حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما افتخار می‌کنیم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است. 

به گزارش خبرگزاري شبستان از قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه اظهار داشت: تلاش‌های ارزنده‌ای از سوی پژوهشگران، نویسندگان، محققان، ارائه دهندگان آثار شاهد هستیم که جای تقدیر دارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: کتاب سال حوزه به عنوان نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه همواره مورد بررسی قرار گرفته و براساس تحلیل‌های جامع، نتایج مهمی برای مخاطبان داشته است.

 

وی بیان کرد: ما افتخار می‌کنیم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است، همچنین مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته و در این سیر تاریخی حوزه‌های علمیه قبض و بسط‌های مختلفی را شاهد بوده‌ایم.

 

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در طول تاریخ حوزه‌های علمیه در شاهراه پاسخگویی به مسائل نوپدید در حرکت بوده است و در یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم بالنده شد و در کنار سایر حوزه‌های علمیه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قله‌های بلندی دست پیدا کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط ما باید رتبه بندی‌های مختلفی اعم از مجلات، مدارس علمیه، محققان و کتب حوزوی را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در برخی از این محورها رتبه بندی انجام گرفته اما هنوز کارهای زیادی باید شکل بگیرد، در این راستا حجم بالای آثار فقهی، اصولی، حدیثی، کلامی، تفسیری و ادبی در صد سال گذشته و در حوزه علمیه قم گویای پیشرفت چشمگیر آن در این قرن است.

 

وی افزود: همچنین گسترش و تنوع نهادی و ساختاری در حوزه پژوهش و راه اندازی پژوهشگاه‌های مختلف از دیگر دستاوردهای حوزه علمیه قم در سده گذشته است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: در این مسیر کمبودهایی وجود دارد و باید با بهره گیری از منابع عمیق دینی و ظرفیت علما و بزرگان حوزه درصدد رفع مشکلات و کاستی‌ها باشیم.

 

وی عنوان کرد: حوزه باید بزرگانی مانند شیخ انصاری، علامه طباطبایی، شیخ طوسی را الگوی خود قرار دهد و ناظر به نیازهای جدید و با تکیه بر روش اجتهادی اصیل در حرکت باشد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: علم سنجی جامع یکی از لوازم حوزه‌های علمیه است و ما باید نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه را اجرایی کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه اعتلای همایش سال کتاب حوزه در عرصه های بین الملل و حضور بانوان قابل توجه است خاطرنشان کرد: توازن تحقیقات و مطالعات حوزوی باید از سوی مسئولین ذیربط همراه با تهیه نقشه جامعی از تولیدات موجود باشد.

 

آیت الله اعرافی بیان کرد: با توجه به درختواره دانشی و طبقه بندی علومی که مصوبه شورای عالی حوزه نیز می‌باشد لازم است محققان در تدوین دقیق منابع و متون رشته‌های مختلف یاری گر ما باشند.

کد خبر 1151309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha