تشکیل صندوق تامین مالی تولید فراسرزمینی محصولات دانش‌بنیان/ضوابط انتشار انواع صکوک برای شبکه بانکی ابلاغ شد

تشکیل صندوق تامین مالی تولید فراسرزمینی محصولات دانش‌بنیان، ضوابط انتشار انواع صکوک برای شبکه بانکی ابلاغ شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۹ اسفند شبستان به شرح زیر است:

پرداخت ۷۰ هزار میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در بهمن ماه سال جاری

باهدف تحکیم بنیان خانواده و کمک به تشکیل آن و در راستای ایفای نقش موثر در حوزه مسئولیت اجتماعی، بانک رفاه در بهمن ماه سال جاری ۸۴ فقره تسهیلات ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ ۷۰ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.

 

براساس این گزارش و بر مبنای اطلاعات استخراج شده از سامانه ازدواج بانک مرکزی، تعداد ۷ هزار و ۸۵۷ متقاضی نیز تا پایان روز پنج‌شنبه ۵ اسفند ماه سال جاری در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه از بانک رفاه کارگران قرار دارند.

 

لازم به ذکر است، بانک رفاه کارگران از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، تعداد ۵۰ هزار و ۷۰۷ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ بیش از ۴۳ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

 

تشکیل صندوق تامین مالی تولید فراسرزمینی محصولات دانش‌بنیان

علیرضا پیمان‌پاک در مراسم امضای تفاهم‌نامه با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: مقابله و بی‌اثر کردن تحریم را از طریق وابسته‌سازی بازارهای هدف صادراتی به محصولات و فناوری ایرانی، تولید فراسرزمینی و صادرات به اقصی نقاط جهان، ارزآوری با منشاء صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان و رفع نیازهای ارزی کشور میسر می شود و تمام سیاست‌های تجاری کشور بر همین مبنا طراحی و اجرا خواهد شد.

وی در ادامه از پیگیری برای تخصیص ۵۰ میلیون یورو از منابع مختلف نظیر صندوق توسعه ملی برای ایجاد صندوقی جهت کمک به تولید فراسرزمینی محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه ایرانی با تاکید بر فناوری‌های پیشرفته پزشکی، نانو و بایو و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط خبر داد.

پیمان‌پاک همچنین حضور شرکتهای دانش بنیان در کنار بخش خصوصی در کمیسیون‌های مشترک و نیز مذاکرات تجاری را با اهمیت توصیف کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از مراکز تجاری ایران در کشورهای خارجی به عنوان سفارتخانه های تجاری ایران یاد کرد و بیان داشت: توسعه مراکز تجاری خارج از کشور یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه تجارت است و ساز و کار ویژه‌ای با پرهیز از نگاه بخشی و همراهی ویژه دستگاه‌های مختلف دولتی و همکاری تام بخش خصوصی ترتیب داده شده است.

وی همکاری با ستاد نانو برای استفاده از برخی مراکز و دفاتر ستاد نانو در خارج از کشور به عنوان مراکز تجاری با هدف هم افزایی را موثر دانست و تاکید کرد: با توجه به حضور نیروهای نخبه و توانمند در این مراکز قطعا این همکاری تاثیرات قابل توجهی را در دستیابی به اهداف مد نظر از مراکز تجاری خواهد داشت.

 

ضوابط انتشار انواع صکوک برای شبکه بانکی ابلاغ شد

به منظور تنوع بخشی در ابزارهای تامین مالی کشور و با هدف کمک به بانک‌ها جهت رفع کمبود منابع مالی با اتکا به دارایی‌های قابل ملاحظه، موضوع امکان انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه توسط شبکه بانکی کشور در یکهزار و سیصد و بیست ‌و هفتمین صورتجلسه مورخ ۱۴۰۰.۱۰.۲۱ شورای پول و اعتبار مطرح و مقرر شد در چارچوب ضوابط مصوب این بانک، امکان انتشار انواع صکوک (به عنوان بانی) برای شبکه بانکی کشور در بستر بازار سرمایه ایجاد گردد.

لازم به ذکر است هرگونه درخواست بر انتشار صکوک در چارچوب ضوابط ناظر ابلاغی و با هماهنگی بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

گفتنی است، در سال‌های اخیر انتشار صکوک (ابزارهای تامین مالی اسلامی) بسیار مورد توجه شبکه بانکی کشور بوده و درخواست‌های متعددی برای استفاده از آن به این بانک ارسال شده است. صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی بوده و بر پایه یکی از قراردادهای مورد تایید اسلامی طراحی می‌شود. دارندگان صکوک به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند. صکوک در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به‌کار گرفته می‌شود. این اوراق ممکن است مبتنی بر دارایی و با درآمد ثابت یا متغیر طراحی شوند.

از مهمترین نقاط قوت استفاده از انتشار صکوک برای بانک‌ها علاوه بر تنوع بخشی ابزارهای مالی، افزایش توان تجهیز منابع مالی شبکه بانکی و امکان تسهیلات دهی بیشتر به شمار می رود. شبکه بانکی کشور از یک‌سو با کمبود منابع مالی روبرو بوده و از سوی دیگر دارای مازاد دارایی انباشته شده در ترازنامه خود است. انتشار صکوک به پشتوانه این دارایی‌ها، برخی تنگناهای مالی که بانک‌ها با آن روبرو هستند را برطرف خواهد کرد. 

ضوابط انتشار انواع صکوک برای شبکه بانکی کشور در ۸ ماده تدوین شده که به شرح زیر است:

ماده ۱ ـ انتشار انواع صکوک توسط موسسه اعتباری در بازار سرمایه مطابق ضوابط ذیل و با دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

ماده ۲ ـ مؤسسه اعتباری در انتشار انواع صکوک موظف به رعایت ضوابط ناظر بر تسهیلات و تعهدات کلان، تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و سایر ضوابط مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار می‌باشد.

ماده ۳ ـ موسسه اعتباری به منظور انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه موظف به ارائه درخواست به بانک مرکزی بوده و این بانک در چارچوب سیاست‌های پولی و اعتباری و با لحاظ شاخص‌های نظارتی نسبت به بررسی درخواست و صدور مجوز اقدام می‌نماید.

ماده ۴ ـ مؤسسه اعتباری تحت هیچ شرایطی مجاز به ارائه تسهیلات به نهاد واسط، ضامن و متعهد پذیره‌نویسی صکوک مربوط به خود و سایر مؤسسات اعتباری طی دوره انتشار تا سررسید اوراق نمی‌باشد.

ماده ۵ ـ مؤسسه اعتباری و اشخاص حقوقی مرتبط (بر اساس آیین نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط) مجاز به خرید انواع صکوک مربوط به خود و سایر مؤسسات اعتباری نمی‌باشند. (عملیات بازارگردانی در بورس اوراق بهادار مشمول این ماده نیست.)

ماده ۶ ـ موسسه اعتباری در صکوک اجاره، صرفا امکان انتشار صکوک اجاره به شرط تملیک را خواهد داشت.

ماده ۷ ـ انتشار صکوک قابل تبدیل به سهام توسط موسسه اعتباری مطابق ضوابطی خواهد بـود که توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌گردد.

ماده ۸ ـ بانک مرکزی مکلف است نسبت به ایجاد سرفصل حساب‌های دفتر کل بابت موضوع انواع صکوک اقدام نماید.

 

قیمت رسمی ۱۸ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز دوشنبه نهم اسفندماه اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت ۱۸ واحد پولی کاهش و ۷ ارز افزایش یافت، نرخ ۲۱ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز دوشنبه نهم اسفندماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۱۸ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۳۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۳۷۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۵۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۶۱ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۹۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۱۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۲۴۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۷۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۱۷ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۷۶ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۳۹ ریال، روبل روسیه ۵۰۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۷۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار ۴۹۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۷ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۹۳۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۷۳۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹ هزار و ۴۴۸ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۹۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و۶۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۱۶۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۰۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۳ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۵ هزار ۲۷۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۸۱۸  ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۲۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۹ ریال قیمت خورد.

 

 

کد خبر 1152090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha