رئیس‌جمهور دوشنبه به دوحه سفر می‌کند/پیشرفت‌ها در روند مذاکرات وین قابل توجه است

بازگشت طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» به مجلس، گزارش دیوان محاسبات از اجرای ۱۰ ماهه قانون بودجه ۱۴۰۰، پیشرفت‌ها در روند مذاکرات وین قابل توجه است، رئیس‌جمهور دوشنبه به دوحه سفر می‌کند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بازگشت طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» به مجلس،  گزارش دیوان محاسبات از اجرای ۱۰ ماهه قانون بودجه ۱۴۰۰، پیشرفت‌ها در روند مذاکرات وین قابل توجه است، رئیس‌جمهور دوشنبه به دوحه سفر می‌کند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۳۰ بهمن است.

بازگشت طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» به مجلس

هادی طحان نظیف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «طرح «حمایت از مالکیت صنعتی» در هفت جلسه شورای نگهبان بررسی شد.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، در برخی مواد این طرح ابهام وجود داشت و در برخی موارد نیز مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد. نظر شورا امروز جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد.»

این طرح در ۲۱ آذر توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود.

 

گزارش دیوان محاسبات از اجرای ۱۰ ماهه قانون بودجه ۱۴۰۰

دیوان محاسبات کشور گزارشی از اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در ۱۰ ماهه‌ی سال جاری منتشر کرد. در این گزارش آمده است:

گزارش مستمر دیوان محاسبات کشور از اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ در ۱۰ ماهه‌ی سالجاری نشان می دهد منابع عمومی دولت در این بازه زمانی ۶۰ درصد و مصارف عمومی دولت ۶۴.۵ درصد تحقق یافته است. 

براساس این بررسی‌ها، کسری ۴.۵ درصدی منابع و مصارف عمومی بودجه از محل تنخواه گردان خزانه موضوع تبصره ذیل ماده(۲۴) قانون محاسبات عمومی تامین شده است.

گزارش دیوان محاسبات حاکی از روند رو به بهبود منابع نفت، رشد ثابت و خطی درآمدهای مالیاتی و رشد انتشار اوراق نسبت به ۸ ماهه سال جاری است. همچنین  معادل ۴۱ درصد از منابع عمومی تحقق یافته دولت مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی بوده است.
این در حالی است که میزان مالیات پرداخت‌نشده و معوق علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی در پایان دیماه سالجاری معادل ۱.۰۸۵ میلیارد تومان بوده که بیش از ۸۲ درصد آن مربوط به ۳ شرکت دولتی است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که علیرغم تعیین «پایان بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت واریز مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت» در قانون بودجه، تحقق آن تا پایان دیماه همچنان صفر درصد بوده و به طور مشابه میزان وصول مالیات بر «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» نیز به دلیل عدم تصویب آئین نامه اجرایی آن فاقد وصولی است.
بر مبنای یافته‌های دیوان محاسبات کشور، اهداف قانونگذار در شناسایی و فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی، علیرغم شناسایی ۲۶۳۸ فقره ملک و صدور مجوز فروش بابت ۲۲۸۷ فقره، عملیاتی نشده است.

قابل توجه است که تنها ۵۵ درصد از منابع پیش بینی شده بابت واگذاری دارایی‌های مالی وصول گردیده و منابع حاصل از « ارائه حق الامتیاز واگذاری سهام  و حقوق مالکانه» شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها و همچنین منابع حاصل از فروش سهام، سهم الشرکه، اموال و دارایی‌های دولت در شرکت‌ها و موسسات دولتی فاقد هرگونه وصولی بوده است.

 

همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق رسید

حسین امیر عبداللهیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه آلمان آنالنا بربوکـ، ملاقات و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت. وزیر امورخارجه با توجه به اینکه اولین ملاقات دو طرف بعد از انتصاب خانم بربوک به سمت وزیر امورخارجه دولت جدید آلمان بود، ضمن تبریک برای ایشان و دولت جدید آلمان آرزوی توفیق نمود.

وزیر امورخارجه در این ملاقات با اشاره پیشته روابط و همکاریهای که دو کشور و در برخی حوزه های مورد علاقه دوجانبه داشته اند، بر آمادگی تهران برای برگزاری کمیسیون مشترک در اولین فرصت مورد توافق اشاره و بر آمادگی تهران برای گسترش روابط فی ما بین در بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی علمی و همکاریهای فنی و بخش های خصوص تاکید نمود.

امیر عبداللهیان همچنین در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها در وین با همتای آلمانی خود تبادل نظر نمود و با تاکید بر اینکه تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته، اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش نمایند پس از سالها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

امیر عبداللهیان با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الاجل های ساختگی، تاکید کرد تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان میبیند و اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود میتوان در وین به توافق دست یافت. وی تاکید نمود ضروری است در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند.

 بربوک نیز با تشکر از اظهارات وزیر امورخارجه و استقبال از گسترش همه جانبه روابط، بر عزم برلین در این خصوص تاکید نمود. 

وزیر امور خارجه آلمان با مرور پیشرفت ها در وین اظهار داشت گفتگوها در نقطه حساسی قرار دارد و لازم است همه طرف ها حداکثر تلاش خود را بنمایند تا بتوان در کوتاه ترین زمان از این مرحله عبور کرد و فصل جدیدی را گشود. وی با تاکید بر رعایت حقوق ایران خواستار تشدید فعالیت ها برای رسیدن به یک توافق خوب در وین شد.

 

پیشرفت‌ها در روند مذاکرات وین قابل توجه است

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص مسائل مورد اهتمام و علاقه مشترک از حمله اوضاع یمن، افغانستان و آخرین تحولات در مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد. وی با اشاره به این که گفتگوها و رایزنی های منظم میان دو طرف باعث نزدیکی دیدگاه ها شده است، در خصوص اوضاع افغانستان بر استمرار کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور تاکید کرد و موضوع تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه های سیاسی در افغانستان را در رفع مسائل و مشکلات این کشور حائز اهمیت و بسیار موثر دانست.


امیرعبداللهیان با ابراز تاسف از تداوم ورود موج گسترده آوارگان از افغانستان به ایران و مواجه شدن این کشور با خطرات ناشی از گسترش پدیده شوم تروریسم، آوارگان و تولید وقاچاق مواد مخدر که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورهای همسایه افغانستان و در راس آن ایران تاکید کرد. 


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص وضعیت جاری در یمن اظهار داشت: موضوع یمن به نقطه بحرانی رسیده و تلاش برای حل و فصل سیاسی این بحران و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در یمن باید حداکثری باشد، بر اهمیت نقش شخص دبیر کل سازمان ملل متحد در حل و فصل بحران یمن و پایان تجاوز و جنگ در این کشور تاکید کرد. 


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین  در خصوص مذکرات رفع تحریم های ایران در وین، با اشاره به جدی و فشرده بودن گفت‌وگوها  خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران باید تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ نماید و اراده عملی خود را نشان بدهد.   


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز خرسندی از فرصت این دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و تبادل نظر و مشورت مستقیم خاطر نشان کرد: ما هم فکر می کنیم باید دولت افغانستان واقعا فراگیر باشد و نه نمایشی و معتقدیم دولت تک قومی راه حل مشکلات در افغانستان نیست. 

 

رئیس‌جمهور دوشنبه به دوحه سفر می‌کند

استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفت‌وگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه های روز نخست سفر  رئیسی به قطر است.

 

رئیس جمهور هم چنین در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت.

 

رئیسی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

 

در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورهای ابرصادرکننده گاز حضور دارند و تعدادی از آنها در حاشیه نشست با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

 

وزرای امور خارجه، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس دفتر رئیس جمهور، آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

کد خبر 1147780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha