ماه شعبان فرصتی برای توبه و استغفار و آماده شدن برای درک ماه قرآن است

آیت الله عابدینی گفت: باید خود را در ماه شعبان آماده کنیم تا بتوانیم ماه قرآن را درک کنیم و خداوند متعال فرموده فقط پاکان قرآن را درک می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در خطبه های نماز جمعه که امروز (جمعه ۱۳ اسفند) در مسجد النبی (ص) قزوین برگزار شد، بیان کرد: حلول ماه شعبان، ماه سراسر شادمانی، عبادت و معرفت را تبریک می گوییم و بر اساس حدیثی ماه شعبان ماه پیامبر است و ما هم دست نیاز به سوی نبی مکرم اسلامی دراز می کنیم چراکه محتاج رحمت ایشان هستیم.

 

امام جمعه قزوین ادامه داد: این ماه سراسر رحمت، خشنودی و رضوان است و باید بکوشیم تا از رحمت و برکات این ماه بهره مند شویم و یکی از اعمال سفارش شده در این ماه روزه داری است و پیامبر اکرم (ص) ماه شعبان را روزه دار بودند.

 

وی عنوان کرد: در مناجات شعبانیه آمده است که روزهای پیامبر گرامی اسلام در ماه شعبان به روزه سپری می شد و شب ها به عبادت و مناجات با پرودگار و در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است هر کس نخستین روز ماه شعبان را روزه بگیرد بهشت را برای خود خریده است.

 

آیت الله عابدینی تصریح کرد: از دیگر اعمال سفارش شده در این ماه توبه و استغفار است که البته این توبه مراحلی دارد و باید قلبی و زبانی با گناه فاصله بگیریم و این مهم در اعمال ما دیده شود که مانند گذشته نیستیم.

 

وی تأکید کرد: ما در ماه شعبان قرار است با انجام اعمال توصیه شده برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده شویم و باید خود را آماده کنیم تا بتوانیم ماه قرآن را درک کنیم و خداوند متعال فرموده فقط پاکان قرآن را درک می کنند.

 

امام جمعه قزوین اعلام کرد: باید گناه و بدی و ظلم را با توبه از خود دور کنیم تا پاک شده و ماه رمضان، ماه نزول قرآن را درک کنیم و در واقع ماه رجب و شعبان فرصتی است تا خود را از آلودگی ها و گناه پاک کنیم.

 

آیت الله عابدینی با اشاره به مناسبت های ماه شعبان اظهار کرد: از جمله مناسبت های مهم در ماه شعبان ولادت امام حسین (ع) در سوم شعبان است که با عنوان روز پاسدار نامگذاری شده است و این روز را پیشاپیش به پاسداران تبریک می گوییم که این شغل ارزشمند دفاع از دین را انتخاب کرده اند و لباس پاسداری آنها یادآور حماسه امام حسین (ع) در کربلا و واقعه عاشورا است.

 

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مناسبت های این ماه ولادت حضرت ابوالفضل (ع) است، شخصیت بزرگی که دار و ندار خود را پای امام گذاشت و جوانمردی را به معنای واقعی کلمه برای جهانیان تا قیامت تفسیر کرد و اگر کسی می خواهند جوانمردی را بفهمد باید به رفتار حضرت عباس (ع) بنگرد.

 

امام جمعه قزوین گفت: حضرت ابوالفضل (ع) در راه امام شان و حمایت از دین بسیار فداکاری کردند و در این راه به شهادت رسیدند و این روز را هم به جانبازان تبریک می گوییم که رنج و سختی بسیاری را هم خود و هم خانواده هایشان متقبل شدند.

 

وی تصریح کرد: ولادت امام سجاد (ع) مناسبت دیگری در ماه شعبان است که این روز با عنوان روز آزادگان نامگذاری شده است و این روز را تبریک گفته و یاد می کنیم از مرحوم حجت الاسلام ابوترابی و سرلشکر حسین لشگری، شخصیت های بزرگی که سربلندی را برای استان قزوین رقم زدند.

 

آیت الله عابدینی در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت تقوا در زندگی بیان کرد: همه ما باید توجه داشته باشیم که عالم محضر خداست و خداوند متعال بر همه چیز و همه کس ناظر است و همه امور ما را می بینید بنابراین عهد با خداوند متعال را نشکنیم و به عهد و پیمان بندگی خداوند متعال احترام گذاریم.  

 

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم که اخلاق ایمانی را در خود تقویت کرده و ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنیم و تقوا را در شئون مختلف زندگی مورد توجه قرار داده و عنصر تقوا و فرهنگ ایمانی را در دل هایمان تقویت کنیم.

 

امام جمعه قزوین در ادامه با اشاره به روز درختکاری بر ضرورت کاشت درخت و توجه به محیط زیست تأکید کرد.

 

کد خبر 1153734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha