اوکراین برای آمریکا و انگلیس هیچ ارزشی ندارد / نباید به آمریکا اعتماد کرد

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد گفت: یک‌زمانی به خاطر اینکه بهترین تجهیزات سلاح‌های هسته‌ای را داشت او را به‌عنوان سومین قدرت اتمی جهان می‌شناختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه ششم اسفندماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به ۲۷ رجب مبعث رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه، بیان داشت: در آستانه سال گشت بزرگ‌ترین اتفاق عالم هستی یعنی آغاز رسالت آخرین فرستاده خدا برای ابلاغ آخرین شریعت یعنی مبعث رسول گرامی اسلام قرار داریم که این عید بزرگ را پیشاپیش به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم؛ البته باید به همه مردم و به بشر تبریک گفت چون رسول خدا به بیان قرآن کریم برای همه فرستاده شد و پیامبر همه است.

رسول خدا برای همه فرستاده شد و پیامبر همه است

وی در ادامه به بازخوانی بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت امام ره درباره عظمت روز مبعث فرمودند: «… روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر؛ من الأزل الی الأبد، روزی شریف‌تر از آن نیست؛ برای اینکه حادثه‌ای بزرگ‌تر از این حادثه اتفاق نیفتاده. حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است… لکن حادثه‌ای بزرگ‌تر از بعثت رسول اکرم نشده است و تصور هم ندارد که بشود؛ زیرا که، بزرگ‌تر از رسول اکرم در عالمِ وجود نیست (غیر از ذات مقدس حق‌تعالی) و حادثه‌ای بزرگ‌تر از بعثت او هم نیست».

یکی از جدی‌ترین و محوری‌ترین پیام‌ بعثت، پیام وحدت بین مسلمین است

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه این بعثت اهداف و پیام‌هایی به همراه داشت، اظهار داشت: یکی از جدی‌ترین و محوری‌ترین پیام‌ها، پیام وحدت بین مسلمین است. آنچه که امروز مستکبران عالم از آن وحشت دارند امت واحده است. امت واحده ظرفیت بزرگی است که همه موانع را از سر راه برمی‌دارد که اگر به آن توجه جدی نشود و جای آن را تفرقه و جدائی بگیرد به‌تدریج امت اسلامی سقوط می‌کند. لذا می‌بینیم که از مهم‌ترین توصیه‌های اولیاء دین بعد از اوامر قرآن کریم، تلاش برای وحدت است و هر کوششی که برای جدائی امت از هم انجام بگیرد و یا کاری طراحی شود که نتیجه‌اش در مقابل هم قرار گرفتن مسلمین باشد مذموم و گناه بزرگ شمرده‌شده است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: می‌بینیم در طول تاریخ دست‌های پنهان و آشکار تلاش کردند و می‌کنند و امروز بیشتر هم شده که تفرقه جای وحدت در جامعه اسلامی را بگیرد و البته همه مسلمین باید با بصیرت و زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی برای مهم‌ترین عامل سعادت خود اقدام داشته باشند و کارهای لازم برای تحکیم وحدت را از توجهشان ‌دور نکنند.

یکی از مهم‏ترین اهداف ارسال رسل اقامه قسط و عدل در بین جامعه بشرى بود

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مهم‏ترین اهداف ارسال رسل، بخصوص نبی مکرم اسلام، اقامه قسط و عدل در بین جامعه بشرى بود که قرآن کریم به آن اشاره فرموده است، اذعان کرد: شما مکرر در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید شنیده‌اید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…».

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه با توجه به این‌که یکی از مناسبت‌های هفته آینده روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است، به این هدف مهم رسالت و بعثت انبیاء الهى، به‌ویژه رسول مکرم اسلام اشاره می‌کنم که تعلیم و تربیت و آموزش جامعه در مسیر هدایت به دین الهى از اهداف مهم رسالت است، گفت: در سوره جمعه فرمود: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبینٍ». اول تربیت و تزکیه بعد علم‌آموزی را بیان می‌کند.

هدف از بعثت، تکمیل عقول بشر بوده است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه راجع به علم‌آموزی و تربیت و متخلق شدن به خلق الهی در منابع دینی فراوان تأکید شده و جامعه مسلمین باید بر اساس هدف بعثت رسول خدا از تربیت بالا و رفتار نیکو و حسن خلق مثال‌زدنی برخوردار باشد، گفت: با آموزش و تربیت دینی عقول انسان‌ها به کمال می‌رسند و راه رسیدن به سعادت را طی می‌کنند. مرحوم کلینی روایتی را در کافی از رسول خدا نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «وَ لَا بَعَثَ اللهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتّى یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ…» هدف از بعثت، تکمیل عقول بشر بوده است چراکه عقل که کامل شد انسان به سمت تربیت حرکت‌ می‌کند.

باید چهره رسول خدا را به جهان معرفی کرد

وی در ادامه به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت آقا در سال‌های گذشته دستورالعملی دادند، فرمودند باید چهره رسول خدا را به جهان معرفی کرد. حالا از آن سال‌ها تا امروز باید ببینیم که کسانی که کار به دستشان بوده چقدر اقدام کردند! دستگاه‌های مربوطه، سازمان تبلیغات، دستگاه‌های تبلیغی راجع به معرفی چهره رسول خدا به جهان که لااقل ایران باید اقدام می‌کرد به این کار، چقدر این کار را انجام دادند؟ چقدر راجع به این قصه فعالیت داشتند؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه شناخت رسول خدا بدون شناخت قرآن ممکن نیست، گفت: در روایت دارد که رسول خدا را جز خدا و علی نشناخت لذا برای شناختن رسول خدا از قرآن کمک بگیریم و بعد همان را بیان و تبلیغ کنیم.

همه عالم هستی دائماً بر پیغمبر و آل پیغمبر صلوات می‌فرستند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: در قرآن کریم در سوره احزاب آیه ۵۶ وظیفه‌ای برای ملائکه تعریف‌شده که به همراه خداوند بر پیامبر درود بفرستند. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ» بعد به مردم هم امر می‌کند همان‌طور که آن‌ها درود می‌فرستند شما هم بفرستید. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» این فضیلت بزرگی برای رسول خداست که تمام عالم هستی بر او درود می‌فرستند؛ یعنی وقتی خدابه‌همراه ملائکه و مؤمنین درود می‌فرستند قطعاً بقیه موجودات عالم وقتی می‌بینند خدا و ملائکه دارند درود می‌فرستند آن‌ها را همراهی می‌کنند؛ یعنی همه عالم هستی دائماً بر پیغمبر و آل پیغمبر صلوات می‌فرستند.

وی بابیان اینکه خدای تعالی در آیه ۳۲ آل‌عمران دستور داد حضرت را اطاعت کنیم، ادامه داد: این‌یک فضیلت است. «قُلْ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْکافِرینَ» اعراض از رسول خدا کفر است. اگر کسی از جهت اعتقادی رو برگرداند کفر اعتقادی پیداکرده و اگر در عمل اعراض کند و به دستورات عمل نکند، کفر عملی دارد و در بعد تشویق هم در قسمتی از آیه ۱۳ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ». این فوز عظیم که بهشت جاودان بخشی از آن است با پیروی از خدا و رسول خدا حاصل می‌شود که آیات دراین‌باره فراوان است.

یکی از ویژگی‌های رسول خدا این است که او جز وحی نمی‌گوید

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه یکی از ویژگی‌های رسول خدا این است که او جز وحی نمی‌گوید، گفت: آیات ۳ و ۴ سوره مبارکه نجم: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏* إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏» این بیان خدا را توجه بفرمائید که چقدر دقیق و گسترده است. هر سخنی یا حق است یا باطل اگر حق شد برابر وحی است یعنی باید برابر وحی باشد و الا هوی و هوس است.

مسائل مربوط به قانون‌گذاری و هدایت باید از وحی استفاده شود

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: حالا اگر آمدیم بالاتر و در مسائلی که مربوط به قانون‌گذاری و هدایت و سعادت بشر است، می‌خواهیم جامعه سازی کنیم، می‌خواهیم نظام تربیتی، نظام اداره کشور، حکومت‌داری و کشورداری را تنظیم کنیم، مسائل مربوط به قانون‌گذاری و هدایت باید از وحی استفاده شود، اگر از وحی استفاده نشد فقط به عقل بشر آن‌هم نه عقل به ما هو عقل بلکه عقل این شخص و آن شخص توجه شد می‌شود هوی و هوس و انسان را سعادتمند نمی‌کند. گاهی برخلاف فطرت قانون تصویب می‌شود. ازدواج هم‌جنس و ازدواج با حیوان و امثال این‌ها که فراوان می‌شنوید. تن یک حیوانی و چهارپایی لباس عروس می‌پوشاند و می‌رود عقدشان را هم می‌خوانند و بعد هم می‌روند باهم زندگی می‌کنند. بعد هم باهم محشور می‌شوند.

وی در ادامه به تبیین این امر با اشاره به آیات و روایات قرآن پرداخت و گفت: رسول خدا پیامبر همه انسان‌هاست: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ…» مثل قرآن که برای همه بشر فرستاده‌شده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ…» ناس یعنی همه بشر اما همان‌طور که از قرآن فقط متقین و اهل ایمان بهره می‌برند: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ» از رسول خدا هم فقط مؤمنین استفاده می‌کنند و این چراغ پرفروز را پشت سر می‌گذارند: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ…».

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز به بیان روایاتی از امام صادق علیه‌السلام در این رابطه پرداخت و گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «وقتی نام پیامبر برده می‌شود بر آن حضرت زیاد صلوات بفرستید زیرا اگر کسی بر رسول خدا صلوات بفرستد خدای سبحان با هزار صف از فرشتگان بر او صلوات می‌فرستد». البته تعداد هر صف چند نفر است را فقط خدا می‌داند.

نباید به آمریکا اعتماد کرد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه مکرر در مکرر حضرت امام فرمودند نباید به آمریکا اعتماد کرد و بعد از او خلف صالحش حکیم و فرزانه رهبر معظم انقلاب فرمودند آمریکا قابل‌اعتماد نیست اگر با او دست دادید انگشتان دست خود را بشمارید، گفت: اتفاقاً شواهد فراوان تاریخی هم این بیانات را گواهی می‌کند چه آن‌ها که بر سر ملت خود ما آوردند چه ملل دیگر. مثل عراق که امروز حتی نمی‌تواند یک اسلحه سبک کمری برای خودش بسازد برای تأمین امنیت خودش. یک‌وقتی برای خودش قدرتی بود.

امروز اوکراین برای آمریکا و انگلیس ارزشی ندارد

وی در ادامه بابیان اینکه یک نمونه آن همین اوکراین است، گفت: در یک‌زمانی به خاطر اینکه بهترین تجهیزات سلاح‌های هسته‌ای را داشت او را به‌عنوان سومین قدرت اتمی جهان می‌شناختند. چند سال بعد از فروپاشی شوروی با امضای معاهده بوداپست متعهد به تحویل سلاح‌های هسته‌ای خودش شد و در مقابل آمریکا و انگلیس و چند کشور دیگر متعهد شدند از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین در مقابل هر متجاوزی حمایت کنند و تعهدات را در بالاترین سطح امضاء کردند. آن بیچاره هم به تعهد خودش کامل عمل کرد و بعد به حاشیه رفت و کشوری آسیب‌پذیر شد. انقلاب نارنجی هم در همان‌جا اتفاق افتاد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه امروز همان آمریکا و انگلیس اعلام می‌کنند ما روسیه را فقط تحریم می‌کنیم چون اوکراین برای آنان ارزشی ندارد که به دفاع از او وارد جنگ با روسیه بشوند و حمایتش کنند؛ بااینکه امضا کردند و تعهد دادند، گفت: او هم‌فکر می‌کرد آن‌ها خیلی به تعهداتشان پایبند هستند. سیاستمدار معروف اوکراینی در کتابش می‌نویسد همه ما فریب خوردیم که به آن معاهده دست زدیم. این‌ها تجربه است. این تجربیات در دست دستگاه دیپلماسی ما هست و امیدواریم به‌خوبی درصحنه‌های مختلف وارد شوند همان‌طور که تا امروز وارد شدند تا منافع و حقوق مردم از بین نرود.

مذاکره مستقیم هیچ گرهی را باز نمی‌کند و هیچ توافقی به دست نمی‌آید

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه گفت: امروز غرب با جنگ روانی و القاء بعضی امور از طریق رسانه‌های در اختیار و عقبه داخلی واداده‌اش تلاش می‌کند تا بر افکار عمومی مردم ما تأثیر بگذارد و مذاکره‌کنندگان و تصمیم گیران را به توافقاتِ کم‌ارزش که به نفع ملت نیست وادار کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه مردم ما به‌خوبی می‌دانند که مذاکره مستقیم هیچ گرهی را باز نمی‌کند و هیچ توافقی به دست نمی‌آید، گفت: با مذاکرات همه گره‌ها بازشده است الآن آمریکا به‌جای بازی درآوردن رسانه‌ای و امثال این‌ها باید تصمیم بگیرد. تصمیم هم نگیرد البته پاسخ همیشگی مردم بصیر و هوشیار و انقلابی ما در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب و به‌خصوص آمریکا یک‌چیز است که مرگ بر آمریکا.

دستورات رئیس‌جمهور محترم راجع به اجرای قوانین، قوانین روی زمین‌مانده و اجرانشده قابل‌تقدیر است

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری بابیان اینکه دستورات رئیس‌جمهور محترم راجع به اجرای قوانین، قوانین روی زمین‌مانده و اجرانشده قابل‌تقدیر است، گفت: امیدواریم راجع به همه مسائل کشور بخصوص مسئله قیمت اجناس و توان خرید مردم قاطعانه و سریع‌تر وارد عمل شوند و دستورات بُرّنده تری بدهند تا این ایامی که در پیش است از مردم دچار زحمت بیش‌ازپیش نشوند.

در عزل و نصب‌ها دقت لازم را داشته باشید / به خواسته‌های مردم در این زمینه توجه بیشتری کنید / نگذارید استان بیشتر از این ضرر کند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به نکته استانی، گفت: نکته‌ی استانی هم اینکه عزیزان در عزل و نصب‌ها دقت لازم را داشته باشند و به خواسته‌های مردم در این زمینه توجه بیشتری کنند. نگذارید استان بیشتر از این ضرر کند.

روزهای باقیمانده ماه رجب را از دست ندهیم

وی در بخش دیگری بابیان اینکه ماه رجب در حال سپری شدن است و به ماه پرفضیلت شعبان نزدیک می‌شویم لذا این روزهای باقیمانده را از دست ندهیم، توصیه کرد: به خودتان برسید. قیل‌وقال دنیا تمام خواهد شد و ما می‌مانیم و کمی اعمالمان و فرصت‌های ازدست‌رفته و حسرت ابدی. دعا در حق دیگران را فراموش نکنید در این ماه و ماه بعد. دعا برای اسلام و مسلمین و جهان اسلام، برای فرج مولایمان، مشکلات جامعه، مسائل اقتصادی جوان‌هایمان بخصوص مشکلات مربوط به جوانان از ازدواج و مسکن و کار و مسائل این‌ها زیاد است که با دعای اهل ایمان حل خواهد شد. ماه رجب فرصتی است برای این امور این‌ها را از دست ندهیم. چند روز باقیمانده را دقت کنیم. آن‌هایی که توان روزه‌دارند از دست ندهند.

مهم‌ترین فعالیت‌ امام کاظم علیه‌السلام مجالس علمی و فرهنگی را احیاء کرد

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به هشتم اسفندماه مصادف با ۲۵ رجب شهادت امام کاظم علیه‌السلام، گفت: یکی از زمان‌های پر اختناق زندگی ائمه علیهم‌السلام دوران امامت امام کاظم علیه‌السلام بوده است که بنی‌عباس حاکم بودند. حضرت در سن ۲۵ سالگی امام شد و ۳۵ سال تقریباً امامت کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه عباسیان با ایجاد رعب و وحشت همه مخالفان خود را سرکوب کردند، گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های امام کاظم علیه‌السلام این بود که نهضت علمی پدر بزرگوارش را دنبال کرد و مجالس علمی و فرهنگی را احیاء کرد و صدها محدث، مفسر و مبلغ تربیت نمود و به کمک آن‌ها توانست از مکتب تشیع پاسداری کند و حرکت آن را تداوم بخشد.

وی در خاتمه گفت: در دوران امام کاظم کتاب‌های زیادی از اقوام مختلف از هند و یونان و روم به بلاد اسلامی آمد و به عربی ترجمه شد و بعد علوم توسعه پیدا کرد؛ خصوصاً علوم ظریف و هنری در آن دوره خیلی تقویت شد و کلامی از حضرت برای شما بگویم که فرمودند: از ما نیست کسی که هرروز خود را ارزیابی نکند. ماه رجب فرصتی است برای ارزیابی خودمان.

کد خبر 1151506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha