مبادله ۶.۵ میلیون فقره چک در کشور/سامانه "سفته و برات الکترونیک" سرعت گرفت

امروز، آخرین مهلت ثبت کارتخوان‌ها در سامانه مالیاتی، سامانه "سفته و برات الکترونیک" سرعت گرفت، مبادله ۶.۵ میلیون فقره چک در کشور، نرخ رسمی یورو کاهش و پوند افزایش یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۳۰ بهمن شبستان به شرح زیر است:

سامانه "سفته و برات الکترونیک" سرعت گرفت

سه بانک، ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت امکان خرید و فروش برات و سفته الکترونیکی را روی سایت خود فراهم کرده‌اند و در این میان با راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک، یکی از بزرگ‌ترین برات‌های الکترونیکی کشور به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران به عنوان پیشگام نظام بانکی کشور در این عرصه صادر شد.

در این باره فردوس باقری، مدیر این پروژه با بیان اینکه در قانون تجارت الکترونیک کشور بر الکترونیکی شدن فرآیندها و استفاده از امضای دیجیتال تصریح شده است، گفت: بند ج ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اشاره داشته و بر الکترونیکی شدن اسناد تجاری تاکید کرده است.

مدیرعامل شرکت سککوک درباره نحوه اجرای سفته و برات الکترونیک بیان داشت: در این ابزار به جای اینکه چاپخانه دولتی، سفته و برات را چاپ کند، از زیرساخت الکترونیکی سفته و برات استفاده می‌کنیم تا تقاضای مشتریان را پاسخ دهیم که دستاورد این اقدام عدم مراجعه مشتریان به بانک برای تهیه اسناد و در عین حال برخط شدن دریافت حق تمبر دولت در خزانه‌داری است.

باقری با تاکید بر اینکه شفافیت‌ ایجاد شده در نتیجه استفاده از این روش غیرقابل انکار است، گفت: در عین حال این روش می‌تواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به مبادلات بین بانک‌ها به ویژه با کمک ابزار برات الکترونیک داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این ما در کشور ابزار پرداخت الکترونیک در سطح B2B نداشتیم، خاطرنشان کرد:  برات الکترونیک می‌تواند خلاء بسیار بزرگی را در امر پرداخت بین بنگاه‌ها حل کند، ضمن اینکه با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص تامین مالی زنجیره تامین این ابزار می‌تواند منشاء اعتباربخشی باشد و اعتبار روی این ابزار به گردش درآید که می‌تواند نقش بسیار موثری در حمایت از تولید و جلوگیری از اثرات تورمی تزریق نقدینگی داشته باشد.

 

مبادله ۶.۵ میلیون فقره چک در کشور

براساس آمار بانک مرکزی بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۲۶۹۷ هزار میلیارد ریال در دی ماه ۱۴۰۰ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۲ درصد و ۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ۲ میلیـون و ۱۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۳۸۴ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در دیماه  سال جاری، ۴۹.۸ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۱.۶ درصد، ۱۰.۷ درصد و ۷.۵ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین در ماه مذکور ۶۳.۶ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۱.۳ درصد)، اصفهان (۷.۱ درصد) و خراسان رضوی (۵.۲ درصد) مبادله شده است که بیش‌ـترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.


چک‌های وصولی افزایش یافت

حدود ۶ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۲۳۹۲ هزار میلیارد ریال در دی ماه ۱۴۰۰ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۱ درصد و ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹۱.۶ درصد و ۸۸.۷ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در آذرماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۹۱.۷ درصد و ۹۰.۱ درصد و در دی ماه ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۹۲ درصد و ۸۸.۹ درصد بوده است.

در دی ماه ۱۴۰۰، در استان تهران بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۲۴۹ هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۹۲.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول گردیده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۳.۸ درصد)، البرز (۹۲.۵ درصد) و یزد (۹۲.۲ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۵.۴ درصد)، لرستان (۸۷.۳ درصد) و خراسان شـمالی (۸۷.۷ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

امروز، آخرین مهلت ثبت کارتخوان‌ها در سامانه مالیاتی

دارندگان کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیک تا پایان امروز فرصت دارند تا نسبت به اتصال دستگاه‌های کارتخوان درگاه‌های پرداخت الکترونیک خود به پرونده مالیاتی‌شان در درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی اقدام کنند.

 

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی پیش از این گفته بود: شنبه سی ام بهمن ماه، آخرین روز اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی است.

 

محمد برزگری درباره تمدید مهلت تعیین تکلیف کارتخوان‌ها هم گفت: تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص تمدید مهلت مرکز تنظیم مقررات، ابلاغ نشده است بنابراین از نظر این مرکز، سی ام بهمن آخرین روز اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی است.

 

وی افزود: تا ظهر جمعه، ۴ میلیون و ۶۳۷ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی متصل شدند و تا ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار دستگاه کارتخوان هم درخواست غیرفعال سازی داشتیم.

 

برزگری اضافه کرد: بانک مرکزی هم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کارتخوان را غیر فعال کرده است و بقیه را منتظرند مهلت تمام شود.

 

نرخ رسمی یورو کاهش و پوند افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (‌ شنبه، ۳۰ بهمن ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۴ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۴ ارز کاهش یافت، نرخ ۸ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۵۰ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۶۰۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۰ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۶ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۸۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۲۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۴۹۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۸۵ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۴۲ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۱۱ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۷۶ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۷۶ ریال، روبل روسیه ۵۴۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۲۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۰۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار ۸۳۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۴ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۴۰ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۹۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۴۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزارو ۳۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۹۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۴هزار و ۱۰۸ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و۳۵۷ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۶۶۵ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و۲۱ ریال قیمت خورد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1147779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha