بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آینده/ جزییات پرداخت تسهیلات صادراتی در کشور

مخالفت وزیر راه و شهرسازی با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری، بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آینده، قیمت ۲۵ واحد پولی کاهش یافت، جزییات پرداخت تسهیلات صادراتی در کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه یازدهم اسفند شبستان به شرح زیر است:

مسدودسازی دو وبسایت فیشینگ با آدرس جعلی سامانه بام

پس از بررسی گزارش‌های واصله و انجام بررسی‌های لازم، موضوع جعلی بودن وبسایت‌ها به مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست جمهوری (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) گزارش و اکنون آدرس‌های جعلی مذکور از دسترس خارج شده‌اند.

بانک ملی ایران از مشتریان گرامی درخواست دارد با افزایش دانش خود در استفاده از خدمات الکترونیکی و اینترنتی ،نسبت به امکان سوءاستفاده افراد سودجو، هوشیار باشند.

گفتنی است، فیشینگ در اصطلاح به معنای شبیه‌سازی قسمت هایی از یک سایت اینترنتی عموما آشنا یا معروف است. همچنین یک نمونه از تکنیک‌ مهندسی اجتماعی که به وسیله آن بتوان کاربر را گمراه کرده و اطلاعات شخصی وی را به دست آورد. در این تکنیک، فیشرها با طراحی یک سایت شبیه به سایت پرداخت اینترنتی بانک‌ها، کار خود را آغاز و پس از این مرحله با روش‌های گوناگون قربانیان خود را مجبور می‌کنند تا اطلاعات محرمانه شان را در سایت‌های مذکور وارد کنند.

لازم به ذکر است، یکی از موارد ایمنی برای تشخیص سایت معتبر از صفحه جعلی، وجود قفل ایمنی کوچک در قسمت آدرس بار به ویژه در سایت‌های بانکی است. نکته بعدی URL یا آدرس سایت است که باید حتما از پروتکل امنیتی SSL استفاده کرده یا همان //:https داشته باشد. درگاه‌های الکترونیکی پرداخت بانک‌ها زیرمجموعه شاپرک هستند و حتما باید پسوند یا پیشوندی در آدرس وجود داشته باشد. همچنین آدرس سایت باید حتما از دامنه ir باشد و معمولا سایت های فیشینگ، دامنه های مختلف دیگر دارند.

 

وضعیت درآمدهای ارزی مناسب است/ بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آینده

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رهیافت گفت: بازار متشکل ارزی با رشد ۲۰۷ درصدی در امسال به رقم یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلاری در معاملات خود رسید.

وی ادامه داد: ارزش تجارت خارجی نیز با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۰ میلیارد دلار رسید و در سامانه نیما نیز بیش از ۲۶ میلیارد دلار عرضه به ثبت رساندیم که در مجموع ۶۶ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایداری و بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آتی گفت: اگر نمایندگان مجلس در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ دقت در توازن را رعایت کنند و ناترازی بودجه‌ای نداشته باشیم، قطعا" با همکاری سایر حوزه‌ها در اقتصاد کلان شاهد ثبات و آرامش خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهتمام بانک مرکزی بر نظارت بر عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: کارهای ویژه‌ای برای مقررات‌گذاری و نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه در حال اجراست تا ضمن نظام‌مند کردن آنها از بروز مشکلات احتمالی برای نظام پولی جلوگیری شود.

وی ضمن اشاره به عملکرد دو بانک قرض‌الحسنه در ایران گفت: شاخص عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه در مقایسه با بانک‌های دیگر مشخص می‌کند که این بانک‌ها در ثبات مناسب‌تری قرار دارند و ما درصدد هستیم با کمک به این دو بانک، فرهنگ قرض‌الحسنه را بیشتر ترویج دهیم.

صالح آبادی فروش برخط ارز در سامانه متشکل ارزی را در مرحله اول مختص تامین ارز مسافرتی اعلام و گفت: در حال حاضر این سامانه فقط برای ارائه ارز به مسافران طراحی گردیده و در آینده نزدیک با برقراری ارتباط با وزارتخانه‌های دیگر برای کلیه متقاضیان ارز، دسترسی و خدمات ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد : متقاضیان ارز با مراجعه به این سامانه کلیه مدارک خود را بارگذاری کرده و با تعیین زمان و محل دریافت ارز، بدون نیاز به صف و اتلاف وقت ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

وی هدف از راه‌اندازی این سامانه را در راستای فرهنگ مشتری‌مداری و حفظ رعایت شئون شهروندان و جلوگیری از حضور فیزیکی آنان در صف‌های طولانی دانست.

 

قیمت ۲۵ واحد پولی کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز چهارشنبه یازدهم اسفندماه اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت ۲۵ واحد پولی کاهش و ۱۳ ارز افزایش یافت، نرخ ۸ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز چهارشنبه یازدهم اسفندماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۹۳۶ ریال و یورو ۴۶ هزار و ۶۲۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۶۹۲ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۳۵۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۷۰ ریال، روپیه هند ۵۵۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۲۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۶۵۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۵۵۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۷۳ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۶۸ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۲۳ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۵ ریال، روبل روسیه ۳۶۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۴۳۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۲۳ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار ۷۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۵۸۸ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۶۸۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۱۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۵۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۳۴۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۸۶۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۵۸۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۱۰۹ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۱۶ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۳ هزار ۴۹۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار  و ۷۶۸  ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۱۵ ریال قیمت خورد.

 

مخالفت وزیر راه و شهرسازی با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در دویست و بیستمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که با هدف بررسی برنامه‌های آتی توسعه ترانزیت برگزار شد، با پیشنهاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری و دریایی مخالفت کرد. در این نشست اعضا با اشاره به اینکه ترانزیت در ایران اهمیت راهبردی ندارد و جریان‌هایی به دنبال تضعیف ترانزیت در کشور هستند، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های کشور برای توسعه تزانزیت تاکید شد. طبق گزارش ارائه شده، اکنون زیرساخت‌های ترانزیتی کشور ظرفیت عبور ۲۰ میلیون تن کالا را دارد و با توسعه آنها و اتصال به کشورهای منطقه تا ۵۰ میلیون تن، امکان ترانزیت کالا افزایش می یابد.

 

همچنین مطرح شد که تزانزیت غیرنفتی کشور از سال ۸۹ تاکنون دربازه میانگین ۶.۵ تا ۸ میلیون تن در نوسان بوده این در حالی است که ترانزیت فرآوردهای نفتی همواره بر این نسبت تاثیرگذار بوده است.

 

در گزارش مربوط به عملکرد و برنامه‌های آتی توسعه ترانزیت، همچنین وضعیت مربوطه در کشورمان با کریدورهای رقیب در منطقه و نیز جهان مقایسه و نتیجه‌گیری شده که فرهنگ ترانزیت و حمل و نقل در منطقه به سمت کانتینری شدن حرکت کرده است البته یک ایراد اساسی که گزارش مربوطه به وضعیت فعلی ترانزیت وارد دانسته شد مربوط به «ترانزیت در چارچوب برنامه‌هایی تفکیک شده از هم» بود که بر لزوم اصلاح آن و انجام ترانزیت شبکه‌محور، منطبق با هدف ارتقای جایگاه ژئوپلتیکی ایران، شناخت دقیق از راهبرد کشورهای رقیب و به شکلی برنامه‌محور، تاکید شد.

 

شکست تحریم‌ها/ افزایش ۵۶ درصدی تامین ارز در ۱۱ ماه سال جاری

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه خود توییتی با اشاره به آمارهای اقتصادی ۱۱ ماه امسال و مقایسه آن با همین در سال گذشته با برچسب ‎شکست تحریم‌ها و ایران قوی، نوشت: 

«خبرهای خوب؛ در پایان ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه پارسال:

ارزش تجارت خارجی: ۹۰ میلیارد دلار؛ رشد ۳۸ درصدی

تامین ارز: بیش از ۵۰ میلیارد دلار؛ رشد ۵۶ درصدی

عرضه‌ ارز در نیما: ۲۶/۳ میلیارد دلار؛ رشد ۶۶ درصدی

معاملات در بازار متشکل ارزی؛ ۱/۶۲ میلیارد دلار؛ رشد ۲۰۷ درصدی».

به گزارش ایرنا، تامین ارز موردنیاز برای واردات (شامل کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه بخش تولید)   ده ماهه سال جاری در مقایسه با ده ماهه سال ۱۳۹۹، به میزان ۶۰.۱ درصد (معادل ۲۰.۲ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

شکست تحریم‌ها و افزایش ۵۶ درصدی تامین ارز در ۱۱ ماه امسال

 

جزییات پرداخت تسهیلات صادراتی در کشور

در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۳۳۱۲ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۷۵ فقره به واحدهای صادراتی پرداخت شده است. البته در این مدت ۴۰۳ مورد ثبت نام برای دریافت این نوع تسهیلات انجام شده بود که یعنی حدود ۴۳.۴ درصد متقاضیان در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شدند.  

بر اساس جزئیات اطلاعات که در ۹ ماهه امسال منتشر شده نیز، از بین استان‌ها، تهران بیشترین تسهیلات واحدهای صادراتی را به خود اختصاص داده است. در مورد استان‌هایی که کمترین تسهیلات را دریافت کردند نیز باید گفت که از بین استان‌ها، شش استان شامل اردبیل، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند.  

البته اطلاعات مربوط به تسهیلات به واحدهای صادراتی از آغاز اعطای آن یعنی خرداد ١٣٩٩ تا آخر دی امسال هم منتشر شده که نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۴۵۶۵ میلیارد تومان در قالب ۲۴۹ فقره پرداخت شده است.  

طی مدت یاد شده ۶۸۳ فقره ثبت نام برای دریافت این تسهیلات انجام شده بود که ۳۵۴ مورد از آن‌ها برای دریافت بیش از ۷۴۴۴ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند، اما ۲۴۹ فقره تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شد؛ یعنی حدود ۳۶.۵ درصد متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.  

جزئیات اطلاعات منتشر شده در ۹ ماهه امسال نیز نشان می‌دهد که از خرداد سال گذشته تا آذر امسال، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین تسهیلات را دریافت کردند، اما به شش استان اردبیل، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچ تسهیلاتی اختصاص نیافته است.

بر اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در راستای هدایت منابع برای تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی –صادراتی، سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته موصوف از محل منابع صندوق توسعه ملی و تلفیق منابع بانک های عامل طرف قرارداد در سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.behinyab.ir راه‌اندازی شده است. این اقدام برای صادارت محصولات اولویت دار به کشورهای هدف انجام شده است.

درخواست متقاضیان پس از ثبت در سامانه مذکور، به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و پس از تایید به یکی از بانک‌های عامل (توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توسعه تعاون، خاورمیانه، کار آفرین، تجارت، ملی ایران، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کشاورزی و پارسیان) جهت تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد. منابع در نظر گرفته شده برای تسهیلات بسته موصوف بصورت تلفیقی به نسبت ۵۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد منابع بانک عامل بوده و نرخ سود تسهیلات به صورت میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است.

اولویت‌های اعطای تسهیلات براساس اولویت‌های کالایی، اولویت‌های کشوری، واحدهای تولیدی-صادارتی، اشخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

 

 

کد خبر 1150235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha