بیرمنگهام پس از افزایش روزافزون جامعه مسلمان و نیاز مبرم به یک مرکز اسلامی  در این منطقه تاسیس شد.این مرکز از بدو تأسیس تاکنون شاهد تغییرات زیادی از نظر مکان و وسعت بوده است.

سید مرتضی الکشمیری  نظارت کلی این مرکز را برعهده دارد و به صورت میدانی توسط هیئت امنا اداره می شود. این مرکز یکی از بناهای وابسته به موسسه امام علی (ع) در لندن است.

 

 اهداف این مرکز:

این مرکز برای ایجاد پیوند بین اقلیت جامعه و تحکیم پایه های آنها و تبلیغ اندیشه اسلامی در این منطقه و آموزش جوانان و تربیت آنها تاسیس شد.

این مرکز به مشارکت در فعالیت های بشردوستانه و بهبود وضعیت فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مسلمانان و کمک به آنها در جنبه های دینی و معاملاتی همچون انعقاد قراردادهای ازدواج و طلاق توجه دارد.

 

فعالیت های این مرکز:

1- بخش امور دینی: این  بخش به پاسخگویی به سوالات فقهی و اعتقادی اختصاص دارد. همچنین نشست ها و دوره های فقهی و اعتقادی برگزار می کند. سخنرانی ها به زبان عربی، انگلیسی و فارسی انجام می گیرد.

2- بخش امور اجتماعی: این بخش به امور ازدواج و طلاق می پردازد و به حل و فصل اختلافات و رسیدگی به درگیری های خانوادگی بین افراد جامعه اقدام می کند. همچنین همایش ها و سمینارهای مورد توجه مسلمانان در سطح اجتماعی و فرهنگی را ترتیب می دهد.

 

3- بخش اداره مناسبات: این بخش به تهیه و برپایی مناسبت های خصوصی و عمومی از جمله برنامه های محرم، رمضان و بزرگداشت سالروز مناسبت های اهل بیت(ع) و مناسبت های اجتماعی مخصوص مسلمانان از جمله عروسی اقدام می کند.

 

4- بخش رسانه: این بخش به چاپ وانتشار نشریه های دوره ای و خصوصی به مناسبت های مختلف به زبان های رایج می پردازد.

5- بخش جوانان: این بخش به جذب جوانان با توجه به تربیت و فرهنگ جوانان توجه دارد و اردوهای پیشاهنگی آموزشی- تفریحی را برگزار می کند.

کد خبر 1147761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha