امام جمعه تراز جامعه اسلامی از ویژگی های پدر خانواده برخوردار است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه نهاد نماز جمعه به عنوان حلقه واسط میان مردم و حاکمیت گفت: امام جمعه تراز جامعه اسلامی از ویژگی های پدر خانواده برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سرلک در سومین جلسه نقد و گفت و گوی نخبگانی به میزبانی نهاد نماز جمعه گفت: این جلسه با رویکرد انتقادی برگزار شده است و حتما نقاط قوت و رویکردهای خوب نیز باید در این انتقادات دیده شود. از همین جا به تمام کسانی که بیرق نماز جمعه را برافراشته اند، دست مریزاد می گوییم.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بدون تردید مومن در جریان ایمانی باید پویا و بالنده نسبت به خود بوده و نسبت به گذشته و آینده بازنگری کند تا بتواند نواقص را برطرف کند.

 

حجت الاسلام سرلک تصریح کرد: وقتی نقد می تواند درست باشد و به آن باور کرد که افرادی که تلخ یا غیرمنصفانه صحبت می کنند، آنها نیز در کنار این گفت و گوها و سر این میزها حضور پیدا کنند و دلایل و شواهد خود را عنوان کنند.

 

وی گفت: از نظر ما ممکن است حرف های آنها منطقی نباشد اما مجال گفتن برای آنها نیز باید فراهم شود زیرا نهاد نماز جمعه باید آینه صدای عمومی همه کسانی باشد که موافق و مخالف اند تا بتواند به تراز مورد توقع جمهوری اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: برای برگزاری طبیعی تر جلسات نقد حتما کسانی که آن سوی ماجرا بوده و اصل و فرع موضوع را قبول ندارند هم باید حضوری در این میزگردها داشته باشند و با شرح صدر و شنیدن حرف های این جلسه نقد طبیعی تری را ارایه دهند.

 

وی در مورد جایگاه امام جمعه گفت: امام جمعه در درجه اول باید پدر باشد و پدر بودن برکات معنوی و مادی بی شماری دارد و شامل شئوناتی است و امام جامعه پدر است و پدری غمگسار و دلسوز محسوب می شود. امام جمعه ای که پدر است در درجه اول نسبت به فرزندان مهربانی اش ثابت شده است. به اعتقاد من مهمترین ویژگی امام جمعه این است که داخل وزن کشی های سیاسی و انتخاباتی مخصوصا در شرف انتخابات وارد نمی شود. امام جمعه ای که دفتر ستاد او ستاد انتخاباتی شده و یا پوستر انتخاباتی توزیع می کند و یا کاندیدای خاصی را تحویل می گیرد، پدر نیست زیرا شان پدری را حفظ نکرده است و نمی تواند صحبت از عدالت کند.

 

حجت الاسلام سرلک تصریح کرد: این امام جمعه از عدالت خارج شده است، بله حتما این امام جمعه موضع سیاسی دارد اما موضع سیاسی دور از تغییر موازنه های حزبی و جناحی با رفتارها و پشتیبانی های پنهانی و پیدا است.

 

وی با بیان اینکه ائمه جمعه آزاده و حر کم ندیده ام، تصریح کرد: حتما شما نیز ائمه جمعه ای را سراغ دارید که با تحلیل های غلط و هیجان زدگی های مقطعی برای یک دستمال گاهی قیصر را به آتش می کشند و مورد مناسبات جدی می شوند که این از شان ائمه جمعه به دور است.

 

وی گفت: مهمترین ویژگی پدر این است که نسبت به اقشاری که تحت ظلم قرار می گیرد، داوری می کند مانند پدری که وقتی یکی از فرزندان او مورد ظلم قرار می گیرد، حتما به معنای درست کلمه طرف مظلوم را بگیرد.

 

حجت الاسلام سرلک خاطرنشان کرد: امام جمعه حلقه تعریف شده از اطرافیان دارد و از این حلقه خارج نمی شود و نسبت به مردمانی که در شهر و منطقه او صدایشان به جایی نمی رسد و یا لکنت زبان دارند و مسیرها را نمی شناسند، سرکشی درست و بهنگام می کند و اگر این ویژگی در او نباشد از تراز یک امام جمعه موفق خارج شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی آسیب های ائمه جمعه در شیوه زندگی و نگاه مردم نسبت به این موضوع تصریح کرد: شیوه زندگی برخی ائمه جمعه به مردم آسیب زده است. زندگی لاکچری، نوع اتومبیل، منزل و محل اقامت ائمه جمعه این تداعی را می کند که وی از یک برخورداری هایی منفعت می طلبد که در اختیار اکثر مردم نیست و این در جایگاه پدر بودن نیست. پدر کسی است که اگر در سر سفره او غذا کم بود، او نمی خورد و سیر است و فرزندان او اولین افراد بهره مند هستند.

 

وی گفت: زندگی ائمه جمعه باید از متوسط جامعه بالاتر نرود. پدر جامعه زبان خیرخواهی دارد و زبان نصیحت می گشاید. زبان تحکم، خط و نشان کشیدن ممکن است در جایی برای دشمن و یا کسانی کاربرد داشته باشد و دارد اما با مردم حتی با متخلفان و کسانی که دچار هوس ها و یا انحرافات شده باشند، زبان خط و نشان غلط است. متاسفانه به غلط به اعتقاد من ما قریب به 900 نماز جمعه در کشور برگزار می شود که قریب پنج فقره از آنها پوشش داده می شود و لحن این نماز جمعه ها نوعا تحکمی و تشر است که غلط است.

 

حجت الاسلام سرلک گفت: طبق سفارش اهل بیت امام جمعه باید نصیحت کند و دلسوزی در زبان او جاری باشد والا زبان تلخ و خط و نشان کشیدن مشکلی را حل نمی کند. امام جمعه باید بداند متصدی دادگستری جرایم آشکار و پنهان نیست و اگر به جرمی می پردازد باید غمگسارانه بپردازد و مهربانانه با لحن لین و مهربان وارد شود و با لحنی خیرخواه از زبان خطبه و خطابه استفاده کند. معتقدم امام جمعه کسی است که برای خانه و خانواده و آسیب هایی که دامنگیر آن شده است مانند طلاق ها، تاخیر ازدواج ها فکر می کند و این مسئله اوست که چرا سن ازدواج بالا رفته و چرا گرفتار گرانی کالا برای جهیزیه هستند. معتقدم امام جمعه گروه مشورتی، راه حل و ایده مشورتی برای مشکلات دارد و این ویژگی نیز از ویژگی های دیگر پدر جامعه محسوب می شود.

 

کد خبر 1148418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha