۵۵۰ هزار تن محصول کشاورزی کردستان در قروه تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: قروه به لحاظ کشاورزی یک شهرستان استراتژیک است به طوریکه از سه میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در استان ۵۵۰هزار تن در شهرستان قروه تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان،  پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه سفر یک روزه به شهرستان قروه با اشاره به اهمیت تامین کالاهای اساسی اظهار داشت: تامین کالاهای اساسی در کشور مورد توجه دولت سیزدهم بوده و به عنوان یک اولویت مدنظر قرار گرفته است.

 

وی افزود: قروه به لحاظ کشاورزی یک شهرستان استراتژیک است به طوریکه از سه میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در استان ۵۵۰هزار تن در شهرستان قروه تولید می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با وجود معادن و صنعت در شهرستان قروه از حضور ۱۸هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی شهرستان قروه می‌توان به اهمیت اشتغالزایی در بخش کشاورزی پی برد.

 

اسکندری تاکید کرد: گندم، جو، سیب زمینی و خیار که در قروه تولید می‌شود از محصولات مهمی  است که علاوه بر تاثیر در اقتصاد استان در غذای مردم تاثیر فراوانی دارد به ویژه کیفیت گندم تولید شده در این شهرستان به دلیل اراضی آبی تقاضا برای تولید آرد و گندم قروه و دهگلان را افزایش داده است.

 

وی یادآور شد: در بخش دلبران یک‌هزار و 950 تا دو هزار  نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی  اقتصاد اصلی کشاورزی و دامداری با حدود ۹۰۰۰ راس دام سبک ۷۰۰ راس دام سنگین در منطقه تامین می‌کند.

 

وی با اشاره به افق کشاورزی در استان گفت: گسترش و توسعه صنعت دامداری ودامپروری مورد توجه بخش کشاورزی استان است که با شناسایی ظرفیت های شهرستان قروه اجرایی می شود.

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطر نشان کرد: دیدارهای چهره به چهره مسئولان بخش کشاورزی با بهره برداران در همه شهرستان‌های استان برای برسی موانع و مشکلات افزایش خواهد یافت.

 

وی تصریح کرد: از سه بحث اساسی عنوان شده بحث مهار  قناوات بود گرچه این اقدام در حوزه جهاد کشاورزی نیست اما با انعکاس این موارد در شورای برنامه‌ریزی استان به امور آب هم اعلام خواهد شد طی بازدید انجام شده بحث مهاراین آبها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

اسکندری ادامه داد: احداث گلخانه ۱۲ هکتاری دلبران که زمینه اشتغالزایی ۲۰۰ نفر و تولید چهار هزار تن محصول کشاورزی تحول بسیار خوبی برای کسب و کار و توسعه کشاورزی در این شهرستان ایجاد می‌کند. 

 

وی عنوان کرد: در راستای ایجاد طرح‌های پیشران در استان کردستان، طرح‌های پیشران تولید گوشت قرمز در دو سایت سریش‌آباد و دلبران از توابع شهرستان قروه در سال ۹۸ در مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار شامل ۱۰۰ واحد ۱۰۰ راسی جمعا به میزان ۱۰ هزار راس با توجه به پتانسیل بالای تولید علوفه در دشتهای شرق استان توسط مشاور طراحی شد.

 

به گفته اسکندری: فاز اول اجرای زیرساخت این مجتمع‌ها از تابستان ۱۴۰۰ با تامین اعتبار از محل اعتبارات استانی اسناد خزانه به میزان ۵۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده شروع شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیمانکار روی این پروژه‌ها فعال است، افزود: سایت دلبران شامل ۵۰ واحد ۱۰۰ راسی و سایت شریش آباد نیز شامل ۵۰ واحد ۱۰۰ راسی می باشد که انتظار میرود با تامین اعتبارات جهشی زیر ساختهای این مجتمع ها تکمیل و به مدار بهره‌برداری وارد شوند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: ارتباط  و همکاری نظام صنفی کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی استان، همکاری فرمانداری ، دفتر امام جمعه شهرستان قروه  و سرمایه گذاران زمینه برنامه ریزی توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان قروه را فراهم خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی قراردادی و زنجیره های ارزش گفت: باتوجه به تولید محصول خیار در این شهرستان  در سنوات گذشته از طریق تعاون روستایی، کشاورزی قراردادی را در منطقه قروه و دهگلان  اجرایی و حتی برای محصول سیب زمینی نیز برنامه هایی در دست اجرا می باشد که توجیه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

کد خبر 1151697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha