لزوم تجمیع اطلاعات ۵۴ سازمان  برای  مبارزه با کالا و ارز قاچاق/تجارت ۱۳ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اکو

نرخ رسمی یورو کاهش یافت، لزوم تجمیع اطلاعات ۵۴ سازمان برای مبارزه با کالا و ارز قاچاق، قیمت مصوب انواع برنج ایرانی و خارجی اعلام شد، خرید شب عید خود را اقساطی انجام دهید، تجارت ۱۳ میلیارد دلاری ایران با اکو برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه اول اسفند شبستان به شرح زیر است:

نرخ رسمی یورو کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن، بهای پوند افزایشی و بهای یورو کاهشی بود.ضمن اینکه ۲۲ واحد پولی افزایش و قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۳واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز یکشنبه اول اسفند ماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و۸۱ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۵۶ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۵۸۶ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۰ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۷۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۳ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۱۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۹۲۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۵۰۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۸۵ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۳۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۴۴ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۷۹ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۷۹ ریال، روبل روسیه ۵۴۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۵۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۰۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار ۴۶۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۳۱ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۹۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۷۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزارو ۳۳ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۱۱۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۹۹۹ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۹ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۳۷۵ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۶۱۸ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۷۰ ریال قیمت خورد.

 

لزوم تجمیع اطلاعات ۵۴ سازمان و ۱۵۰ پایگاه اطلاعاتی برای شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق

حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته (شنبه ۳۰ بهمن) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری، سامانه یکپارچه نظارت بر پیشرفت وظایف دستگاه‌ها توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۵ گام تحلیل، طراحی، پیاده سازی، استقرار و تبادل در آن تدوین شده شده است، گفت: در حوزه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق باید حدود ۵۴ سازمان و ۱۵۰ پایگاه اطلاعاتی را تجمیع اطلاعات کنیم. در حوزه پیشگیری بیش از ۶۵ درصد سامانه‌ها پیاده سازی و استقرار آن تمام شده است اما در حوزه مقابله که بحث اصلی ما و تاکید رئیس جمهور است سامانه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز با مسئولیت سازمان تعزیرات حکومتی، سامانه یکپارچه اموال تملیکی با مسئولیت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی و سامانه شناسایی، ۴ سامانه اصلی موضوع مقابله و شناسایی کالای قاچاق هستند که متاسفانه سامانه پرونده‌های قاچاق و سامانه یکپارچه اموال تملیکی، هنوز پیاده سازی کامل نشدند که به گام استقرار برسیم.


دهقانی نیا با بیان اینکه در گام‌های بعدی بند‌های مربوط به دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، بند ششم و هفتم آن مشخصاً مربوط به سازمان تعزیرات و سازمان اموال تملیکی است که دقیقاً ارتباط محتوایی را در این دستورالعمل تدوین می‌کند، گفت: ما هم انتظارمان این است هر چه سریع‌تر توسط این ۲ دستگاه به این ۲ سامانه بسیار مهم در حوزه مقابله و شناسایی، تکمیل و نهایتاً به تبادل اطلاعات برسند تا خواسته رئیس جمهور با عنوان رصد پذیر کردن تعیین و تکلیف و کشف و رسیدگی کالا» محقق شود.


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در برخی از موارد، مصلحت اندیشی‌های دستگاهی به مصلحت اندیشی‌های ملی، ما را دچار پیاده سازی نکردن کامل سامانه‌ها کرده است و برخی از موارد، نبود اهتمام دستگاه به انجام وظایف ابلاغی است به این دلیل که تفسیر‌های مطلوب خود را برخی از دستگاه‌ها در خصوص نحوه اقدام تکالیفشان برای تکمیل سامانه‌ها بیان می‌کنند که از سمت دستگاه‌های نظارتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پذیرفته نیست، گفت: این دستورالعمل و بند ۴ تاکید می‌کند که از این به بعد ابزار‌های الکترونیکی نیستند که می‌توانند مقوله قاچاق را جمع کنند بلکه این زیرساخت متحول کننده در حوزه فناوری اطلاعاتی و ارتباطات برای پیشگیری و مقابله با قاچاق باید علمیاتی شود.

 

قیمت مصوب انواع برنج ایرانی و خارجی اعلام شد

«عباس عسکرزاده » در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، هرمزگان، لرستان و کردستان قیمت انواع برنج‌های ایرانی و خارجی را اعلام کرد.

براین اساس، قیمت فروش برای مصرف کننده به منظور پیشگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها برای هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.

وی اعلام کرده است قیمت برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده  به ازای هر کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱ مبلغ ۲۵ هزار تومان و تایلندی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی خواستار برخورد قانونی با متخلفان در حوزه فروش برنج شد.

 

خرید شب عید خود را اقساطی انجام دهید

بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور که همواره تلاش کرده با ارائه سبد متنوعی از محصولات، نیازهای اقشار مختلف جامعه را برطرف کند، اکنون نیز با ارائه کالاکارت ویژه خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دغدغه خرید شب عید مردم را برطرف کرده است.

هر یک از متقاضیان می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد بانک به‌صورت اقساطی خرید کنند. کارمزد تسهیلات ارائه شده در چارچوب کالاکارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها ۲ درصد و دوره بازپرداخت آن نیز ۶ ماه است.

افرادی که خواهان خرید اقلام مورد نیاز خود از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، می‌توانند پس از مراجعه به یکی از شعبه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دریافت کالاکارت، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد بانک، کالاهای مدنظر خود را خریداری کنند.

شرایط حذف ضامن از فرآیند دریافت کالاکارت

امکان دریافت کالاکارت بدون نیاز به ضامن نیز برای متقاضیان فراهم شده است. برای حذف ضامن از فرآیند دریافت کالاکارت، نیاز است متقاضی امتیاز مورد نظر در سامانه اعتبارسنجی را کسب کرده و گواهی کسر از حقوق را از سازمان معتبری که برای آن کار می‌کند، ارائه دهد.

پس از دریافت کالاکارت، فرد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد طرح کالاکارت مراجعه کرده و بعد از انجام خرید، کد ملی و رمز عبور کالاکارت خود را به متصدی فروشگاه ارائه می‌کند تا تسویه وجه با اعتبار موجود در کالاکارت صورت گیرد.

 

تجارت ۱۳ میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اکو در ۱۰ ماه امسال

تجارت خارجی کشورمان با کشور‌های عضو اکو در ۱۰ ماهه امسال، به ۱۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۹۷۱ دلار و به وزن ۲۴ میلیون ۷۵۸ هزارو ۸۲۷ تن کالا رسیده است افزود: تجارت با این کشورها، نسبت به مدت مشابه سال قبل, ۴۱ درصد در ارزش و ۲۵ درصد در وزن، افزایش نشان می‌دهد. از مجموع تجارت ۱۳ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار‌ی ایران با اکو، ۲۱ میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۵ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۳۵ دلار مربوط به صادرات کشورمان به اکو بوده است.

 

بنابراین گزارش، میزان و حجم کالا‌های صادراتی کشورمان به ۹ کشور عضو سازمان اکو در ده ماهه سال ۱۴۰۰ از حیث وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۵۱ درصد افزایش داشته است. از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشور‌های ترکیه با ۱۲ میلیون و ۷۴ هزارو ۶۲ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۱۰۷ دلار و رشد ۱۲۲ درصدی در ارزش، افغانستان با سه میلیون و ۵۸۴ هزارو ۳۸۹ تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۳۰۱ هزارو ۵۹۶ دلار و کاهش ۱۹ درصدی در ارزش و پاکستان با دو میلیون و ۴۰۰ هزارو ۵۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزارو ۲۰۵ دلار و رشد ۲۶ درصدی، اصلی‌ترین مقاصد کالا‌های ایرانی به اکو هستند.

 
کشور آذربایجان با خرید ۴۳۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۰ دلار و رشد چهار درصدی، ازبکستان با ۳۴۰ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۷۸ دلار و رشد ۱۹۶ درصدی، ترکمنستان با ۲۶۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۳ دلار و رشد ۱۶۳ درصدی، قزاقستان با ۱۴۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۴۳ دلار و رشد ۱۸ درصدی، قرقیزستان با ۶۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۵ دلار و رشد ۱۱۱ درصدی و نهایتا تاجیکستان با ۶۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۸ دلار خرید از کشورمان و رشد ۳۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در رتبه‌های بعدی خرید کالا‌های ایرانی در اعضای سازمان اکو قرار دارند. مشتقات نفتی، لبنیات، مواد غذایی، انواع میوه‌های تازه و خشک، آب میوه و مرکبات، فرش، زعفران، ماهی، خاویار، آبزیان زینتی، انواع سنگ و تجهیزات ساختمانی، پوشاک، تجهیزات صنعتی، کیف و کفش، دارو و لوازم بهداشتی و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالا‌های صادراتی کشورمان به اکو بوده است.
 
 

سود پالایش یکم تا چند روز آینده پرداخت می شود

سود سهام صندوق پالایش یکم تا چند روز آینده از طریق سجام پرداخت می‌شود. مبلغ کل سود مورد نظر روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه بحساب شرکت سرمایه گذاری و تسویه وجوه واریز شد تا از طریق سامانه سجام بحساب سهامداران واریز شود.

 

بنابراین گزارش، این تقسیم سود طبق بند ۱۹ اساسنامه این نهاد مالی انجام می‌شود و مقرر شده که سود دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری «پالایشی یکم» تا آخر بهمن از طریق سامانه سجام واریز شود.

 

بر این اساس برای افرادی که ۳۰۰ واحد از این صندوق را در ایتدای واگذاری خریداری کرده اند در صورتی که تا ساعت ۱۵ امروز اقدام به فروش نکرده باشند مبلغ ۱۸۰ هزار تومان و برای افرادی که دارایی شان ۵۰۰ واحد است ۳۰۰ هزار تومان واریز خواهد شد.

 

همچنین هر سهامدار دیگری که تا پایان معاملات امروز به هر تعداد از واحد‌های صندوق پالایشی یکم را در دارایی خود داشته باشد به همین نسبت از این سود تقسیمی برخوردار می‌شود.

 

کد خبر 1147787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha