منشور تعاملات بین شیعه و اهل سنت تدوین شود

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان خواستار تدوین منشور تعاملات بین شیعه و اهل سنت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در دیدار مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های تلفیقی کشور بیان داشت: عده‌ای تنها شعار تعامل سر می‌دهند.

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تعامل بین پیروان مذاهب با بحث و گفتمان مبانی اعتقادی، کلامی و فقهی امکانپذیر است، یادآور شد: تعامل میان مذاهب مختلف از چند جهت حائز اهمیت است و اظهار داشت: منافع  و امنیت ملی و جوامع اسلامی در گرو تعامل است.

وی با بیان اینکه اکثریت جامعه اسلامی، مسلمان و محب اهل بیت(ع) هستند، تصریح کرد: به طور طبیعی پیروان هر مذهبی دین و مذهب خود را حق می‌دانند؛ کمتر پیش می آید که شیعه و اهل سنت و سایر مذاهب بر اساس تحقیق، مذهب خود را انتخاب کرده باشند و تنها بر اساس این که در محیط و خانواده ای با مذهب خاص حضور داشتند  به هر چه معتقد هستند آن  را صحیح می دانند و کمتر پیش می آید که عالم معاند داشته باشیم و نباید همه را به چشم عالم معاند در نظر بگیریم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: در این تعامل ما بر عقاید و مبانی حق خود تحفظ می کنیم و این تعامل را بر اساس تکلیف شرعی انجام می دهیم و این گونه نیست که تعامل باعث تنزل در مبانی دینی و اعتقادی باشد و با تحفظ بر مذهبی بودن می توان تعامل کرد.

وی با اشاره به اینکه همکاری و تعامل بر خلاف مبانی دینی نیست، افزود: تعامل بحث مشترک شیعه و اهل سنت، یک منفعت مشترک ایجاد خواهد شد.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه شیعیان و اهل سنت با حفظ مذهب با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند، تصریح کرد: آداب و اخلاق اسلامی اختصاص به یک مذهب ندارد بلکه یک بحث عقلایی است.

آیت‌الله محامی اظهار کرد: کسی را  نمی توان به پذیرش و یا عدم پذیرش مذهبی اجبار کرد و اگر به دنبال تغییر مذهب باشیم دیگر تعامل معنایی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه  برخی تنها به شعار تعامل اکتفا کرده اما صداقت لازم را ندارند، گفت: می توانیم با مولفه های،  رفاقت و برقراری رابطه عاطفی، صداقت در رفتار و گفتار، پرهیز از برخوردهای دوگانه، پرهیز از شیعه سازی در عین عدم منع از آن، شفافیت و پرهیز از پنهان کاری و کتمان حقیقت و تقویت عقل گرایی  در جهت تعامل با اهل سنت گام برداریم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به تشریح راه تربیت اهل سنت همراه با انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: باید در گام اول مبانی را حل کرده و به سیاست ها و کارهای مشترک در زمینه های مذهبی و غیر مذهبی بپردازیم که چنین چیزی موثر واقع خواهد شد.

ویس از تعامل فعال، اثرگذار و هوشمند به عنوان سیاست شیعیان با اهل سنت یاد کرد و افزود:  باید در مقام عمل با برگزاری برنامه های مشترک در جهت استفاده از ظرفیت عظیم بانوان اهل سنت تلاش کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان خواستار تدوین منشور تعاملات بین شیعه و اهل سنت شد و گفت: چنین سندی می تواند مبنای و محوری برای کارها قرار گیرد.

کد خبر 1151322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha