نهج البلاغه اوج شکوفایی سلام در حقوق عامه است/بی کفایتی ها عامل بسیاری از جرائم

حجت الاسلام جعفری در همایش حقوق عامه گفت: نامه، حکمت و خطبه های نهج البلاغه قله و اوج شکوفایی سلام در رعایت حقوق عامه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام اسدالله جعفری در همایش حقوق عامه(تئوری تاعمل) به توجه اسلام در رعایت حق و حقوق اشاره کرد و اظهارداشت: دوران حکومت علوی مصداق بارزی از رعایت حقوق عامه بوده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: نامه، حکمت و خطبه های نهج البلاغه قله و اوج شکوفایی سلام در رعایت حقوق عامه است که نامه 53 همین کتاب ارزشمند مانور اصلی حقوق عامه محسوب می شود.

 

وی اضافه کرد: رساله الحقوق امام سجاد(ع) نیز مصداق بارز توجه به این حوزه می باشد و در همه کتب اسلامی رعایت حقوق مردم مورد تاکید است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه جهان بینی را در قرآن و مبانی اسلامی شاهد هستیم، تصریح کرد: حفظ کرامت انسانی با رعایت حقوق مردم معنا و جایگاه پیدا می کند و آنگونه که امیرالمومنین(ع) در مدت حکومت خود در صیانت از

حق مردم پایدار بود و با ضایع کنندگان حقوق مردم برخورد می کرد.

 

وی با بیان اینکه اسلام جریان های موفق را زنده و انسان را به تعالی رسانده است، خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی با بعثت پیامبر اسلام(ص) فرهنگ های جاهلیت را به سمت ارزش های ناب هدایت و شخصیت هایی مثل ابوذر و سلمان را تربیت و معرفی کرد.

 

رئیس کل دادگستری اصفهان دستاورد انقلاب اسلامی را هم در همین جریان عنوان کرد و یادآورشد: تشکیل نظام سبب تربیت شخصیت های بزرگ و حمایت از حقوق مردم و ارزش گذاری ناب شد.

وی توجه به حقوق عامه را ضروری خواند و اذعان داشت: گفتمان سازی، نهادینه سازی و مطالبه و اجرایی شدن این مقوله جز ضرورت های جامعه و نیاز است همه مسئولان سهم خود را ایفا کنند.

 

این مقام مسئول در دستگاه قضایی ادامه داد: نهادهای اجرایی با انجام وظایف خود، نمایندگان مجلس با قانون گذاری مناسب و دادگستری با پیگیری، نظارت و برخورد با متخلفین می توانند حقوق عامه را احیا و زندگی را برای مردم تسهیل کنند.

 

بی کفایتی ها عامل بسیاری از جرائم

 

وی با بیان اینکه اگر دستگاه های اجرایی وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند حقوق مردم ضایع می شود، گفت: سود مدیریت و بی کفایتی ها عامل اصلی بسیاری از جرائم و تخلفات و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی است که باید

نسبت به آن اقدام جدی بشود.

 

حجت الاسلام جعفری نقص قانون در برخی از مسائل را نیز عامل بروز جرم و ضایع سازی حق عمومی عنوان کرد و یادآورشد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماموریت خود را در قانون گذاری و اصلاح قوانین برای رعایت حقوق عامه

انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه تشکل های مردمی، سازمان های مردم نهاد و معتمدین در احیا حقوق عامه نقش دارند، خاطرنشان کرد: دادگستری از ظرفیت عمومی مردم برای صلح و سازش، پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق جامعه استفاده می کند.

کد خبر 1151412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha