دولت برای تأمین منابع ۱۳۷ هزار میلیارد تومان اصلاحیه ای به مجلس بدهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه سهم صندوق توسعه ملی از فروش منابع نفتی ۴۰ درصد باقی مانده و به ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده است دولت باید اصلاحیه ای در بودجه درباره چگونگی تأمین منابع به میزان ۱۳۷ همت به مجلس بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،محمدباقر قالیباف در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (۱اسفند)مجلس شورای اسلامی و  در جریان بررسی درآمدهای نفتی دولت در بودجه گفت: با توجه به اینکه سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش درآمدهای نفتی ۴۰ درصد در بودجه است و درخواست دولت برای کاهش آن به میزان ۲۰ درصد به تصویب نرسیده است دولت باید برای کاهش منابع پیش بینی کرده در بودجه به میزان ۱۳۷ هزار میلیارد تومان  اصلاحیه ای به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند که تا این لحظه چنین اصلاحیه ای به مجلس ارائه نشده است. تنها موارد شفاهی بیان شده که قابل قبول نیست و خلاف آیین نامه است. دولت این موارد را به صورت مکتوب ارائه کند.

همچنین حمید پورمحمدی ،معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق قانون سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت باید ۴۰ درصد باشد. دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرده که این میزان ۲۰ درصد شود تا دولت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی استقراض کرده تا صرف بودجه شود ولی تا الان ایشان اذن نداده اند پس ما دو راه بیشتر یعنی کاهش هزینه یا درآمد بیشتر را پیش رو داشتیم .وقتی سراغ هزینه ها رفتیم تنها جایی که می شد هزینه ها را کم کرد بودجه عمرانی و تولید بود که همه به این جمع بندی رسیدند نباید این موضوع کم شود پس به سمت درآمدها رفتیم.

وی اظهار کرد: برای افزایش درآمد یا باید مالیات را اضافه می کردیم که گفتند تولید نابود می شود، راه دیگر افزایش فروش اوراق به میزان ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بود که این هم به معنای گره کور دیگری است. تنها راه باقی مانده این بود که از شرکت نفت درخواست کنیم میزان واردات نفت را بیشتر کند یا اینکه تحریم ها را دور بزند یا اینکه اگر توافق حاصل شد درآمد بیشتری به دست آورد.

وی گفت: ما ۱۳۷ هزار میلیارد تومان به دلیل کاهش منابع دولت کسری داریم پس باید کاری کنیم که این کسری را جبران کنیم.

کد خبر 1149986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha