در هیچ دینی و آیینی به اندازه اسلام به مسئله حقوق سفارش نشده است

حجت الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه در هیچ دینی و آیینی به اندازه دین اسلام به مسئله حقوق سفارش نشده است، گفت: اگر بخواهیم دنبال مبانی حقوق باشیم از همه جلوتر و زودتر مکتب عزیز اسلام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری رئیس دادگستری استان اصفهان ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان اجرای همایش بزرگ حقوق عامه «ازتئوری تا عمل» اظهار کرد: برگزاری همایش هایی از این دست دارای اهمیت ویژه‌ای است لذا امیدوار هستیم بتوانیم حق آن را کامل و به شایستگی ادا کنیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در این جلسه و همایش مطرح است حقوق عامه از تئوری تا عمل هست، نفس برگزاری اینگونه همایش‌ها بسیار خوب، لازم و ضروری است منتها باید تلاش کنیم تا مشکلی از مشکلات ما را از مسائل کشور در حوزه خودش برطرف کند و خروجی هایی داشته باشیم که بتوانیم با راهکارهای عملی برای حل برخی از چالش ها و مشکلات ارائه کنیم.


رئیس دادگستری استان اصفهان افزود: در هیچ دینی و آیینی به اندازه دین اسلام به مسئله حقوق سفارش نشده است، اگر بخواهیم دنبال مبانی حقوق باشیم از همه جلوتر و زودتر مکتب عزیز اسلام است، انسان این منشور حقوقی رو در جاهای دیگر کمتر می بیند، بر اساس قانون اساسی هم که بخواهیم بررسی کنیم برخی از حقوقدانان ما روی تعریف حقوق عامه اختلاف نظر دارند یک تعریفی که هست این است که فراتر از حقوق اساسی هست.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر بیان می‌کنند که حقوق عامه همان حقوق اساسی است، گفت: در بیانات مقام معظم رهبری هم گفته شده که حقوق عامه فراتر از حقوق اساسی هست لذا بزرگترین و یا بهتر است بگوییم مرکز ثقل حقوق در همه زمینه‌ها اسلام عزیز است، مجموعه‌ای از نیازهای بشری نیازهای فکری و نیاز اجتماعی مبتنی بر عقلانیت است، لذا مجموعه اینها به زبان دیگر می شود حقوق عامه، نام این همایش از تئوری تا عمل هست نگاه اسلام و به تبع نگاه انقلاب اسلامی بر این است لذا باید به یک گفتمان یا گفتمان‌سازی قابل‌قبولی برسیم. یکی از خلاء هایی که امروز در خیلی از موارد هست متاسفانه مشمول این هم می‌شود.


رئیس دادگستری استان اصفهان خاطر نشان کرد: از تئوری یعنی تولید علم؛ تولید محتوا؛ گفتمان سازی در عرصه نهادینه کردن حقوق عامه مثل مسائل و مقوله ها و مفاهیم دیگری که از جمله وظایف قوه قضاییه هم هست همان طوری که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده در بندهای مختلف اما در بحث عمل ما با چالش های فراوانی روبرو هستیم.

جعفری افزود: نگاه مکتب و نگاه منطق اسلام بر این هست که ما در حوزه تئوری باید برسیم به مرحله ای که با استفاده از همه ظرفیت ها، استعداد ها، قابلیت ها تولید محتوا کنیم و برسیم به یک فهم مشترکی از حقوق عامه این فهم مشترک فقط مخصوص مسئولین و کارگزار آن نیست که این ها در صدر این جدول هستند.

 

وی ادامه داد: شما نگاه کنید وجود مقدس امیرالمومنین الگوی بارز و مشخص حقوق عامه از تئوری تا عمل هستند، محتوای نهج البلاغه خطاب به مجموعه انسانها و کل بشریت و نیز سرشار از این توصیه‌های حقوقی است، در نامه هایی که نوشته شده است، حکمت های نهج البلاغه اوج و قله شکوفایی اسلام را در قامت رعایت حقوق عامه می بیند.


جعفری در ادامه با بیان اینکه یکی از مصداق‌های بارز حقوق عامه این است که در حکومت امیرالمومنین در همان مدت کوتاهی که ایشان حکومت اسلامی را تشکیل داد از حقوق مظلومین و محرومین تمام قد دفاع کرده است، گفت: در راستای کرامت مردم، عزت مردم، صیانت از بیت المال در مبارزه با فساد شدیدترین برخوردها را داشتند، لذا آنچه که در دستورات و منشورات تئوری عنوان شده بود در دین اسلام امیرالمومنین در عمل اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که حاکمیت دینی و نظام اسلامی باید الگوی تمام عیارش که نمونه جاودانه و ماندگار شده است و حتی مخالفین اسلام را همواره به اعتراف وادار کرده است در حوزه عدالت محوری و عدالت خواهی و کرامت انسانی باشد.

جعفری در پایان نظام انقلاب اسلامی از دل حاکمیت علوی برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی از انقلاب کبیر تاریخ بشریت یعنی بعثت پیامبر اکرم (ص) می باشد.

کد خبر 1151768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha