قرآن مسیر و نتايج تفكر صحيح را به انسان معرفی می کند

حجت الاسلام دستداده گفت: قرآن، افزون بر آنكه مردم را به تفكر فرا می خواند و اهميت آن را در زندگی انسان متذكر می شود، مسير، منابع، لغزش‌گاه‌ها و نتايج تفكر صحيح را نيز به آنها معرفی می کند.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم گفت: يكی از مواهب ارزشمندی كه خالق هستی به انسان‌ها ارزانی داشته، قدرت تفكر است؛ تفكر فصل مميز انسان از حيوان‌های ديگر است که به او اين امكان را می‌دهد با استفاده از ابزارها و مقدمات لازم، به شناخت خود و واقعيت‌های هستی بپردازد، باورهای خود را رقم بزند، رفتارها و سلوک این جهانی‌اش را براساس آن سامان داده و سير تكاملی اش را بر آن بنيان نهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بی گمان قرآن كريم كه نسخه‌ كامل و بی بديل هدايت آدميان به قله‌های كمال و سعادت است و نمی‌تواند از توجه جدی به اين ويژگی مهم انسان بگذرد.

 

به گفته وی، با بررسی آيات وحی، اين حقيقت به دست می‌آید كه قرآن، افزون بر آنكه مردم را به تفكر فرا می خواند و اهميت آن را در زندگی انسان متذكر می‌شود، مسير، منابع، لغزش‌گاه‌ها و نتايج تفكر صحيح را نيز به آنها معرفي می‌کند؛ بر اين اساس، قرآن كريم يک نظام معين و منطقی را در باب تفكر ارائه می‌دهد كه هركدام از اجزای آن در جای خود قرار گرفته، از آغاز، انجام و سير مشخصی تبعيت می‌کند.

 

حجت الاسلام دستداده خاطر نشان کرد: همان‌گونه که بیان شد قرآن افزون بر آنكه انسان را به تفكر فرا می خواند، منابع تفكر را نيز به او ارائه می‌دهد تا بدين وسيله، سرمایه‌ فكری اش را در مسيری هدايت کند كه برايش سودمند باشد.

 

وی با اشاره به اینکه يکی از امتيازات اصلی زندگی انسان بر ساير حيوانات آن است که زندگی او يک زندگی فکری است عنوان کرد: زيستن انسان‌، زيست متکی بر فکر است و به طور مسلّم هرچه فکر صحيح‌تر، نيرومندتر و مستقيم‌تر باشد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: زندگی بهتر، نيکوتر و از استقامت بيشتری برخوردار است بنابراين زيست با ارزش وقتی است که مبتنی بر فکر با ارزش باشد و خدای متعال نيز در کتاب مقدس قرآن با راه‌های مختلف و روش‌های گوناگون همين مطلب را تذکر فرموده است.

 

کد خبر 1150545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha