از درخشش در عرصه فناوری تا محرومیت‌زدایی علمی معیشتی در کانون سالار شهیدان(ع)

کانون «سالار شهيدان(ع)» از کانون‌های فعال مساجد چهارمحال و بختیاری است که در سومین رویداد فهما در رواق فناوری حائز رتبه شایسته تقدیر شناخته شد؛ محرومیت‌زدایی، حضور اثرگذار در فضای مجازی و کارآفرینی از وجوه فعالیت‌های این کانون پیشتاز مسجدی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون «سالار شهيدان(ع)» در جوار مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد استان چهار محال و بختیاری از سال ۹۱ با مجوز ستاد فهمای این استان فعالیت خود را آغاز کرد، این کانون فرهنگی هنری در محور محرومیت زدایی و ورزش فعالیت های گسترده ای انجام داده است و از سال ۹۶ تاکنون به صورت تخصصی در محور فناوری و رسانه فعالیت دارد.

 

کانون فرهنگی هنری «سالار شهيدان(ع)» با بیش از 400 عضو، دارای بخش های اداری، کتابخانه است و در حوزه کتاب و کتابخوانی، قرآن و احکام نماز، فعاليت های عقيدتی و سياسی، ورزشی و کارآفرینی نیز فعالیت های شاخصی انجام داده و در رویداد ملی فهما نیز جز کانون های مساجد پیشتاز بوده است و امسال نیز در سومین رویداد فهما در  رواق فناوری حائز رتبه شایسته تقدیر شد.

 

«احسان طاهری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون سالار شهیدان(ع) مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با توجه به اینکه جذب نوجوانان و جوانان به مسجد یکی از رویکردهای این کانون است، به همین جهت پس از شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم که در بستر فضای مجازی فعالیت های کانون را دنبال کنیم و سال گذشته و امسال بیشتر فعالیت های این کانون در زمینه فناوری و رسانه ای بوده است، امسال تلاش داریم که در رواق های فیلم، شبکه سازی و کامیپوتر  و فعالیت های هنری نیز برنامه ریزی و فعالیت های شاخصی اجرا نماییم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) ادامه داد: با توجه به اینکه به دلیل بحران کرونا فعالیت های مدارس به شکل مجازی شد، سعی کردیم با بهره گیری از ظرفیت معلمان برای دانش آموزان روستایی که امکان شرکت در برنامه های مجازی مدارس را ندارند، به همت فعالان کانون تدریس داشته باشیم و همچنین بسته های لوازم التحریر میان آنها توزیع نماییم. همچنین در قالب طرح «زنگ علوی» با همکاری بنیاد علوی ضمن شناسایی معلمان جهادی در سطح استان، زمینه حضور آنها در مناطق محروم را فراهم کنیم،تا به دانش آموزانی که به علت نداشتن گوشی تلفن همراه و اینترنت از آموزش حضوری محروم مانده بودند، آموزش های حضوری و رایگان ارائه شود.
 
 
 
 
 

 

برنامه های مجازی و زنده

طاهری با اشاره به فعالیت های مجازی این کانون افزود: برنامه های کانون در صفحه اینستاگرام به صورت زنده پخش می شود و سعی کردیم با راه اندازی کانالی در شبکه های اجتماعی در محورهای فرهنگی و اجتماعی طرح ها  و برنامه های کانون را دنبال کنیم که از جمله این برنامه ها، اجرای طرح «شنبه های با کتاب» و طرح «پیک کتاب» است. همچنین با نمایندگی آستان قدس رضوی در استان چهار محال و بختیاری اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی در مورد زندگی امام هشتم(ع) و با مشارکت ستاد فهمای استان نیز مسابقه ملی کتابخوانی «امام رضا(ع) و زندگی» را برگزار کردیم.

 

۱۰۰ ثانیه با قرآن

وی با اشاره به فعالیت های قرآنی این کانون گفت: راه اندازی کانال «آشنایی با قرآن» از جمله این برنامه ها است، همچنین در این کانال ائمه جماعات مساجد هر روز در ۱۰۰ ثانیه به تفسیر قرآن می پردازند که این کانال قابل دسترسی برای عموم مردم است، علاوه بر آن برگزاری مسابقات مدهامتان، ویژه برنامه های دهه کرامت و روز دختر با همکاری آستان حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر برنامه های مذهبی و فرهنگی این کانون است و به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل ها و ایام فاطمیه، نشست های هفتگی با نام «مکتب حاج قاسم» با تاسی به حضرت فاطمه(س) برگزار شد.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه های این کانون در زمینه کمک رسانی به اقشار محروم افزود: به همت گروه جهادی این کانون تلاش کردیم به محرومین که در دوران کرونا متضرر اقتصادی شدند، خدمت رسانی داشته باشیم و در همین راستا بیش از ۴۰۰ بسته معیشتی در چندین مرحله میان اقشار محروم و بسته های گوشت قربانی با مشارکت موسسه حضرت خدیجه(س) میان اقشار بی بضاعت توزیع شد.

 

 

 

ایجاد کارگاه گوهرتراشی

طاهری به فعالیت های کانون سالار شهیدان(ع) مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد استان چهار محال و بختیاری در بحث اشتغال زایی اشاره و خاطرنشان کرد: با مشارکت فعالین کانون و گروه جهادی تلاش کردیم که زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را شناسایی و چند دستگاه گوهر تراشی خریداری و ضمن آموزش رایگان به آنها، برایشان اشتغال زایی و کارآفرینی فراهم کنیم.

 

 

 

 

گروه سرود انقلاب اسلامی

وی همچنین در مورد فعالیت گروه سرود کانون سالار شهیدان(ع) گفت: همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گروه سرود «انقلاب اسلامی» توسط جوانان عضو کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) مسجد امام سجاد (ع) شهرکرد تشکیل شد و این گروه سرود در جشن های انقلاب و فضای مجازی  اقدام به اجرای سرود با هدف استعدادیابی و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد کرده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) تاکید کرد: برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری دوره سفیران اجتماعی، برگزاری دوره های هنرهای ادبی، برگزاری دوره های فناوری اطلاعات و کارآفرینی بخش دیگری از فعالیت های این کانون است.

 

اجرای طرح پیک کتاب

وی به رویکردهای این کانون در بحث کتاب و کتابخوانی نیز اشاره و تصریح کرد: با اجرای طرح های نذر کتاب، شنبه های با کتاب و پیک کتاب تلاش کرده ایم در توسعه و ترویج کتابخوانی گام های اثرگذاری برداریم، ضمن اینکه این کتابخانه با دارا بودن کتاب های متنوع به محلی برای حضور گسترده جوانان و نوجوانان تبدیل شده است.

 

کد خبر 1150458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha