برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به صورت مجازی/ اهتمام به ایجاد اتحادیه برگزاری مسابقات قرآن

مجیدی مهر با اشاره به برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با شعار«یک کتاب،یک امت» با حضور نمایندگان ۶۹ کشور دنیا گفت: ۱۹۰ منتخب در این دوره از مسابقات قرآن حضور یافته اند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم صبح امروز هفتم اسفند ماه با حضور رسانه های خبری در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

در این نشست، «حمید مجیدی مهر»، رییس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با تشریح روند برگزاری این دوره از مسابقات گفت: سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با شعار «یک کتاب یک امت» در سطح ملی و بین المللی به صورت مجازی برگزار می شود.

 

وی افزود: زمانی که ویروس کرونا در حال سرایت در دنیا بود، خیلی ها ابهام در برگزاری برنامه های مختلف در موضوعات فرهنگی به ویژه قرآنی داشتند و کسی این باور را نداشت که مسابقات بین المللی قرآن با تکنولوژی روز برگزار شود اما سازمان اوقاف و امور خیریه مفتخر است که این مسابقات را سه دوره است که به صورت غیر حضوری برگزار می کند.

 

رییس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: ما علاوه بر اینکه خودمان این مسابقات را با تکنولوژی روز برگزار می کنیم، دانش برگزاری آن را نیز تا حد زیادی کسب کرده ایم و در اختیار بسیاری از نهادها و سازمان ها قرار داده ایم، به طوری که 10 نهاد به طور مستقیم نمایندگان خود را به این سازمان اعزام کردند تا نحوه برگزاری این مسابقات که به شکل غیر حضوری برگزار می شود را رصد کنند زیرا برخی از نهادها که در زمینه برگزاری مسابقات قرآنی دغدغه هایی دارند و نسبت به حضور مخاطبان شان در مسابقات قرآنی نگاه ویژه ای دارند و ما نیز به صورت مکتوب و شفاهی اطلاعات مان را در اختیار آنها قرار داده ایم.

 

رییس ستاد سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اضافه کرد: ما برای برگزاری این دوره از مسابقات جلسات کارشناسی برگزار و تلاش کردیم تا حد زیادی نواقص دوره های قبل را برطرف کنیم اما هنوز هم ادعایی نداریم که برگزاری این مسابقات از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه بی نقص است اما سعی ما در این راستاست که نواقص را به حداقل برسانیم تا مردم رضایت لازم از این مسابقات داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: جلسات کارشناسی برگزاری این دوره از مسابقات قرآن از فروردین 1400 آغاز و با دستگاه ها و نهادهای مختلفی در برگزاری این مسابقات از جمله آموزش و پرورش در برگزاری هفتمین دوره مسابقات دانش آموزی قرآن جهان اسلام و سازمان بهزیستی در برگزاری پنجمین دوره مسابقات روشندلان انجام دادیم، تا شاهد پراکندگی برگزاری مسابقات که از سوی آنها برگزار می شود، نشویم.

 

ارتقای کیفیت مسابقات برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است

وی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در این دوره انجام شد، این بود که به نمایندگی های 90 کشور دنیا دعوت نامه ارسال شد تا آنها نمایندگان منتخب شان را که از استانداردهای لازم برای شرکت در مسابقات داشتند را برای ما معرفی کنند و در همین راستا تلاش کردیم، سطح کیفیت تلاوت ها در دوره فینال در این دوره از مسابقات نسبت به دوره های قبل بیشتر شود، چرا که برای ما ارتقای کیفیت در برگزاری این مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

بهره گیری از ظرفیت نخبگان در دوره ۳۹ مسابقات

مجیدی مهر افزود: ما تلاش کردیم که در این دوره از مسابقات در حوزه بین الملل از افراد صاحب نظر و کارشناس برای حضور در ستاد برگزاری مسابقات دعوت کردیم و بناداریم که در سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن از ظرفیت نخبگان قرآنی سایر کشورها نیز بهره مند شویم تا شاهد برگزاری با کیفیت ترین دوره مسابقات قرآن کریم در دنیا باشیم.

 

رییس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه در اواخر شهریور ماه 69 کشور نمایندگان شان برای شرکت در این مسابقات را برای ما معرفی کردند، گفت: 190 برگزیده به این مسابقات معرفی شدند و مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در دی ماه برگزار و داوری ها نیز به صورت مجازی و با حضور داوران داخلی و خارجی انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه در ضیط برادران این دوره از مسابقات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی و وزارت امور خارجه، موسسات بزرگ دینی و قرآن بزرگ با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری داشته اند، اظهار کرد: در 25 بهمن ماه ما ضبط مسابقات مرحله فینالی توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی انجام شد و کار تدوین به موقع صورت گرفت و تلاوت های ضبط شده به دست ما رسید، در حالی که در گذشته ها ما در این زمینه کم تجربه بودیم و تلاوت های ضبط شده دیرتر به دست ما می رسید و با افتخار باید بگوییم که در این دوره یک هفته قبل از برگزاری مرحله فینال تلاوت های مسابقات به دست ما رسیده است.

 

مجیدی مهر خاطرنشان کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش برادران در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل و برای خواهران در رشته حفظ کل برگزار می شود؛ ضمن اینکه هفتمین دوره مسابقات دانش آموزی قرآن جهان اسلام نیز در رشته های قرائت و حفظ کل و پنجمین دوره مسابقات روشندلان خواهر و برادر در رشته تنها حفظ کل برگزار می شود.

«یک کتاب،یک امت» شعار مسابقات قرآن

رییس ستاد سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اهداف این دوره از مسابقات گفت: انس با کلام الله مجید از جمله اهداف ما از برگزاری این مسابقات است چرا که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشتند که انس با قرآن مقدمه لازم برای برگزاری مسابقات باید باشد. همچنین تعمیم قلوب مسلمانان، فراهم کردن زمینه یکپارچگی جهان اسلام از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است و امروز شاهدیم که شعار «یک کتاب یک امت» به گفتمان بین المللی تبدیل شده است.

 

وی تصریح کرد: در مجموع ما با برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم سعی داریم این پیام را به دنیا اعلام کنیم که اسلام و قرآن زنده است و جامعه قرآنی پویا و زنده مسیر تکامل فعالیت های خود را حتی در شرایط کرونایی دنبال می کند.

 

مجیدی مهر نهم اسفند ماه را زمان افتتاحیه این دوره از مسابقات دانست و گفت: برنامه مسابقات بین المللی قرآن کریم در حوزه هنری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و افتتاحیه این برنامه به صورت زنده از سیمای قرآن، رادیو قرآن و 10 شبکه خارجی به غیر از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد و امسال از مجری عربی استفاده خواهیم کرد و هر محتوایی که در حوزه‌هایی مثل تیزر، پوستر تولید شود، حتماً سه زبانه خواهد بود. مسابقات برادران در روزهای نهم، دهم، یازدهم و سیزدهم اسفند و مسابقات خواهران نیز در روز 13 اسفند برگزار و اختتامیه نیز در 14 اسفند ماه انجام خواهد شد.

ایجاد اتحادیه برگزاری مسابقات قرآن کریم

رییس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ابراز کرد: داوران خواهر و برادر این دوره از مسابقات به صورت حضوری در ایران به داوری مسابقات می پردازند و از کشورهای اردن، عراق، ترکیه، پاکستان، کویت، بحرین و مغرب نیز در کنار داوران ایرانی حضور خواهند داشت.

۶۲ شرکت کننده منتخب مرحله نهایی 

وی با اشاره به مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مرحله مقدماتی مسابقات دی‌ماه، نیمه‌نهایی بهمن‌ماه و مرحله نهایی اسفند‌ماه برگزار می‌شود و ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور در آن حضور دارند.

 

 

وی از اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه برای ایجاد اتحادیه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: شیوه نامه ها و آیین نامه های ایجاد اتحادیه قرآنی تهیه شده، ضمن اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه آمادگی دارد دبیرخانه اتحادیه برگزاری مسابقات بین المللی را در این سازمان ایجاد کند و در این راستا مکاتبات آن بعد از برگزاری مسابقات انجام می شود.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: تلاش داریم که افتتاحیه این دوره از مسابقات با حضور سران سه قوه برگزار شود و مکاتباتی نیز در این زمینه با مسئولان ستاد ملی کرونا انجام داده ایم تا در صورتی که شرایط فراهم باشد، زمینه حضور مسئولان در این دوره از مسابقات فراهم شود. همچنین تلاش داریم که این دوره از مسابقات با حضور 25 درصد ظرفیت برگزار شود.

 

مجیدی مهر خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن بدون حضور مردم حلاوت خود را از دست می دهد. امیدواریم که در سال های آینده و با پایان این ویروس شاهد حضور گسترده مردم در این مسابقات باشیم، ضمن آنکه در دوره های بعد نیز از تکنولوژی های مجازی نیز برای برگزاری مسابقات استفاده خواهیم کرد.

 

 رییس ستاد سی و هشتمین دوره مسابقات بین اللملی قرآن کریم گفت: قرار است از دوره بعدی مسابقات قرآن کریم، فراخوان ایده‌ها در بخش‌های مختلف از جمله طراحی پوستر، طراحی تیزر، طراحی دکور نیز داشته باشد و به بهترین ایده‌ها جوایزی اهدا گردد.

 

بنا بر این گزارش، در پایان این نشست خبری از پوستر سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم رونمایی به عمل آمد. 

 

کد خبر 1151713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha