شبکه بانکی کشور به پاشنه آشیل اقتصاد بدل شده است

حجت‌الاسلام غلامی گفت: امروز سیستم پولی و همچنین شبکه بانکی کشور به پاشنه آشیل اقتصاد کشور بدل شده و باید کل نظام درباره شبکه بانکی به یک تصمیم بزرگ، قاطع و سرنوشت ساز برسد و شجاعانه آن را عملیاتی کند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، مراسم رونمایی از بسته پیشنهادی «پول، بانک و سیاست‌های پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی ـ اسلامی صدرا، ایرج توتونچیان، معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدجواد توکلی، عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دوم اسفندماه در محل مرکز پژوهش‌های علوم انسانی ـ اسلامی صدرا برگزار شد.

قرار است این بسته پیشنهادی که دربرگیرنده اظهارات تعدادی از اساتید حوزه اقتصاد اسلامی است برای رفع مشکلات پولی و بانکی کشور در اختیار رییس جمهور و هیئت دولت قرار گیرد.

 

در ابتدای این نشست سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی بیان کرد: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با تولید بسته های پیشنهادی  برای دولت سیزدهم،  نشان داد امکان آزادسازی ظرفیت های منحصربفرد علوم انسانی اسلامی برای حل مسائل کشور وجود دارد. البته ما هنوز از تقدیم دو بسته پیشنهادی قبلی به دولت محترم بازخوردی دریافت نکرده ایم اما استقبال گرم رئیس جمهور محترم و دستورات ایشان به دستگاه‌ها در خصوص استفاده از بسته های پیشنهادی مجمع حقیقتا امیدبخش بود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در صورت مطالبه دولت، مجمع علوم انسانی اسلامی آمادگی دارد از شبکه استادان علوم انسانی اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و پژوهشگاههای عضو مجمع برای حل مسائل مهم کشور استفاده کند، گفت: ما تصور می کنیم دولت سیزدهم هنوز در خصوص لزوم کنار گذاشتن نسخه های سکولار در امور کشور به جمع بندی قطعی نرسیده است. لااقل نشانه ای در این زمينه وجود ندارد. میدان دادن به علوم انسانی اسلامی برای ورود به حوزه کاربرد، نه تنها زمینه حل مسائل کشور را فراهم می کند بلکه به تقویت علوم انسانی اسلامی هم کمک موثری خواهد کرد.

 

غلامی تاکید کرد: در این ۴۳ سال، علوم انسانی سکولار نه در همه مسائل، ولی در بخشی از مسائل، به بن بست رسیده و یا به جای حل مساله، با ارائه نسخه های ناکارآمد، شرایط کشور را با مشکلات مضاعف روبرو کرده است. از طرف دیگر، در کل، استفاده دولت از بدنه نخبگانی کشور برای حل مسائل مبتلابه اندک است و این امر به ضعف دستگاه کارشناسی دولت و فقدان یک شبکه سیستماتیک از اندیشکده های انقلابیِ زبده در کنار دولت برمی گردد.

 

وی با اشاره به اینکه ارتباط علمی بیشتر شخص رئیس جمهور محترم با نخبگان علوم انسانی اسلامی به شرط وجود دستور کار پخته و تمهیدات علمی پیشینی ضروری است، افزود: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی می تواند جلسات قوی ای را به منظور برقراری ارتباط علمی با این نخبگان و گفت و شنود با رئیس محترم جمهور ترتیب دهد. ما در عرصه علوم‌ انسانی اسلامی به یاری دولت و سایر قوا  ادامه خواهیم داد و برای سال ۱۴۰۱، تهیه و تقدیم چند بسته پیشنهادی جدید در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی را در دستور کار داریم.

 

غلامی تاکید کرد: بسته پیشنهادی به دولت بلافاصله تقدیم رئیس جمهور ارجمند خواهد شد که به حل مسائل پولی و بانکی کشور اختصاص دارد. در تولید این بسته پیشنهادی، شماری از زبده ترین و مجرب ترین استادان اقتصاد اسلامی و متخصصان حوزه بانکداری اسلامی مشارکت داشته اند.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی ـ اسلامی صدرا در پایان گفت: امروز سیستم پولی و همچنین شبکه بانکی کشور به پاشنه آشیل اقتصاد کشور بدل شده و باید کل نظام درباره شبکه بانکی به یک تصمیم بزرگ، قاطع و سرنوشت ساز برسد و شجاعانه آن را عملیاتی کند.

کد خبر 1150596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha