لزوم رشد و تعالی انسان با شکرگزاری از خداوند متعال

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: شکر خداوند عالم سبب رشد و تعالی انسان خواهد شد. باید شکرگزار خداوند در نعمتهای الهی بود زیرا عدم شکرگزاری باعث از دست دادن نعمت پروردگار می شود. عدم اطاعت و کفران نعمت عذاب الهی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حاج حسین محمدابراهیم درخصوص رفتار خداوند متعال با انسان‌ها گفت: رفتار خداوند با بندگانش بر اساس فضیلت است. در حالیکه لیاقت و مقدار عمل انسان ملاک نیست. این اعمال شامل نمازخواندن، روزه گرفتن، ذکر گفتن و غیره است که مقدارش کم است.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در واقع خداوند متعال می خواهد فضل و رحمتش را به بندگانش ارزانی کند؛ به همین دلیل انسان ها را مورد لطف و تفضل خود قرار می دهد.حتی انسان‌هایی که منکر خداوند متعال هستند را مورد رحمت و مهربانی قرار می دهد؛ زیرا رحمت پروردگار بسیار زیاد است.

 

 حجت الاسلام محمد ابراهیم با استناد به آیه ای از قرآن کریم ادامه داد: بهشت دارای ۸ درب وردی است در حالیکه جهنم فقط ۷ درب دارد و این نشاندهٔ رحمت خدا است که بر غضبش سبقت گرفته است.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره مصادیق خیر دنیا و آخرت با استناد به روایات حضرت محمد (ص) اظهار داشت: خیر دنیا و آخرت دارای ۴ ویژگی است اولین ویژگی اش شاکر بودن از خداوند متعال است در واقع شکر شامل شکر لسانی، شکر قلبی و شکر حقیقی است. شکر لسانی همان ذکر گفتن خداوند متعال است اما شکر حقیقی انسان نعمت های الهی را در جهت خوشنودی خداوند مصرف می کند.

 

وی ادامه داد: شکر خداوند عالم سبب رشد و تعالی انسان خواهد شد. باید شکرگزار خداوند در نعمتهای الهی بود زیرا عدم شکرگزاری باعث از دست دادن نعمت پروردگار می شود. عدم اطاعت و کفران نعمت عذاب الهی را به همراه دارد.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با استناد به روایتی درباره ذکر کثیر افزود: تلاوت قرآن کریم، ذکر یاد خداوند جزء ذکر های لسانی است؛ البته تسبیحات اربعه حضرت زهرا (س) بعد از نمازهای واجب ذکر کثیر محسوب می شود. در واقع این ذکر باید توسط خانواده ها به فرزندانشان آموزش داده شود.

 

وی گفت: همچنین صلوات بر محمد و آل محمد جزء ذکر کثیر است زیرا موجب بخشیدن گناهان انسان می شود. حضرت امیر مومنان امام علی (ع) نمونه بارز اهل ذکر هستند. خداوند اگر بخواهد به بنده ای خیر دنیا و آخرت بدهد به او خانه ای میانه و همچنین بدنی صابر اعطا می کند تا بتواند فرایض الهی از جمله نماز، روزه و واجبات الهی را انجام دهد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: زوج صالح یکی دیگر از عوامل خیر دنیا و آخرت است خداوند از جنس خودتان همسری برایتان خلق کرده است زیرا داشتن همسر مناسب باعث آرامش انسان می شود. حضرت امیر مومنان امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نمونه بارز همسران صالح بودند زیرا در زندگی مشترکشان هرگز همدیگر را ناراحت و اذیت نکردند و آن بزرگواران باید سرلوحه زندگی تمامی زوجین قرار بگیرید.
 

کد خبر 1148377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha