حرکت کاهشی دلار در کانال ۲۴ هزار تومان/ ریز هزینه‌های نانوایان احصاء شد

توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی با اولویت شهرهای کوچک و روستاها، ریز هزینه‌های نانوایان احصاء شد، افت اندک شاخص کل بورس در نیمه اسفند، حرکت کاهشی دلار در کانال ۲۴ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۴ اسفند شبستان به شرح زیر است:

توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی با اولویت شهرهای کوچک و روستاها

محمدحسین حسین زاده نهاد مردمی رسالت را تشکلی مردم نهاد معرفی کرد و افزود: این نهاد با شش سازمان رهیاری : انجمن حامیان فرهنگ قرض ‎الحسنه و کارآفرینی اجتماعی، بانک قرض الحسنه رسالت، گروه توسعه کارآفرینی ثمین، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت، شرکت فرداپ (پلتفرم فروش محصولات کاروکسب های خرد و خانگی) به توسعه فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر توسعه مشاغل خرد و خانگی در شهرهای کوچک و روستاها و مصرف در شهرهای بزرگ اظهار داشت: ما برای دستیابی به این مُهم، الگوی توسعه اجتماعی رسالت که الگویی ایرانی اسلامی است، را به کار گرفته‌ایم.

حسین‌زاده در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان یکی از سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت گفت: در چند سال اخیر افق۱۴۰۰ را بانکداری بدون شعبه ترسیم کرده بودیم که خوشبختانه در حال حاضر پیشتاز در این عرصه هستیم و اعضا می توانند تمام خدمات خود را بدون محدودیت زمانی و مکانی و در بستر اینترنت دریافت کنند.

در ادامه استاندار فارس با استقبال از فعالیت های نهاد مردمی رسالت گفت: این نهاد می‌تواند در صورت امکان با ورود به بخش‌هایی همچون گردشگری، خدمات و... در توسعه کشور و استان فارس اثرگذار باشد.

ایمانیه تسهیلات بانک قرض الحسنه رسالت به زائرین عتبات عالیات را اقدامی ارزشمند از سوی این بانک برشمرد و افزود: با حمایت و تسهیلات قرض الحسنه درصدد ساخت زائرسرایی برای زائرین در کربلا هستیم.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۱۴ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۶۵.۳۸ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۹,۷۲۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۸,۴۹۰,۰۰۰ ریال‌،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۸,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۵۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۴ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۶,۱۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۶,۷۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۶,۸۸۰ ریال رسید.

 

ریز هزینه‌های نانوایان احصاء شد

نشست کارگروه کارشناسی «بررسی هزینه تمام شده انواع نان» اتاق اصناف ایران، با حضور «محمد باقر مجتبایی» دبیر کل اتاق اصناف ایران، «بهنام نیک منش» معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، «اصغرپابرجا» رئیس اتحادیه سنگکی تهران، «بیژن نوروز مقدم» رئیس اتحادیه نانوایان تهران، «قاسم زراعتکار» رئیس تعاونی نانوایان سنتی تهران، «عین الله بهرامی»، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شهریار و نائب رئیس اتاق اصناف شهریار و ایمان بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان ملارد و نائب رئیس اتاق اصناف ملارد برگزار شد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران در این جلسه گفت: یکی از مشکلاتی که در بازار ایران داریم قیمت‌گذاری دولتی در برخی از رسته‌های صنفی است و نان و نانوایی نیز از آن جمله است. واضح است که قیمت‌گذاری‌های دستوری بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نانوایان منطقی نیست. از سوی دیگر قوت غالب مردم ایران است و این مورد به ویژه در قشر کم درآمد حساسیت بالایی دارد. بر این اساس ستاد تنظیم بازار جلساتی به منظور بررسی هزینه‌های تامین نان داشته است.

مجتبایی افزود: اتاق اصناف ایران در این ستاد اعلام کرده است که هزینه های نانوایان طی یک سال گذشته افزایش یافته است و تنها قیمت آرد ثابت مانده است. این در حالی است که نرخ آرد تنها ۲۵ درصد هزینه نانوایان را شامل می‌شود. به عنوان مثال اجاره مغازه ها بیش از ۴۰ درصد، دستمزد کارگر طبق قانون کار ۳۹ درصد و هزینه انرژی که مربوط به خود دولت است افزایش یافته‌اند.

وی ادامه داد: لذا در نشستی با حضور اعضای کارگروه نانوایان اتاق اصناف ایران ریز هزینه‌های نانوایان را در جدولی تدوین و احصا کردیم و بر این اساس مشخص شد حتی با وجود نادیده گرفتن برخی از موارد، باز هم ۷۰- ۸۰ درصد هزینه های نانوایان در نرخ مصوب نان دیده نشده است و از این رو نانوایان ضررده شده‌اند. این در حالی است که نانوایان از زحمت کش‌ترین افراد جامعه هستند و در گرمای شدید کار می‌کنند.

مجتبایی گفت: لذا اتاق اصناف ایران در ستاد تنظیم بازار خواستار اتخاذ تصمیمات مناسبی شده است تا ضمن حمایت از مردم و جلوگیری از افزایش هزینه‌های سبد خانوار، مانع از تعطیلی نانوایی‌ها شویم. در همین راستا و بنابر صورتجلسه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار و طبق پیشنهاد اتاق اصناف ایران مقرر شد تا ریز هزینه‌های قیمت تمام شده انواع نان در سطح کشور را احصاء کرده و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنیم و در نهایت در ستاد تنظیم بازار جمع بندی شود.

 

افت اندک شاخص کل بورس در نیمه اسفند

بررسی روند چهار روز فعالیت بازار سهام در دومین هفته از آخرین ماه سال نشان می دهد در این مدت بازدهی نماگر کل بورس به رقم منفی ۰.۵۵ درصد رسیده است. این در حالی است که آخرین باری که شاخص کل بورس در کانال بالاتر یعنی یک میلون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار داشت مربوط به شانزدهمین روز بهمن ماه سال جاری برمی گردد و از آن زمان تا به امروز شاحص کل در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در نوسان است.

بر اساس در اولین روز هفته (شنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۰) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۵۵۱۳ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۷۹۶ واحد رسید. این در حالی است که در این روز، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، وبملت، خودرو، وتجارت و خساپا با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در پایان اولین روز هفته، معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۳۰۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۴۹ هزار و ۳۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز هفته (یکشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۰) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۵۷۲ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد، به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. در این روز،  نمادهای معاملاتی فملی، فولاد، فخوز، شپدیس، وتجارت و شپنا با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. همچنین با پایان فعالیت بازار سرمایه در دومین روز کاری بورس در هفته ای که گذشت، معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۳۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۸۴ هزار و ۸۸۱ نوبت معامله و به ارزش ۲۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین روز هفته (دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰) نماگر بالاخره مثبت شد. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۵۵۴ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۴۷ واحد رسید. در این روز، نمادهای معاملاتی پارس، وغدیر، فولاد، فارس، خودرو و همراه با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۳ میلیارد و ۸۸۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۸۶ هزار و ۴۴۴ نوبت معامله و به ارزش ۲۵ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در پنجمین و آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰) نماگر دوباره به روند نزولی بازگشت. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۸۰ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد، به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۵۲ واحد رسید. این در حالی است که، نمادهای معاملاتی پارس، وغدیر، فولاد، فارس، خودرو و همراه با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۴۸ هزار و ۴۷۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

حرکت کاهشی دلار در کانال ۲۴ هزار تومان

بررسی روند هفتگی بازار ارز در نیمه اول اسفندماه نشان می‌دهد در پنج روز فعالیت رسمی صرافی‌های سطح کشور، شاخص ارزی با تعدیل همراه بوده است. در این میان فضای کلی بازار ارز نیز با کاهش نسبی تقاضا و افزایش عرضه از سوی بازارساز و همچنین عرضه ارزهای خانگی همراه شد که نتیجه آن عدم افزایش بهای ارز و میل به کاهش قیمت ها بود. هرچند اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام نیز بر کاهش انتظارات تورمی اثر مثبت داشت که مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار ارز شد.

حال بر اساس این گزارش؛ در نخستین روز هفته (شنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۴۳۲  تومان رسید و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، به رقم ۲۴۶۷۷  تومان رسید.

در دومین روز هفته (یکشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز با کاهش نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۴۱۰ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۶۵۶ تومان رسید.

در سومین روز هفته (دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز با افزایش نسبت به روز یکشنبه، به رقم ۲۴۴۴۰ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، با رشد نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۶۸۶ تومان رسید.

در چهارمین روز کاری هفته (چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز با کاهش نسبت به روز دوشنبه، به رقم ۲۴۳۶۲ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۶۰۷ تومان رسید.

در پنجمین و آخرین روز کاری هفته (پنجشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز با کاهش نسبت به روز سه شنبه، به رقم ۲۴۳۵۷ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۶۰۱ تومان رسید.

در مجموع پنج روز فعالیت بازار ارز، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا به مردم در صرافی های بانکی و مجاز، با کاهش ۷۶ تومانی همراه شد. همچنین بهای دلار آمریکا در پایان هفته نسبت به شروع فصل زمستان، ۲۸۰۰ تومان عقب نشینی داشته است که بیان گر کاهش تقاضا و افزایش عرضه در بازار ارز می باشد.

 

 

کد خبر 1152073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha