احتمال سقوط دولت اوکراین وجود دارد

بهمن با بیان اینکه احتمال اینکه نیرو‌های روس پیشروی کنند و کار را به جایی برسانند که دولت مستقر در کیف سقوط کند وجود دارد، گفت: احتمال اینکه اودسا و خارکوف هم به سرنوشت لوگانس و دونسک منتهی شود هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، شعیب بهمن، کارشناس اوراسیا شب گذشته (پنجشنبه 5 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اصل ۵۱ منشور ملل متحد با بیان اینکه احتمال اینکه نیرو‌های روس پیشروی کنند و کار را به جایی برسانند که دولت مستقر در کیف سقوط کند وجود دارد، گفت: از این اصل قبلاً هم قدرت‌های بزرگ در سیاست خارجی خودشان استفاده کرده اند به عنوان مثال وقتی که امریکایی‌ها به عراق و افغانستان لشکرکشی کردند یا حتی هنگامی که مسأله تهاجم نظامی ناتو به لیبی بوجود آمد، آن‌ها هم با استناد به همین اصل این اقدامات را کردند.

 

وی با اشاره به اینکه استفاده از این اصل مسبوق به سابقه است، اما به هر حال دستگاه تبلیغاتی غرب و کشور‌های غربی به شکلی عمل می‌کنند که گویی روسیه اولین کشوری است که از این اصل استفاده کرده و سایر بازیگران بزرگ تاکنون از این اصل استفاده نکرده اند؟، گفت: بنابراین بخشی از این بحرانی که ما امروز شاهد هستیم به واسطه همین تبلیغات غربی‌ها بوجود آمده و به این مرحله حاد بحرانی و جنگی رسیده و در گذشته هم رویکرد‌ها و گرایش‌های ضد روسی در بین امریکایی‌ها و اروپایی‌ها وجود داشته است و این موضوع را حتی در سطح افکار عمومی کشاندند.

 

بهمن با بیان اینکه امروز هم خیلی عجیب نیست که بنا دارند روسیه را به خاطر استفاده از این اصل محکوم کنند، گفت: اگر این اصل ایراد دارد؛ باید همه کشور‌های جهان در مجمع عمومی سازمان ملل دور هم جمع شوند و فکری برای اصلاح این اصل کنند.

 

این کارشناس ادامه داد: همان طور که بسیاری از اصول سازمان ملل هم امروز مورد انتقاد کشورهاست از جمله خود شورای امنیت، ولی به هر حال به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و قدرت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند و روسیه نیز همین کار را انجام داده است.

 

بهمن درباره وضع میدانی در خاک اوکراین گفت: شبه جزیره کریمه که در امتداد جنوبی نقشه می‌باشد در بحران سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ملحق شد و در مناطق شرقی اوکراین در شرقی‌ترین نقاط دو جمهوری لوگانس و دونتسک قرار دارند که این دو جمهوری در روز‌های اخیر از سوی روسیه به عنوان جمهوری‌های مستقل شناخته شدند.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم وضع جنگ را در ساعاتی که گذشت، مرور کنیم تقریباً روس‌ها از نقاط جنوبی یعنی از شبه جزیره کریمه تا نقاط شرقی و نقطه شمالی دایره حملات خودشان و پیشروی‌ها را گسترش دادند؛ همه مراکز مهم نظامی اوکراین در تمام شهر‌های مهم مورد هدف حملات روسیه قرار گرفت، گفت: ولی آنچه که الآن مهم است پیشروی نیرو‌های روس در دور تا دور مناطق جنوبی، شرقی و شمالی اوکراین می‌باشد و طبق آخرین خبر‌ها نیرو‌های روس بر چرنوبیل هم تسلط پیدا کردند، چرنوبیل در شمال استان کیف قرار دارد که پایتخت اوکراین هم در همان جا است.

 

بهمن با اشاره به اینکه در کنار شبه جزیره کریمه، دو منطقه دونتسک و لوگانس را می‌بینیم که به عنوان جمهوری‌های خودمختار و مستقل از سوی روسیه مورد شناسایی قرار گرفتند، گفت: این احتمال وجود دارد منطقه دونباسک هم به این دو جمهوری ملحق شود یعنی احتمال وجود دارد که دو جمهوری خودمختار از نظر ارضی توسعه پیدا کنند.

 

این کارشناس با بیان اینکه در این حال احتمال اینکه اودسا و خارکوف هم به سرنوشت لوگانس و دونسک منتهی شود هم وجود دارد و ممکن است در آنجا با حمایت روسیه دولت‌های خودمختاری تشکیل شود که بعد همان مسیری را که لوگانس و دونسک رفتند، پشت سر بگذارد، گفت: خاطر نشان کرد: جنگ در نوار مرزی و نقاط مختلف اوکراین از دریا و زمین صورت گرفته است و احتمال اینکه نیرو‌های روس پیشروی کنند و کار را به جایی برسانند که دولت مستقر در کیف سقوط کند؛ همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی وجود دارد، ولی باید منتظر تحولات یکی دو روز آینده به ویژه واکنش‌های متقابل در برابر روس‌ها بمانیم یعنی اینکه دولت اوکراین، کشور‌های اروپایی، امریکا و ناتو چگونه رفتار کنند؟ در پیشبرد این سناریو تأثیر دارد.

 

بهمن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تغییری در نقشه جغرافیایی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ گفت: از ابتدا هم مشخص بود که امریکا و ناتو به دنبال رویارویی نظامی با روسیه نیستند و اگر جنگی رخ دهد آنها حمایت نخواهند کرد. واقعیت این است که طرف های غربی این مسأله را به خوبی می دانند که اگر قرار بر رویارویی با روسیه باشد محدود و کنترل شده نخواهد بود و دامنه وسیعی را دربر خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه جنگ می تواند ابعاد خیلی پیچیده ای پیدا کند و این مسأله را امریکایی ها، ناتو و کشورهای اروپایی به خوبی می دانند، گفت: روس ها به صراحت اعلام کردند به دنبال اشغال اوکراین نیستند ولی به دنبال تغییر دولت فعلی خواهند بود.

 

کارشناس مسائل اوراسیا افزود: روس ها از بحران 2014 و لطمه هایی که از تحریم ها دیدند یک درس بزرگ گرفتند و در طول سال های گذشته سعی کردند اقتصاد خودشان را به نحوی مدیریت کنند که اگر بحران جدیدی به وجود آمد همانند سال 2014 دچار آسیب پذیری اقتصادی قرار نگیرند.

کد خبر 1151414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha