واکنش الازهر به تشکیک درباره معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) از سوی مجری برجسته مصری

به دنبال سخنان ابراهیم عیسی در انکار لیله الاسراء و معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) ، شیخ احمد کریمه از شیوخ برجسته الازهر و استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر ابراهیم عیسی را مرتد اعلام کرد و خواستار اجرای حکم ارتداد بر او شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» ، به دنبال سخنان ابراهیم عیسی در انکار لیله الاسراء و معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) ، شیخ احمد کریمه از شیوخ برجسته الازهر و استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر ابراهیم عیسی را مرتد اعلام کرد و خواستار اجرای حکم ارتداد بر او شد. در همین راستا سازمان عدل و توسعه حقوقی مصر، احمد کریمه را متهم کرد با سخنانش مسلمانان مصری را برای کشتن ابراهیم عیسی تحریک کرده است. از طرفی دیگر دادستانی مصر دستور بازداشت ابراهیم عیسی و تحقیقات در باره سخنان ایشان را صادر کرد. همچنین احمد طیب شیخ الازهر بدون نام بردن از ابراهیم عیسی از ابراز چنین سخنانی در یک شبکه تلویزیونی مصر ابراز ناخشنودی کرد و آن را شکل دیگری از افراط گرایی توصیف کرد که موجب فتنه انگیزی می شود. ایشان گفت: معجزات پیامبر گرامی اسلام با نص صریح قرآن و سنت ثابت شده است و جایی برای تشکیک و تحریف آنها وجود ندارد. شیخ الازهر در خصوص تشکیک در قطعیت اثبات اسراء و معراج، تصریح کرد: جهل بعضی در خصوص معجزه اسراء و معراج یا ناتوانی برخی از درک آن، هیچ خدشه‌ای در اثبات این معجزه وارد نمی‌کند. وی در پایان سخنانش تأکید کرد از نظر شرعی نمی توان کسی را که منکر معراج می شود و از فهم حقیقت آن قاصر است تکفیر و یا تفسیق کرد- شاید این سخنان وی پاسخی به مرتد خواندن ابراهیم عیسی توسط شیخ کریمه بوده باشد-

 

*.مجلس مصر بدنبال تصویب قانونی برای جرم انگاری سخن گفتن غیر کارشناسان دینی در امور دینی

به دنبال واکنش های که سخنان ابراهیم عیسی در جامعه مصر برانگیخت تعدادی از نمایندگان مجلس مصر به دنبال تصویب طرحی هستند که ابراز نظر غیر کارشناسان دینی، در باره موضوعات دینی در تلویزیون یا سایر رسانه ها را ممنوع میکند و برای متخلفان مجازات حبس در نظر میگیرد.

در همین خصوص یکی از نمایندگان مجلس مصر می‌گوید: «تا زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ ی فردی را به ما نشان می‌دهند که ادعا دارد کارشناس مسائل اسلامی است و بخود اجازه می دهد نسبت به قضایای اسلامی اظهار نظرهای شاذ کند ما شاهد نزاع و جنجال در جامعه خواهیم بود. بنابراین باید قانونی تصویب شود که جلوی ورود اینگونه افراد غیر کارشناس به حوزه موضوعات دینی گرفته شود.»

اولین جلسه کمیسیون امور مذهبی و اوقاف مجلس مصر با حضور نمایندگانی از الازهر به منظور بررسی پیش نویس این طرح به ریاست دکتر علی جمعه، رئیس کمیسیون و مفتی سابق مصر در روز گذشته تشکیل شد. این جلسه با تصویب پیش نویس قانون ممنوعیت صحبت افراد غیرکارشناس در دین اسلام توسط کمیته به پایان رسید.

دکتر علی جمه با تاکید بر اینکه هدف از ارائه این پیش نویس کنترل موضوع گفتمان دینی و عمل به شعارهای دینی است، خاطرنشان کرد: این لایحه ربطی به وزارت اوقاف نداشته و اعتراضی به عملکرد وزارت اوقاف به شمار نمی رود.

 

*ملاحظه:

در سالهای اخیر با افزایش قابل توجه کانال های ماهواره ای تلویزیونی و گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی، زمینه ی برای همه انسان ها فراهم شده تا آنها بتوانند در هر موضوعی اظهار نظر کرده و آن را به سرعت در میان مردم منتشر نمایند از جمله حوزه هایی که گسترش نفوذ شبکه های ماهواره ی و اجتماعی باعث شده دچار نابهنجاری شود حوزه مسائل و قضایای دینی و اسلامی می باشد کشور مصر نیز که بواسطه وجود الازهر و اندیشمندان اسلامی فراوان در آن یکی از پایگاه های مهم و اصلی دین اسلام در منطقه و جهان می باشد از این آفت مصون نبوده و هر از چند گاهی فرد یا افرادی غیر کارشناس، با حضور در شبکه های ماهواره ای یا اجتماعی نسبت به بخشی از میراث اسلامی(روایات و احادیث، فتواها، اعتقادات و برخی رویدادهای تاریخی اسلام)اظهار نظر می کنند و چه بسا اصلی از اصول دین اسلام را با اظهار نظر خود زیر سوال می برند و یا باعث سخیف شمردن برخی احکام اسلام و یا متون اسلامی می شوند و جنجالی را در میان مسلمانان ایجاد میکنند از جمله آنها فتواهای غیر عادیی بود که در سال های گذشته برخی روحانیون جوان سنی سلفی در شبکه های اجتماعی بیان میکردند. مثلا این فتوا که تبریک گفتن سال نو میلادی به مسیحیان حرام است.

در تازه ترین اتفاقات از این نوع هفته گذشته شخصی به نام ابراهیم عیسی در مصاحبه با شبکه القاهره داستان شب اسراء و معراج پیامبر گرامی اسلام را انکار کرده و آن را دروغی دانست که شیوخ سلفی به آن پر و بال داده اند. به دنبال این سخنان جامعه مصر شاهد موجی از اعتراضات شیوخ الازهر و اندیشمندان مسلمان نسبت به اظهارات ابراهیم عیسی بود.

این موضوع- اظهار نظرهای غیر کارشناسان دینی در موضوعات اسلامی- باعث شده بود که دادگاهی اداری در مصر در سال 2015 حکمی تاریخی صادر کند که بر اساس آن اعلام فتوا بدون صلاحیت داشتن برای صدور فتوا و منبر رفتن برای تبلیغ اسلام بدون آنکه وزارت اوقاف صلاحیت مبلّغ را تأیید کرده باشد جرم شمرده شود.

پس از این حکم دادگاه اگر چه صدور فتوا در شبکه های اجتماعی توسط شیوخ جوان سلفی کاهش یافت اما اظهار نظرهای گاه و بیگاه در باره مسائل تخصصی دین اسلام ادامه یافت و دادستانی مصر در پاسخ به اینکه چرا با کسانی همچون ابراهیم عیسی برخورد قانونی نمی شود گفته است که ما خلاء قانونی برای برخورد با چنین افرادی داریم به همین خاطر طی چند روز گذشته برخی نمایندگان مجلس مصر با همکاری الازهر و کارشناسان رسانه در حال تهیه پیش نویس قانونی هستند که سخن گفتن در باره موضوعات اسلامی در شبکه های ماهواره ی و اجتماعی را نظم و نسق بخشیده و برای متخلفان مجازاتی در نظر گرفته شود

 

کد خبر 1152463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha